Carcom Oy  Ateho

Diesel hiukkassuodatin tukossa

  • 46 Vastauksia
  • 58174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 633
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #15 : 13.03.2011, 13:28:58 »
En tiedä olenko ihan pihalla mutta muistelisin lukeneeni jostain että noi hiukkassuodattimet voisi pestä puhtaaksi. Eli mötikkä käteen ja vettä läpi. Ei hajuakaan mitä tuo systeemi tykkää vedestä enkä suosittele ketään tekemään tuota ennen kuin joku viisaampi osaa kertoa onko tuo edes viisasta...
Ei laiteta vettä sinne pöntöön. Korjataan vika oikeilla menetelmillä. DPF ei tykkää vedestä.

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2376
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #16 : 13.03.2011, 14:55:44 »
Jos ajosykli on sellainen, ettei poltto mene kertaakaan loppuun.

Noista ajosykleistä vielä. mulla tulee välillä jopa kuukauden pätkiä, milloin toi -08XC70 ei saa kuin lyhyitä alle 5km matkoja ja joitain muutaman kymmenen kilsan keikkoja. Välillä taas mennään satoja kilsoja.
Eli miten iso riski on että onnistun "tukkimaan" suodattimen. Välillä pätkäajon jälkeen kärry haisee "palaneelta" oliskohan polttosykli jäänyt kesken..


V70 D5A -09

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #17 : 13.03.2011, 20:43:18 »
Näin pelkästään bensa-autoja omistaneena täytyy kysyä, että huomaako kuski tuota hiukkassuodattimen puhdistuspolttoa mitenkään(ajotietokoneen teksti, varoitusvalo tms?) Vai syttyykö varoitusvalo vasta kun pönttö on tukossa?
Mitä tapahtuu jos auto sammutetaan kesken puhdistuksen? Jatkuuko se kun kone on seuraavan kerran riittävän lämmin?
V70 D3 -12

Ex: S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 596
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #18 : 14.03.2011, 00:16:10 »
Näin pelkästään bensa-autoja omistaneena täytyy kysyä, että huomaako kuski tuota hiukkassuodattimen puhdistuspolttoa mitenkään(ajotietokoneen teksti, varoitusvalo tms?) Vai syttyykö varoitusvalo vasta kun pönttö on tukossa?

Yleensä joku valo tai teksti ilmaisee tuon tarpeen, ja myös sen kun prosessi on käynnissä ettei sitä katkaistaisi.

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #19 : 14.03.2011, 08:31:18 »
Ei huomaa, ainakaan jos kyse on ihan normaalista poltosta, eikä testerillä pakkokäynnisteisestä. Vakkari päällä ajaessa kierrosten "pumppaus" ~300 kierrosta suuntaansa voi antaa vinkin poltosta ja pysähdyttäessä "jäteöljyastia jossa valkea" tyylinen raikas tuulahdus. Jos autolla tulee viikoittain ajettua maantieajoa ainakin 10km niin tuskin tulee ongelmia, mutta näitä DPF koneita en ihan suosittele kauppakassiksi kaupunkiin, saattaa tulla vaikeuksia eteen kun suodatin tukkeutuu aika-ajoin.

Ilmeisesti ajotietokoneen pitäisi varoittaa kun suodatin on täyttymässä ja tarttis antaa maantieajoa=käynnistää polttosyklin, mutta ei ole tullut vastaan vielä kertaakaan, eikä varmaan tulekaan. Luulin, että DPF kestää 100-150tkm, mutta ainakin tämmöisellä maantieajoa suuren siivun sisältävällä ajotavalla sillä nyt pääsee 250.000km ongelmitta. Taajamarullaajat ja liruöljyllä ajavat saattaa kohdata vaihtopyykin aikaisemmin  :-\
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011, 08:36:27 kirjoittanut Mariini »
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 633
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #20 : 14.03.2011, 09:00:08 »
Noista ajosykleistä vielä. mulla tulee välillä jopa kuukauden pätkiä, milloin toi -08XC70 ei saa kuin lyhyitä alle 5km matkoja ja joitain muutaman kymmenen kilsan keikkoja. Välillä taas mennään satoja kilsoja.
Eli miten iso riski on että onnistun "tukkimaan" suodattimen. Välillä pätkäajon jälkeen kärry haisee "palaneelta" oliskohan polttosykli jäänyt kesken..
Ei huomaa, ainakaan jos kyse on ihan normaalista poltosta, eikä testerillä pakkokäynnisteisestä. Vakkari päällä ajaessa kierrosten "pumppaus" ~300 kierrosta suuntaansa voi antaa vinkin poltosta ja pysähdyttäessä "jäteöljyastia jossa valkea" tyylinen raikas tuulahdus. Jos autolla tulee viikoittain ajettua maantieajoa ainakin 10km niin tuskin tulee ongelmia, mutta näitä DPF koneita en ihan suosittele kauppakassiksi kaupunkiin, saattaa tulla vaikeuksia eteen kun suodatin tukkeutuu aika-ajoin.

Ilmeisesti ajotietokoneen pitäisi varoittaa kun suodatin on täyttymässä ja tarttis antaa maantieajoa=käynnistää polttosyklin, mutta ei ole tullut vastaan vielä kertaakaan, eikä varmaan tulekaan. Luulin, että DPF kestää 100-150tkm, mutta ainakin tämmöisellä maantieajoa suuren siivun sisältävällä ajotavalla sillä nyt pääsee 250.000km ongelmitta. Taajamarullaajat ja liruöljyllä ajavat saattaa kohdata vaihtopyykin aikaisemmin  :-\

Tässähän nämä tärkeimmät tulikin.

Normaalipoltossa ei merkkivaloja syty, se miten auto alkaa varoittamaan mahdollisesta "vaarallisesta" täyttymisestä, lukee käyttö-ohjekirjassa. Jokaisella merkillä vähän omat tapansa.
Normaalipolton aikana nuo kierrosten muutokset ja paha haju on merkkejä.

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2376
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #21 : 14.03.2011, 09:16:21 »
Pahan hajun tunnistaa sammuttaessa. Ilmeisesti jatkaa polttoa kun matkaa jatkaa, eikä pahemmin suutu vaikka poltto tapahtuu pätkissä.


V70 D5A -09

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 309
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #22 : 14.03.2011, 10:07:54 »
llmeisesti hetkellisen kulutuksen lukema ainakin on huomattavasti suurempi kuin normaalisti polton aikana

Poissa Maku

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #23 : 14.03.2011, 10:14:27 »
Noihan on myös kulutustavaraa.
Aina ei poltot auta vaan pitää vaihtaa uusi tai poistaa käytöstä.
Taisi olla joissakin malleissa 120tkm vaihtoväli.
Joskus herjat johtuu paineantureiden vioista jolloin selviää vähän halvemmalla.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 633
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #24 : 14.03.2011, 10:59:07 »
Pahan hajun tunnistaa sammuttaessa. Ilmeisesti jatkaa polttoa kun matkaa jatkaa, eikä pahemmin suutu vaikka poltto tapahtuu pätkissä.
Ei jatku välttämättä. Sen takia juuri pätkäajo on huonoa dpf;lle. Vaatii aina sen tietyn lämpötilan jotta puhdistus tapahtuu ja riittävän pitkän ajan.
Jos homma keskeytyy monta kertaa, syttyy valo että nyt ajat sen puhdistusajon. Jos vieläkin ajellaan liian vähän, tulee merkkivalo että on vikaa. Sitten korjaamo ajaa puhdistuksen.

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #25 : 14.03.2011, 19:43:43 »
Niin, älkääs menkö tiskaamaan sitä suodatinta.  :nohnoh
Olisipa kiva löytää se teksti missä tommosta toimintaa oli harjoitettu..
C30 2.0D R-design

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #26 : 14.03.2011, 19:58:34 »
Sitä kun on sopivasti köyhä niin etsiskelee tälläisiinkin ongelmiin edukkaampia ratkaisuja. Se uusi hiukkassuodatin 2.4d maksaa kutakuinkin 1000 - 1400 eeroa ja työt päälle eli kustannus on kutakuinkin karvan alta paritonnia. Jos sitä suodatinta itse "rimmailee" ja vaikkapa myöhemmin käy poistattamassa ohjelmalla koko hyödyttömän värkin niin siinä tapauksessa kustannus on kutakuinkin 250-350eeroa. Itse olen vain hivenen tyhjennellyt suodatinta ja hyvin on pelittänyt sen jälkeen. Vastaavantyyppisiä systeemejä ovat tehneet myös bemareihin.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 633
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #27 : 14.03.2011, 20:07:18 »
Sitä kun on sopivasti köyhä niin etsiskelee tälläisiinkin ongelmiin edukkaampia ratkaisuja. Se uusi hiukkassuodatin 2.4d maksaa kutakuinkin 1000 - 1400 eeroa ja työt päälle eli kustannus on kutakuinkin karvan alta paritonnia. Jos sitä suodatinta itse "rimmailee" ja vaikkapa myöhemmin käy poistattamassa ohjelmalla koko hyödyttömän värkin niin siinä tapauksessa kustannus on kutakuinkin 250-350eeroa. Itse olen vain hivenen tyhjennellyt suodatinta ja hyvin on pelittänyt sen jälkeen. Vastaavantyyppisiä systeemejä ovat tehneet myös bemareihin.
Miten olet tyhjennellyt? Ihan ottamalla irti ja sitä kautta? Miten rimmaillut?
Toki sen voi kokonaankin poistaa tai hakata sisuskalut pois ja sitten muuttaa softan. Hinta riippuu softan tekijästä että mitä siitä tahtoo rahaa. Varmaankin 200-500e on hintaväli.

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #28 : 14.03.2011, 20:30:50 »
Ottamalla suodattimen kokonaan irti ja tehnyt harjateräksestä tarpeeksi pitkän poran jolla sitten tuikannut kennon pari läpi. Tyhjensin itse yhden kennon ihan kokonaan ja pariin kennoon tein harjateräksen mentävän läpireiän. Projektihan ei ole paha edes tehdä jos vain saa auton pukeille että pääsee auton alle touhuamaa, itse värkkäsin ihan omalla pihamaalla. Voisin jopa melkein väittää että pesuyritykset ovat kyllä turhia, samoin se että viet auton siniselle jossa polttavat ohjelmalla sen suodattimen puhtaaksi, mielestäni se on ongelman siirto joka sitten myöhemmin ketuttaa kun on siitäkin toimenpiteestä maksanut itsensä kipeäksi.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 633
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #29 : 14.03.2011, 20:42:17 »
Ottamalla suodattimen kokonaan irti ja tehnyt harjateräksestä tarpeeksi pitkän poran jolla sitten tuikannut kennon pari läpi. Tyhjensin itse yhden kennon ihan kokonaan ja pariin kennoon tein harjateräksen mentävän läpireiän. Projektihan ei ole paha edes tehdä jos vain saa auton pukeille että pääsee auton alle touhuamaa, itse värkkäsin ihan omalla pihamaalla. Voisin jopa melkein väittää että pesuyritykset ovat kyllä turhia, samoin se että viet auton siniselle jossa polttavat ohjelmalla sen suodattimen puhtaaksi, mielestäni se on ongelman siirto joka sitten myöhemmin ketuttaa kun on siitäkin toimenpiteestä maksanut itsensä kipeäksi.
Täysi tyhjennys onkin hyvä tapa. Peseminen ei auta mitään, se rikkoo suodattimen.

Tuo korjaamolla polttaminen ei ole kuitenkaan ongelman siirto. Järjestelmä on suunniteltu niin, että se toimii n.200tkm asti täysin normaalisti, jos vikoja ei ilmene. Jos kuitenkin joku vika ilmenee, esim. joku anturi pettää, niin sen jälkeen se on regeneroitava. Tämän jälkeen suodatin jatkaa normaalia toimintaansa kunnes se täyttyy niin paljon, että se on aika vaihtaa.
Vaihtoaika, tarkemmin kilometrit, ovat toki ajosuoritteesta riippuvaisia, mutta kuten sanoin, 200tkm on aika lähellä mitä suodatin kestää "kaikilla" jos järjestelmä toimii muuten kuten pitää.
Toisilla merkeillä on suodattimen tarkastus 180tkm kohdalla, ja jos tuhkamäärä ei ole liian iso, voi ajoa jatkaa. Järjestelmä kyllä kertoo koska suodatin on uusittava, myös korjaamo näkee sen testerillä jos esim. regenerointi ei enää puhdista suodatinta.


 

Proturbo  Autodiagnoosi