"Ovelaa mutta ei taida tässä toimia kun tuo momentinmuunninta ohjaava solenoidi tekee muutakin. Lukitus on monen asian summa."
Se solenoidi on PWM (pulssi) ohjattu, eli mitkään katkaisijaviritykset ei toimi. Tulisi myös vikakoodit. Ja se solenoidi tekee tosiaan muutakin siellä kuin lukitsee turbiinin.
"Ihan eri aski jne, ei kannata vertailla."
Vanhoissa jenkeissä (myös volvon 4 vaihteisessa) on perus on/off solkku. Tosiaan aivan eri laatikko ja ohjaus.
"Noin muuten lastutuksen jälkeen niin varmasti laatikon käytös muuttuu, yritin vaan sanoa että se ei ehkä johdu siitä että itse laatikon softaa oisi käpälöity vaan siitä että ECM ja ATM tietävät uudet vääntö arvot ja vaihdot adaptoituu sen mukaan. Sille ei kuitenkaan voi mitään että tossa -03 mallin D5 vehkeessä on väärät välitykset laatikossa. 1 -3 on pitkia ja 4 -5 lyhyitä. 1 - 3 luistatellaan ja sitten kolmoselta heitetään vaan nopeasti 4 kautta 5 sisään. Turbiini ei muutenkaan lukitu 1 - 2 ollenkaan."
Moottorin muuttunut "luonne" vaikuttaa tosiaan epäsuorasti vaihteistoon. Koska auto liikkuu "pintakaasulla" paremmin/helpommin kuin aikaisemmin ja se vaikuttaa vaihteiston toimintaan (vaihtaa isompia vaihteita aikasemmin ja tavallaan käyttää enemmän vääntöä kuin kierroksia)
Eli jos vaikka 40% kaasulla saavutetaan X kiihtyvyys
Niin lastutetulla se saadaan jo 30% kaasulla. Luonnollisesti vaihteisto vaihtaa aikasemmin isompaa, koska moottorin kuormituksen mukaan se niitä vaihteita valitsee (+muutaman muun asian mukaan, mutta pääsääntöisesti sen )
Vastaavasti se ei vaihda yhtä herkästi pienempääkään ja hyödyntää tavallaan moottorin vääntöä paremmin.