KL-varaosat  Race.fi

Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma

  • 15 Vastauksia
  • 8871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« : 17.02.2013, 14:59:11 »
 Joo elikkä myyjä sanoi autossa olevan bsr:n lastu. Tuo lisäahtopainemittari kummiskin näyttää ahdoiksi vaan 0,4bar ja auton oma noin 1/2 siitä valkosesta osasta. Vetoja tuntuu kummiskin olevan aika reilusti ja kone toimii hienosti, no päätin tnä sitten avata ECU:n ja sieltä paljastui tällainen kolvattu lastu  eli mahtaako tuo nyt olla BSR:n vai joku muu, kun merkinnät on aika epämääräiset. En muista mitä Doc Powerilta sanottiin lastun koodiksi enää .
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #1 : 17.02.2013, 15:14:27 »
 Noita räjäytyskuvia ja muita selatessa löysin myös sellasta faktatietoa, että ilman elektronista ahtopaineensäädintä ahdot pitäisi olla 0,35 +- 0,05 ja säätimellä 0,66 +- 0,07 bar. Ja konerempan jäljiltä volvostani löytyy yks komponentti, jossa on sähköliitin kiinni, mutta kolmelle letkulle paikat ja letkut eivät ole kiinni. Taitaapi olla elektroninen ahtopaineensäädin? Mitänkehän jos ruuvaisi manuaalisella ahtopaineensäätimellä ahdot tuonne 0,8 - 1,0 niin seosten yms pitäisi kummiskin olla kohillaan koska autossa lastu on? ei varmastikkaan kyllä fiksua? Oliskos jollain jotain tietoa kuinka kytkeä tuo elektroninen vehje kiinni?
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #2 : 17.02.2013, 15:48:57 »
Tuos jotain kuvaa ja tarinaa..
 http://volvospeed.com/vs_forum/topic/138028-96-850r-tcv-vaccum-hose-configuration/

Sieltä löytyy varmaankin noi värimerkinnät jostakin sen venttiilin kyljestä. Se sininenhän menee siihen imuputken kylkeen immun jälkeen.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #3 : 17.02.2013, 17:22:36 »
Noita räjäytyskuvia ja muita selatessa löysin myös sellasta faktatietoa, että ilman elektronista ahtopaineensäädintä ahdot pitäisi olla 0,35 +- 0,05 ja säätimellä 0,66 +- 0,07 bar. Ja konerempan jäljiltä volvostani löytyy yks komponentti, jossa on sähköliitin kiinni, mutta kolmelle letkulle paikat ja letkut eivät ole kiinni. Taitaapi olla elektroninen ahtopaineensäädin? Mitänkehän jos ruuvaisi manuaalisella ahtopaineensäätimellä ahdot tuonne 0,8 - 1,0 niin seosten yms pitäisi kummiskin olla kohillaan koska autossa lastu on? ei varmastikkaan kyllä fiksua? Oliskos jollain jotain tietoa kuinka kytkeä tuo elektroninen vehje kiinni?
öö mites sulla on nyt siellä turbossa ne letkut kiinni jos tcv ei oo välissä ??? ja tuo 0.4 vaikuttaa nyt siltä että sulla on nyt käytössä pelkästään ne mekaaniset ahtopaineet eli jos kytket ne letkut tcv:hen nyt kiinni niin jopas nousee ahdot sinne mihin on ohjelmoitu eli varmaankin n. 1 barin paikkeille  ;) ja unohda se mekaaninen ahtopaineensäädin sillä jos se tcv toimii niin se on huomattavasti parempi sillä sen ohjaamana et voi vahingossa ahtaa liikaa ;)
« Viimeksi muokattu: 17.02.2013, 17:24:32 kirjoittanut JoonasH »

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #4 : 17.02.2013, 18:20:50 »
 Näky ahtimella yhdessä letkun lähdössä ainaki tulppa päällä, että kai muissakin sama juttu. Korjaaja ei oo vissiin muistanu miten letkut on mennee :D Kiitokset vastauksista!
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #5 : 18.02.2013, 00:32:56 »
Näky ahtimella yhdessä letkun lähdössä ainaki tulppa päällä, että kai muissakin sama juttu. Korjaaja ei oo vissiin muistanu miten letkut on mennee :D Kiitokset vastauksista!
on siinäpä on meillä ollut seppä  :facepalm:  :buck2:

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #6 : 19.02.2013, 21:56:40 »
Tuos jotain kuvaa ja tarinaa..
 http://volvospeed.com/vs_forum/topic/138028-96-850r-tcv-vaccum-hose-configuration/

Sieltä löytyy varmaankin noi värimerkinnät jostakin sen venttiilin kyljestä. Se sininenhän menee siihen imuputken kylkeen immun jälkeen.
Tarkotit varmaan ilmamassamittaria tolla immulla  :) Katsoin äsken letkuja ja kyllä kaikki letkut löytyi, mitä tuossa kuvassakin. Ainoa, että värit eivät täsmää venttiilin kyljessä, mutta kuvasta nyt näkee mihen mikäkin letku tulee ja järjellä aateltuna kaikki menee oikein. Ja tuo kuvan punainen letku meni suoraan imusarjaan eli päästää kaasun nostettaessa ylimääräiset ahdot vissiin takasin ahtimelle? Ei ollu vaan klemmareita nytten, niin ei päässy vielä testaamaan :D no huomenna pääsee tyypittään ni ilmottelen miten käy  8)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #7 : 20.02.2013, 02:46:50 »
Tarkotit varmaan ilmamassamittaria tolla immulla  :) Katsoin äsken letkuja ja kyllä kaikki letkut löytyi, mitä tuossa kuvassakin. Ainoa, että värit eivät täsmää venttiilin kyljessä, mutta kuvasta nyt näkee mihen mikäkin letku tulee ja järjellä aateltuna kaikki menee oikein. Ja tuo kuvan punainen letku meni suoraan imusarjaan eli päästää kaasun nostettaessa ylimääräiset ahdot vissiin takasin ahtimelle? Ei ollu vaan klemmareita nytten, niin ei päässy vielä testaamaan :D no huomenna pääsee tyypittään ni ilmottelen miten käy  8)
veikkaan että ahdot nousee jonkin verran  :pomo:

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #8 : 20.02.2013, 08:03:04 »
Ja tuo kuvan punainen letku meni suoraan imusarjaan eli päästää kaasun nostettaessa ylimääräiset ahdot vissiin takasin ahtimelle?
Eikun se auttaa bypassia avautumaan kun kaasun sulkee(alipaine).
Se mokkula mihin tuo punainen ahtimen kyljessä menee on se bypas ja avautuessaan se päästää painetta ahtimen painepuolelta takaisin imupuolelle. Sen bypassin sisällä on poraukset molemmille puolille ja kumikalvo pitää normaalitilanteessa kanavat erillään.

Jousivoima painaa kalvoa, sekä ahtopaine imusarjan kautta samaista punaista letkua pitkin. Sitten kun kaasun päästää, letkuun tulee alipaine ja bypas avautuu ahtimella olevan paineen ja sitä pikkuletkua tulevan alipaineen avustamana, kumoavat siis bypassin jousivoiman.
Selkeesti sanottu.. :P

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #9 : 20.02.2013, 15:44:43 »
Nyt on mötikkä asennettu ja vastaa huomattavasti paremmin kaasuun auto, mutta ei ahda vieläkään tohon lisämittariin kuin 0,5bar kieppeillä eli mahtaakohan olla sökö  :( vetoja kummiskin sen verta ettei kakkosella saa kuivalla asvaltilla minkäänlaista pitoa (nastaklemmit) ja aika herkästi tuo 200 ottaa tauluun kun tyypittelin... Vikakoodeja auto ei anna minkäänlaisia. Perkele kun on tänki kaa tullu jo kikkailtua  :buck2: Olisko Tampereen suunnalla joku kellä ois lainata tollasta mötiskää???
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #10 : 21.02.2013, 18:07:45 »
Ei sitten olisi hukkaportin tanko liian löysällä, ettei se tosiaan ahda enempää...?
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #11 : 21.02.2013, 20:36:37 »
Tuli itselläkin mieleen kun ahdin kummiskin kävi huollossa ja siellä ne varmasti on purkaneet osiin koko murikan. Katselin tänään ja aika tapissa oli tanko toiseen suuntaan, eli täytyy mennä pyörittelemään ja kokeilemaan mitä sanoo säätäessä.. Vanhoista viesteistä löyty volvolandiastakin sama ongelma jollain, oli vaihtanu tcv:n, bypassin yms ja ongelma hportin tangossa  :buck2:
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #12 : 21.02.2013, 21:24:08 »
taitaa se lisämittari olla sökö. meinaan jos T5 kun ahtoi täydet 0.66 niin mittari kapusi siihen reiluun puoleenväliin sitä valkosta osaa. itellä näytti auto gauge noin 0.2 bar liian vähän ahtoa.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #13 : 02.05.2013, 12:06:10 »
 Palaan samaan ongelmaan. Auto penkitetty, 235hp/338nm ahtopiikki 0,6 bar ja sieltä laski 0,5bar. Vaihettu: lastu ja tcv, kellon kalvo ehjä, tangon säädöllä ei vaikutusta. Mekaanisella säätimellä ahtaa hienosti. Bypass ei vuoda vissiin koska koitin dumpilla niin ihan samanlailla käyttäytyy. Meen tnä kokeileen toista lastullista ECUa vielä, mutta apu oisi tarpeen jollei sekään auta.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 850 t5-r lastu - ja ahtopaineongelma
« Vastaus #14 : 02.05.2013, 12:10:10 »
Palaan samaan ongelmaan. Auto penkitetty, 235hp/338nm ahtopiikki 0,6 bar ja sieltä laski 0,5bar. Vaihettu: lastu ja tcv, kellon kalvo ehjä, tangon säädöllä ei vaikutusta. Mekaanisella säätimellä ahtaa hienosti. Bypass ei vuoda vissiin koska koitin dumpilla niin ihan samanlailla käyttäytyy. Meen tnä kokeileen toista lastullista ECUa vielä, mutta apu oisi tarpeen jollei sekään auta.
oisko ohjausletkut väärinpäin, huonokuntoisia tai tukossa?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron