Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Automaattivaihteiston "luisto"

  • 38 Vastauksia
  • 21728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #15 : 12.03.2013, 07:47:21 »
"Ovelaa mutta ei taida tässä toimia kun tuo momentinmuunninta ohjaava solenoidi tekee muutakin. Lukitus on monen asian summa."

Se solenoidi on PWM (pulssi) ohjattu, eli mitkään katkaisijaviritykset ei toimi. Tulisi myös vikakoodit. Ja se solenoidi tekee tosiaan muutakin siellä kuin lukitsee turbiinin.



"Ihan eri aski jne, ei kannata vertailla."

Vanhoissa jenkeissä (myös volvon 4 vaihteisessa) on perus on/off solkku. Tosiaan aivan eri laatikko ja ohjaus.

"Noin muuten lastutuksen jälkeen niin varmasti laatikon käytös muuttuu, yritin vaan sanoa että se ei ehkä johdu siitä että itse laatikon softaa oisi käpälöity vaan siitä että ECM ja ATM tietävät uudet vääntö arvot ja vaihdot adaptoituu sen mukaan. Sille ei kuitenkaan voi mitään että tossa -03 mallin D5 vehkeessä on väärät välitykset laatikossa. 1 -3 on pitkia ja 4 -5 lyhyitä. 1 - 3 luistatellaan ja sitten kolmoselta heitetään vaan nopeasti 4 kautta 5 sisään. Turbiini ei muutenkaan lukitu 1 - 2 ollenkaan."

Moottorin muuttunut "luonne" vaikuttaa tosiaan epäsuorasti vaihteistoon. Koska auto liikkuu "pintakaasulla" paremmin/helpommin kuin aikaisemmin ja se vaikuttaa vaihteiston toimintaan (vaihtaa isompia vaihteita aikasemmin ja tavallaan käyttää enemmän vääntöä kuin kierroksia)
Eli jos vaikka 40% kaasulla saavutetaan X kiihtyvyys
Niin lastutetulla se saadaan jo 30% kaasulla. Luonnollisesti vaihteisto vaihtaa aikasemmin isompaa, koska moottorin kuormituksen mukaan se niitä vaihteita valitsee (+muutaman muun asian mukaan, mutta pääsääntöisesti sen )

Vastaavasti se ei vaihda yhtä herkästi pienempääkään ja hyödyntää tavallaan moottorin vääntöä paremmin.


« Viimeksi muokattu: 12.03.2013, 07:50:16 kirjoittanut C70 »

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #16 : 12.03.2013, 09:32:17 »
volkkarin dsg lootissa on samaa vikaa
VAGin kaksoiskytkinvaihteistolla ei tosin ole mitään tekemistä perinteisen, kuten Volvoissa käytetyn Aisin AW:n, automaatin kanssa joten sitä ei ehkä kannata tähän sotkea. ;)

Sinänsä ei ole mitenkään uusi juttu ettei nuo taksikäytössä kestä, tai että maahantuoja pesee kätensä jutussa...
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa pötkäle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #17 : 12.03.2013, 23:56:17 »
VAGin kaksoiskytkinvaihteistolla ei tosin ole mitään tekemistä perinteisen, kuten Volvoissa käytetyn Aisin AW:n, automaatin kanssa joten sitä ei ehkä kannata tähän sotkea. ;)

Sinänsä ei ole mitenkään uusi juttu ettei nuo taksikäytössä kestä, tai että maahantuoja pesee kätensä jutussa...
niin en minä sitä tähän soppaan sotkekkaan :-\ mutta pirun ärsyttävä vika tommonen ettei vaihde kytkeydy niinku pitäis kun duuhannes saman tyyppistä vikaa manaili ;)
volvo 850 stw vm94, volvo v70 turbo awd vm98
ford taunus 2.0 v6 vm78
oldsmobile delta88 royale vm78
oldsmobile custom cruiser 5.7 v8 vm85

Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #18 : 13.03.2013, 19:28:38 »
Juuri tänään mietin Volvolla ajellessa etteipä ole enään näin käynyt. Niin eiköhän samantien. Vauhtia siis noin 20km/h kiihdytyksessä ei mennytkään kakkonen suoraan päälle vaan kierrokset piti päästää alle 1000 jotta vaihde meni päälle.

Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #19 : 04.04.2013, 16:32:28 »
Pientä ongelmaa.

Volso S80 2.5TDI automaatti vm. -00 ajaessa alkoi kuulua kovaa nakutusta autosta ja vaihteet alkoivat pomppimaan. Eli välillä vaihde meni pois päältä. Liikennevaloissa seisoessa välillä kone kävi normaalisti ja välillä taas kovaa nakutusta. Lisäksi auto välillä nytkähti kun oltiin pysähdyksissä. Juuri ja juuri pääsin autolla kotia. Nyt auto ei enään käynnisty ollenkaan. Vaihteiston öljyn mittatikku väittää ettei öljyä ole. Lisäsin 0,6l öljyä ja mittatikku sanoo, ettei öljyä ole vieläkään.

Voiko laatikon öljyn vähyys estää auton käynnistymisen?

Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #20 : 04.04.2013, 20:31:16 »
Tässä linkki videoon minkä kuvasin. Hieman erikoinen ääni lähtee kun yrittää käynnistää. Zoomasin sinne mistä ääni tulee. Kellään mitään ideoita?
http://www.youtube.com/watch?v=O-sRQXC-1-M&feature=youtu.be

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #21 : 04.04.2013, 20:39:55 »
Eihän tuossa taida edes moottori pyöriä. Statin rattaiden sutimiselta kuulostaa. Akku tyhjä? Startti rikki?

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #22 : 04.04.2013, 21:26:27 »
Tässä linkki videoon minkä kuvasin. Hieman erikoinen ääni lähtee kun yrittää käynnistää. Zoomasin sinne mistä ääni tulee. Kellään mitään ideoita?
http://www.youtube.com/watch?v=O-sRQXC-1-M&feature=youtu.be

Tämäkö siis alkoi sen jälkeen kun alkoi nakutukset, vaihteet pomppimaan, auto nykimään jne? Sulla on siellä nyt joku isompi ongelma  :-\

Ääni kuulostaa ihan siltä että startti grindaa vetolevyyn. Jos sen perusteella pitäisi jotain arpoa niin joko solenoidi ei enää jaksa vetää kunnolla kehälle tai sitten on jo hampaita menny jommasta kummasta/molemmista. Tähän kun lisää nuo kuvaamasi oireet niin pelkään että sun vaihteisto on enmpi tai vähempi jökissä ja mahdollisesti jökittää myös tuon vetolevyn jos esm momentinmuuntimen laakerit tjs on hitsannu kun ei ole öljyäkään. Startti pyörii tyhjää kyllä myös jos bendix luistaa mutta silloin ei kyllä kuulu tollasta ääntä.

En siis usko että ne nakutukset on tullu moottorista vaan tuolta vaihteistosta. Laatikon öljyn vähyys ei estä käynnistymistä.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2013, 21:37:38 kirjoittanut Grimmy »

Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #23 : 04.04.2013, 21:37:06 »
Juurikin näin , että ensin nakutus ja sitten ongelmat.

Kuukauden vasta ollut minulla tämä auto ja heti tälläiset ongelmat. Ei kiva.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #24 : 04.04.2013, 21:38:57 »
Sun pitää selvittää miten tuo öljy tossa vaihteistossa mitataan, em yhtään muista mikä vaihteisto tossa oli mutta taisi olla joku GM:n tekele. Voi olla että kylmänä ei kuulukkaan näkyä mitään, vai onko mittatikussa myös "COLD" merkintä? Ilman öljyä toki tulee tuollaisia ongelmia, mutta se on myös hävinnyt siltä johonkin silloin. Onko auton alla läikkiä?
« Viimeksi muokattu: 04.04.2013, 21:42:03 kirjoittanut Grimmy »

Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #25 : 05.04.2013, 10:52:08 »
Mittatikussa on myös Cold merkintä. Auton alla on kaksi läikkää. Toisessa on hieman punaista mukana joka ilmeisesti viittaisi laatikon öljyyn. Toinen läikkä on keulastapäin katsottuna vasemmalla renkaan vieressä ja toinen vaihteistoöljyn mittatikun alapuolella.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #26 : 05.04.2013, 11:17:57 »
Siell on cold ja hot asteikot. Koneen KÄYDESSÄ, juuri käynnistettynä, pitäisi olla cold merkin ylärajassa=hot merkin alarajassa.
Kone sammutettuna reilusti asteikon yli. Jos kone sammutettuna ei tikku kastu, on vajausta todella paljon.

Pitäisi olla 4 vaihteinen aski.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #27 : 05.04.2013, 14:17:38 »
Sun pitää selvittää miten tuo öljy tossa vaihteistossa mitataan, em yhtään muista mikä vaihteisto tossa oli mutta taisi olla joku GM:n tekele.

Taitaapi olla AW:n laatikko näissä volkkareissakin. Öljyn tarkistus tosiaan käynnissä, käyntilämpöisenä ja kaikki vaihteet läpikäytynä (ajettuna). Muuten näyttää liikaa öljyä!
Eli jos tikku kuiva niin siellä ei ole öljyä (tai on aivan liian vähän).

Joka tapauksessa kuulostaa siltä että sieltä saapi purkaa melko paljon. Ei taida öljyn lisäämisellä tuo vika korjaantua. Valitettavasti.

Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #28 : 05.04.2013, 15:36:49 »
Hyvä homma.  :'(
Tosiaan kuukausi sitten ostin auton autokaupasta. Onkohan myyjällä minkäänlaista vastuuta? vm. 2000 ja ajettu 378000km.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #29 : 05.04.2013, 15:43:50 »
On.

Mutta auto on vanha ja sillä on ajettu paljon, luulen että vaihteiston hajoaminen tuon ikäisessä ja noin paljon ajetussa autossa voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Auto ei varmaan ole myöskään kovin kallis joten voi olla että nuolet haavat itse, ehkä pieni hyvitys tulee kyseeseen mutta kokeile vaikka kaupan purkua....

« Viimeksi muokattu: 05.04.2013, 15:52:24 kirjoittanut Grimmy »

 

Kulkukoira  Proturbo