RallyBaron  Samppasport

"S90R" B234FT

  • 481 Vastauksia
  • 156508 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa...
« Vastaus #105 : 16.06.2013, 19:47:34 »
Sattui tuota bilteman kalvoa löytymään jemmasta ja oli turhan tummaa ajovaloihin niin kokeilin sitten toiseen päähän:

Omaan silmään passaa ihan hyvin, täytyy katsoa jos jaksaisi tehdä uusiksi niin ostaisi vähän vaaleampaa ja parempaa (lue: Lamin-X) kalvoa. On ehkä hieman liian tumma?
Toihan sopii ton väriseen koppaan, melkeen niin kuin olis korivärinen lista tossa takavalossa, vaikken yleensä tykkää tummista takavaloista niin tää on nätti  O0
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #106 : 17.06.2013, 14:55:45 »
Tänään kävin katsastuskonttorilla selvittämässä ja niin se vaan on että tämä on vähäpäästöinen, eli isommat tekniikkamuutokset jää tekemättä..
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #107 : 17.06.2013, 15:02:17 »
Eli joudut ottaan tarran pois takapuskimesta?  :'(

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #108 : 17.06.2013, 15:18:16 »
Tänään kävin katsastuskonttorilla selvittämässä ja niin se vaan on että tämä on vähäpäästöinen, eli isommat tekniikkamuutokset jää tekemättä..
Mitä muutoksia olisi ollut mielessä?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #109 : 17.06.2013, 16:58:20 »
Mitä muutoksia olisi ollut mielessä?

Mahdollisesti lh:n korvaaminen jollain fiksummalla purkilla ja järeämpää puhallinta jotta olisi edes tuonne kolmensadan paremmalle puolelle päästy. Olisihan tuossa tietysti joutunut jo alakertaankin kajoamaan. Otetaan nyt sitten se mitä lastulla, coolerilla ja putkistolla irtoaa. Isomman alakerran rakentaminenkaan ei varmaan olisi huono vaihtoehto? Tuntuu näistä moottoreista vaan olevan suomessa niin vähän tietoa ettei kukaan oikein tiedä minkälaisia paineita tuolla vakiogarrettilla uskaltaa käyttää ja missä menee muiltakin osin vakiopalikoiden rajat. Ahdin on ilmeisesti jonkin verran isompaa kaliiberia kuin 8v turboissa mitä nyt turbobricksiltä olen koittanut tietoa hakea, eli pitäisi kai tuolta nyt joku 250hp tulla lastuvirityksellä kevyesti ulos kun on glt-nokatkin jo?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • #Pikkutomppa
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #110 : 17.06.2013, 17:01:22 »
kannattaa kaavailla se uus pakosarjakin samalla, meinaan että laskis varmaa pakopaineetkin sopivaksi, ja tehotkin lisääntyy  ;) ei muutaku tuubi kaupoille
740.5 M57+53Dz
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #111 : 17.06.2013, 17:15:05 »
kannattaa kaavailla se uus pakosarjakin samalla, meinaan että laskis varmaa pakopaineetkin sopivaksi, ja tehotkin lisääntyy  ;) ei muutaku tuubi kaupoille

Ja katsastusmies tykkää, lämpöpellillähän sen saa piiloon? ;)
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #112 : 17.06.2013, 17:24:01 »
Ja katsastusmies tykkää, lämpöpellillähän sen saa piiloon? ;)
Jos lähtisi nykyaikasella moottorinohjauksella liikkeelle. Sen saa piiloon. 8)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #113 : 17.06.2013, 17:35:45 »
Näissähän on tuo TCU-purkki ahtopaineita ohjaamassa, että paineitten nosto ei oo ihan yhtä suoraviivanen homma ku muissa fk/ft-koneissa. Toiminta on vakiona aika samankaltanen ku isompien koneitten turboplus-sarjassa eli peruspaine on vaan 0,4baria ja kaasu pohjassa/n.4000rpm jälkeen antaa 0,8bar. Omassa tuo ei kyllä enää toimi niinku pitäis, välillä jos lyö kaasun pohjaan ei paineet nouse kunnolla...pieni kaasun kevennys ja uudelleenpainallus -> normiahdot.  :idiot2:
Pitäs irrottaa ahdin ja tarkistaa bypassin/hukkaportin kunto ja sinne ahtopaineensäätimelle tulevat letkut.

Koko systeemi vaan on aika monimutkanen, löytyy pakolämpöjen mittausta, nakutuksentunnistusta ym. kaikki liitettynä siihen TCU-purkkiin. Voi olla aika varma että esim. bleedillä saa koko systeemin sekasin.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #114 : 17.06.2013, 21:16:06 »
Turbobricksillä puhutaan jostain vastusmodauksesta, eli sinne TCU boksiin vaihdellaan jotain vastuksia jotta se saadaan "hyväksymään" korkeampi ahtopaine eli varmaankin kuvittelemaan ahtopaine todellista pienemmäksi. Sitten voi ilmeisesti ihan normaalisti rajapainevenalla nostaa painetta. Kyllähän se kaikista helpointa olisi modausmielessä kun tuosta systeemistä pääsisi eroon ja ahtopaineen ohjaus toimisi ihan normaalisti ilman mitään 3-tieventtiileitä ja bokseja ihan niinkuin muissakin FK/FT moottoreissa...

Onko muilla ollut näissä tyhjäkäyntiongelmia lämpöisenä käynnistäessä? Tätä saa aina hetken härnätä kaasulla startin jälkeen että jää käymään normaalia tyhjää, muuten hörähtää ja sammuu heti. Välillä sitten jää startin jälkeen risteykseen ajaessa kierrokset leijumaan 1500-2000 välille ja kaasua polkaisemalla laskee tyhjäkäynnille. Sitten jos on kuumana sammutettu ja seisonut puolisen tuntia-tunnin niin ei tunnu kaasullakaan jäävän käymään vaan yrittää ja sammuu taas samantien. Sitten saa hangata startilla hetken kaasu pohjassa että saa pikkuhiljaa räjähtämään pytty kerrallaan tulille. Taitaa olla bensapuolen ongelmaa? Lämpöanturi tulisi ekana mieleen mitata?
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013, 21:20:54 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #115 : 17.06.2013, 21:42:53 »
Tai sitten vaan lisäilmaluisti (tyhjäkäyntimoottori) takertelee joten koittaisin ekana ottaa sen irti ja putsata
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Kalvoa..
« Vastaus #116 : 17.06.2013, 21:46:14 »
Tai sitten vaan lisäilmaluisti (tyhjäkäyntimoottori) takertelee joten koittaisin ekana ottaa sen irti ja putsata

On kuulemma joskus putsattukin mutta täytyy sekin tsekata, samalla purkaa sen huohotinpurkin pois ja putsaa kun tuntuisi vähän sieltä hikoilevan öljyä. Eli se miitissä ihmetelty öljyvuoto ei todellakaan tule mistään ahtimen öljynpaluusta vaan ihan eri puolelta lohkoa. Sieltä huohotinpurkin ja öljytikun nurkilta on märkä.. :facepalm:
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #117 : 18.06.2013, 00:01:40 »
Turbobricksillä puhutaan jostain vastusmodauksesta, eli sinne TCU boksiin vaihdellaan jotain vastuksia jotta se saadaan "hyväksymään" korkeampi ahtopaine eli varmaankin kuvittelemaan ahtopaine todellista pienemmäksi. Sitten voi ilmeisesti ihan normaalisti rajapainevenalla nostaa painetta. Kyllähän se kaikista helpointa olisi modausmielessä kun tuosta systeemistä pääsisi eroon ja ahtopaineen ohjaus toimisi ihan normaalisti ilman mitään 3-tieventtiileitä ja bokseja ihan niinkuin muissakin FK/FT moottoreissa...

Onko muilla ollut näissä tyhjäkäyntiongelmia lämpöisenä käynnistäessä? Tätä saa aina hetken härnätä kaasulla startin jälkeen että jää käymään normaalia tyhjää, muuten hörähtää ja sammuu heti. Välillä sitten jää startin jälkeen risteykseen ajaessa kierrokset leijumaan 1500-2000 välille ja kaasua polkaisemalla laskee tyhjäkäynnille. Sitten jos on kuumana sammutettu ja seisonut puolisen tuntia-tunnin niin ei tunnu kaasullakaan jäävän käymään vaan yrittää ja sammuu taas samantien. Sitten saa hangata startilla hetken kaasu pohjassa että saa pikkuhiljaa räjähtämään pytty kerrallaan tulille. Taitaa olla bensapuolen ongelmaa? Lämpöanturi tulisi ekana mieleen mitata?
Tuli kans luettua siitä huijauksesta, kynnys ehkä vähä korkea lähteä modaileen. Näitä purkkeja ei oo ihan joka kulmalla jos hajoo.

Testasin tänään tuota Jp-stylingin rajapainevenaa, samanlainen löytyy 242:sta ja siinä pelaa hienosti. :)
Paineet kyllä nousi hetkellisesti liiankin korkealle ja sit ahtopaineenohjaus puuttui peliin ja tiputti sinne vakioasetuksiin. Ja jousi oli tosi löysälle ruuvattuna, säätelin ja testailin eka kompuralla niin että aukes n.0.5barissa. Löysäsin siitä pariin otteeseen muttei vaikuttanut oikeen mitään. Ei huvita ilman lastua pelleillä tuommosilla paineilla, varsinkin kun se nousee huippuunsa tosi nopeesti.
Kaikista selkein olis kyllä poistaa koko elektroniinen ahtopaineenohjaus, mut tuo nakutuksen ja "yliahtamisen" turvatoiminto tekis mieli säästää.  :P

Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #118 : 19.06.2013, 22:27:58 »
Tänään tutkin käyntihäiriöitä lisää. Mittasin lämpöanturin, joka oli ihan oikeissa arvoissa. Sitten janne väläytti että testailepas kaasuläpän perussäätö. Minähän testasin ja aika reilustikin joutui läppää ruuvaamaan aukipäin ja säätämään asentotunnistimen uusiksi että kävi tyhjäkäyntiventtiilin letku lutattuna 700rpm tythjäkäyntiä. Hieman liian ylös jäi vielä eli vähän täytyy ruuvata alaspäin. Nyt on ainakin käyntiin lähtenyt hyvin, mutta ihan siinä pahimmassa lämpötilassa en ole vielä päässyt testaamaan.
Jospa tämä tästä alkaisi selvitä? :)

Bilteman valokalvo ei laadullaan vakuuta, näyttäisi nyt jo reunat irvistävän vaikka niin huolella muka lanasin kiinni kuumailmapuhaltimen kanssa. Täytyy siis tehdä uusiksi paremmalla kalvolla kun saan aikaiseksi hommata.
Edit: Edellisen sivun kuvat korjailtu, hävisi näkyvistä kun siirsin toiseen kansioon...
« Viimeksi muokattu: 19.06.2013, 22:33:17 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #119 : 19.06.2013, 23:12:36 »
Kyllä itelle pysyny bilteeman kalvot toista vuotta..  ;) lisäks valot on jokasuuntaan pyöreet, et paljon venytelty.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy