Elekma  Autoracing

Diesel hiukkassuodatin tukossa

  • 46 Vastauksia
  • 59113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TDI-1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #30 : 15.03.2011, 12:50:55 »
Täysi tyhjennys onkin hyvä tapa. Peseminen ei auta mitään, se rikkoo suodattimen.

..........Tämän jälkeen suodatin jatkaa normaalia toimintaansa kunnes se täyttyy niin paljon, että se on aika vaihtaa.

? ?  ?  Siis harjateräsporako ei riko suodinta, mutta peseminen rikkoo? Jos suodin on tuhkasta tukossa ja siis vaihtokunnossa, miksi ei pestäisi puhtaaksi?

Kun regenerointiajo (noen poltto) ei enää suodinta "avaa", suodin on täyttynyt palamattomasta tuhkasta (noki palaa, tuhka ei pala). On siis suotimen vaihtamisen aika, tai jos haluaa säästää 1500-2000 €, pesemisen aika. Peseminen ei riko suodinta, sensijaan "täysi tyhjennys" pitkällä poralla, rautakangella tms. rikkoo. Erään toisen merkkisen dieselih-auton suodin oli pesukunnossa 260 tkm kohdalla ja nyt pesun jälkeen on suodin toiminut kuin uusi jo 100 tkm. Olisi ollut mieletöntä laittaa 2000 € uuteen suotimeen. Sama toimintatapa toimii Volvossakin. Pesemiseen ei tietenkään pidä ryhtyä niin kauan, kuin regenerointi  vielä auttaa.

« Viimeksi muokattu: 15.03.2011, 13:00:51 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 633
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #31 : 15.03.2011, 14:12:13 »
? ?  ?  Siis harjateräsporako ei riko suodinta, mutta peseminen rikkoo? Jos suodin on tuhkasta tukossa ja siis vaihtokunnossa, miksi ei pestäisi puhtaaksi?

Kun regenerointiajo (noen poltto) ei enää suodinta "avaa", suodin on täyttynyt palamattomasta tuhkasta (noki palaa, tuhka ei pala). On siis suotimen vaihtamisen aika, tai jos haluaa säästää 1500-2000 €, pesemisen aika. Peseminen ei riko suodinta, sensijaan "täysi tyhjennys" pitkällä poralla, rautakangella tms. rikkoo. Erään toisen merkkisen dieselih-auton suodin oli pesukunnossa 260 tkm kohdalla ja nyt pesun jälkeen on suodin toiminut kuin uusi jo 100 tkm. Olisi ollut mieletöntä laittaa 2000 € uuteen suotimeen. Sama toimintatapa toimii Volvossakin. Pesemiseen ei tietenkään pidä ryhtyä niin kauan, kuin regenerointi  vielä auttaa.
Tietysti se täysityhjennys rikkoo sen. Mutta silloin softaa muuttamalla ei tule enää koskaan ongelmaa täyttymisestä tai muita varoitusvaloja aiheesta. Joten tuo tyhjennys ei ole korjaus, vaan täysi muutos järjestelmään.

Millä näitä on pesty?
Usein suodattimeen jää ns.karstaa ( ei siis tuhkaa), joka ei lähde poltossa, mutta ei kyllä millään kovin kevyellä pesuaineellakaan/liotuksella. Olen nähnyt suodattimia joissa on samantapaista töhnää kuin EGR;ssä, se ei poistu kerran kiinni jäädessään enää millän irti. Palaa kerran sopivasti niin kiinni on ja pysyy.

Toisaalta taksikäytössä on tällä hetkellä 300tkm ajettuja vehkeitä, joissa on vieläkin alkuperäiset DPF;t kiinni.
Yleensä DPF;n rikkoo/täyttää joku vika tai aiemmin mainittu epäedullinen ajotapa DPF;n puhdistuksen kannalta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1606
  • Tampere - Pori
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #32 : 28.03.2011, 17:03:48 »
Itse pesin Bemarista dpf:n seuraavasti: dpf irti ja ämpäriin liukkarin kanssa likoamaan pariksi tunniksi. Tämän jälkeen kuumapainepesurilla täydellä paineella ja kuumimmalla asetuksella eli n. +90 ast/ 200bar (vesimäärä todella iso). Paskaa lähti niin paljon ettei edes käsitä!! Kun vesi alkoi dpf:n toisestä päästä tulemaan lähes juomakelpoisena niin pesu sai loppua. Aluksi vettä ei edes kunnolla mennyt läpi, mutta pikkuhiljaa vesimäärä suureni. Tämän jälkeen pönttö alassuiten ja ylimääräinen vesi valuu pois ja loput paineilmalla töhäytellen. Dpf paikoilleen ja tyhjäkäyntiä 15min, jotta loputkin vedet lähtee pois höyrynä kun putkisto lämpenee.

Ennen pesua herjasi kokoajan tukkeutuvaa hiukkassuodatinta, mutta pesun jälkeen ei kitinää enää näkynyt. Ajoin pesun jälkeen 30tkm ja sinä aikana ei hälyjä tullut. Eli pesulle vaan!! Ei sitä helposti saa rikki niinkuin luullaan!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #33 : 30.04.2011, 10:24:44 »
Mitä toi suodattimen tyhjentäminen tekee päästöille, katsastuksen näkövinkkelistä?

-Asiasta mitään ymmärtämättä- miksei pesua voisi kokeilla, jos tulee ongelmia niin sitten tyhjentää sisukset..

Paljonko se regenerointi suurinpiirtein maksaa?


V70 D5A -09

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4480
  • LH-uuno
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #34 : 30.04.2011, 19:30:48 »
Kun se on tukossa, niin se ei suodata kunnolla pakokaasua ja tulee liikaa häkää ulos.. Ainakin jos olen oikein ymmärtänyt.. Näissä uudemmissa euro-päästöisissä on pakollinen tuo hiukkassuodatin, ettei sitä pysty tyhjentämään, koska ei mene sitten ainakaan päästöistä vaikka kuinka ryntäyttäisi..
Mistä lähtien dieseleistä on käytönaikaisena mittauksena mitattu mitään muuta kuin se k-arvo?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #35 : 14.03.2012, 08:24:07 »
Onko kukaan kokeillut D5 / 185 hp pannussa toimiiko auto vakiosoftalla, jos tyhjentää dpf:n ja samalla tukkii taaimmaiselle paineanturille menevän paineletkun? Ilmeisesti 2009 2.4D koneessa toimii, itse mietin toimiiko 2007 D5 pannussa (ns. vanhakoppainen -07) 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #36 : 14.03.2012, 08:31:56 »
Eikös tuo D5/185hp ole muuten samapannu mutta pikkaisen eri ohjelma sisällä? En usko että tuolla on sen tähdellisempää merkitystä, suodattimen tyhjäämisellä on, poistelee bsr:llä tulevat vikakoodit ja kovaa ajoa. Se koodihan sinne tallentuu eikä lähde pois mutta ei varmaankaan lyö tehonalennusta päälle.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #37 : 14.03.2012, 08:45:57 »
Eikös tuo D5/185hp ole muuten samapannu mutta pikkaisen eri ohjelma sisällä? En usko että tuolla on sen tähdellisempää merkitystä, suodattimen tyhjäämisellä on, poistelee bsr:llä tulevat vikakoodit ja kovaa ajoa. Se koodihan sinne tallentuu eikä lähde pois mutta ei varmaankaan lyö tehonalennusta päälle.

Ajoin just sitä takaa, että tyhjää suodattimen ja tukkii samalla tuon paineputken sekä että toimiiko tosiaan vakiosoftalla. Tuota voisi testata varmaan niiin, että ennen tyhjennystä vaan tukkiin paineputken ja koittaa heittääkö koodeja tauluun.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R

Poissa pantze1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #38 : 14.03.2012, 10:04:48 »
Ennenkuin alat tyhjäämään, niin mittaappa voltit anturilta toimivalla dpf:llä ihan varmuuden vuoksi. Itellä ei taho toimia tuolla systeemillä, ja vaatisi kaiketi sopivan vastuksen, jotta toimisi tai sitten potikalla hakis oikean alueen, jolla toimii...ite en älynnyt mitata vaan lyötiin rautakangella rojut pihalle ja tukittiin putki, kun oletus oli, että homma pelaa kuin tuossa uudemmassakin. Tällä hetkellä ei ole täysin tukittuna, vaan pienellä letkusysteemillä koitettu saada aikaan oikea paine anturille...

Mutta ei niin ei... :idiot2:

Taitaa olla tällä hetkellä jopa jatkuvalla poltolla, kun maittaa tuo soppa kohtuu reippaasti :facepalm:
XC90 D5 -07 ≈220/480

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1497
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #39 : 14.03.2012, 11:28:56 »
Mielenkiinnolla odotellaan tuloksia kokeilusta.
LINKIT TEHTYIHIN TÖIHIN SIVULLA YKSI
V70 D5 AWD -07

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #40 : 14.03.2012, 13:00:03 »
Ennenkuin alat tyhjäämään, niin mittaappa voltit anturilta toimivalla dpf:llä ihan varmuuden vuoksi. Itellä ei taho toimia tuolla systeemillä, ja vaatisi kaiketi sopivan vastuksen, jotta toimisi tai sitten potikalla hakis oikean alueen, jolla toimii...ite en älynnyt mitata vaan lyötiin rautakangella rojut pihalle ja tukittiin putki, kun oletus oli, että homma pelaa kuin tuossa uudemmassakin. Tällä hetkellä ei ole täysin tukittuna, vaan pienellä letkusysteemillä koitettu saada aikaan oikea paine anturille...

Mutta ei niin ei... :idiot2:

Taitaa olla tällä hetkellä jopa jatkuvalla poltolla, kun maittaa tuo soppa kohtuu reippaasti :facepalm:

Itse olen poistanut sisuksia v70 2.4d 120kw vm.-06 versiosta hyvällä menestyksellä. Vikakoodina antoi kokoajan tuota partikkelisuodattimen toimimattomuutta mutta se ei vaikuttanut auton käyttöön, ei lyönyt päälle vikamoodia. En tukkinut mitään letkuja enkä sen kummempaa. Olihan se joku tällä sivustolla tehnyt samat systeemit ja sitten irroittanut hiukkasloukun takaa sen paineanturille menevän letkun, ja hyvin pelas.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1497
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #41 : 14.03.2012, 16:21:01 »
Missäs tuon vois käydä ohjelmoimassa ettei tule vikakoodi-ilmoitusta? Volvo ei sitä tee.
LINKIT TEHTYIHIN TÖIHIN SIVULLA YKSI
V70 D5 AWD -07

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 842
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #42 : 06.04.2012, 19:37:52 »
On varmaan useitakin mestoja. Itse käännyin Debilin puoleen ja sen reissun jälkeen kairasin DPF:n totaalisen puhtaaksi. Olisin kairannut katinkin mutta ahtimen pultit oli umpipuuta eikä jaksanut alkaa juhannusaattona kierteitä tekemään. Hyvin on pelannut ja naftan kulutus pieneni n.1l/100km.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Gustav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #43 : 16.07.2018, 10:58:08 »
Moi! Mistäs muuten tietää ajon aikana jos poltto alkaa? Jokseenkin tulee tuota lyhyttä ajoa niin olisi kiva tietää milloin se poltto alkaa niin ei ainakaan heti ole sammuttamassa autoa. Auto on -06 V70, 185hp. Ensimmäien näin uusi volle niin kaikkea yksinkertaista saatan kysellä :))
-09 Volvo V70 2,4d

Exiä: -00 Volvo V70 Classic, -06 Volvo V70 D5

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #44 : 20.10.2018, 20:23:15 »
Moi! Mistäs muuten tietää ajon aikana jos poltto alkaa? Jokseenkin tulee tuota lyhyttä ajoa niin olisi kiva tietää milloin se poltto alkaa niin ei ainakaan heti ole sammuttamassa autoa. Auto on -06 V70, 185hp. Ensimmäien näin uusi volle niin kaikkea yksinkertaista saatan kysellä :))

Tätähän ei tiedä, itsellä juuri losahti DPF täyteen tän takia..

Noh toivottavasti manuaali regeneroinnilla lähtee puhtaaksi eikä vituta.
Volvo V70 D4 VEA

 

Samppasport  Futurez