Futurez  Kulkukoira

Automaattivaihteiston "luisto"

  • 38 Vastauksia
  • 21734 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vtwin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Automaattivaihteiston "luisto"
« : 01.03.2013, 12:23:00 »
Eli auto on -03 v70 D5 AWD. Laatikko siis tuntuu mun mielestä "luistattavan" kauheesti.
Onko kukaan ohjelmoinu noita laatikoita että, sais sen käyttää vähän paremmin vääntöö eikä pelkästään kierroksia?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #1 : 01.03.2013, 12:52:28 »
Noin vanhoista en tiedä.. uudemmassa (-08 D5+autom) käytös muuttui selkeästi vääntöä hyödyntäväksi, kun masiinaan ajattiin Rican softa.

Poissa Vtwin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #2 : 01.03.2013, 16:23:11 »
Ok. Eikös vanhoja jenkkiautomaatteja tehdä "manuaaleiksi" vaihtamalla ventiilistöä niin että pakkojen paineet nousee eikä luistoa pääse tapahtumaan? korjatkaa jos oon ymmärtäny väärin.  :idiot2:
Niin pystyisköhän tohon lootaan tekeen jotain vastaavaa että pakkojen ohjauspaineet nousis eikä ne vaan sitten pääsis luistaan niin paljoa?

Edit. Taas kun mietti vähän mitä kirjotti niin eihän se vaikuta kun vaihtoihin.... Eli siis turbiini pitäis saada luistamaan vähemmän. Valtralla kun olin asentajana niin se onnistu vaan lisäämällä oljyä, mutta voisin veikata että näissä ei onnistu ihan niin helposti?
« Viimeksi muokattu: 01.03.2013, 16:26:30 kirjoittanut Vtwin »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #3 : 03.03.2013, 02:01:49 »
Nii, tai ei sitä turbiiniakaan tarvi vähempää saada luistamaan, sillä on jo kolme eri moodia. Luisto, osittainen luisto ja lukitus.

Sun pitää saada vaihdot alemmille kierroksille. Laatikko on sähköisesti ohjattu joten periaatteessa mahdollista. En usko että Rican softa tekisi tämän, tuon laatikon aivot kun ovat ihan oma yksikkö versus moottorinohjaus vaikka toki keskenään juttelevatkin. Mulla on ennemminkin sellainen käsitys ja muistikuva että tuon laatikko sopii normaalisti huonosti diisseliin koska vääntöä ei ole tarpeeksi (ykkönen liian pitkä, joutuu kierrättämään jne) ja softpäivityksen jälkeen kun ruutia on enemmän niin toimii paremmin.

Summasummarun, vaikkakin ehkä teoriassa mahdollista laatikon softaus ei tule onnistumaan, joskin uskon myös että lastuttamalla parempi kunhan rajaa ne väännöt että laatikko ei mene rikki. Liialla öljyllä menee loora solmuun joten jätä se kokeilematta. Venttilipöytää säätämällä voi muuttaa vaihtoja ja esm turbiinin lukitusta mutta luultavasti (varmasti) vain ihan persiilleen kun ei sitä huonosti toimivaakaan meinaa saada säädettyä kohdilleen.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2013, 02:05:31 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #4 : 03.03.2013, 09:02:26 »
Ok. Eikös vanhoja jenkkiautomaatteja tehdä "manuaaleiksi" vaihtamalla ventiilistöä niin että pakkojen paineet nousee eikä luistoa pääse tapahtumaan?

Yleensähän laatikko on täysin kaput siinä vaiheessa kun kytkinpakat alkavat luistaa. Jos aloittajallakin todella tuntuu, että siellä jollakin vaihteella kytkin "luistaa", laatikko hajalle ja äkkiä, sillä kohta se on korjauskelvoton.

Jos kyse on siitä, että nestekytkin on liian letkeä, tälle ei voi tehdä oikein mitään. Ohjelmallisesti voisi ajatella että pitäisi sitä nestekytkimen lukitusta sinnikkäämmin päällä. Itse laitoin aikoinaan jenkkirautaan turbiinin kytkimelle sähköisen ohjauksen käsikatkaisijalla ja se toimi ihan hyvin, kun vai oppi kytkemään se oikeaan aikaan ja musti taas tarvittaessa vapauttaa. Mitähän Vollen Ecut tykkäisivät pienestä ohitusleikkauksesta operatiivisen johdotuksen suhteen. Laatikossa on sähköinen solenoidi, joka ohjaa öljynpaineet turbiinin kytkimelle, kuin myös vaihteita kytkeville työsylintereille.

Poissa Vtwin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #5 : 03.03.2013, 11:19:13 »
Juuri niin että nestekytkin on liian löysä. Ja autossa on jo kcr-dieselin boksi.
Kun kytkin lukittuu vitosella vasta jossain 80-90kmh ilman kuormaa ja tällä tulee vedettyä hevostraileria niin sillon kytkin luistaa melkein koko ajan...
Täyty vaan kysellä kun anopin 11 vuoden xc60 d5:llä ajelin niin laatikko luistattaa todella paljon vähemmän ja käyttää vääntöä paremmin. Varmaan paljon vaikuttaa sekin että vääntöö on enemmän ja vaihteita enemmän.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #6 : 03.03.2013, 20:28:45 »
En usko että Rican softa tekisi tämän, tuon laatikon aivot kun ovat ihan oma yksikkö versus moottorinohjaus vaikka toki keskenään juttelevatkin. Mulla on ennemminkin sellainen käsitys ja muistikuva että tuon laatikko sopii normaalisti huonosti diisseliin koska vääntöä ei ole tarpeeksi (ykkönen liian pitkä, joutuu kierrättämään jne) ja softpäivityksen jälkeen kun ruutia on enemmän niin toimii paremmin.


Toi ei ole uskon asia - ihan elävän elämän havaintoja ;) Muutos vaihteiston käytöksessä oli selkeä.. Mut kärry oli -08 mallia, ei 03 kuten aloittajalla.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #7 : 03.03.2013, 21:46:05 »
Toi ei ole uskon asia - ihan elävän elämän havaintoja ;) Muutos vaihteiston käytöksessä oli selkeä.. Mut kärry oli -08 mallia, ei 03 kuten aloittajalla.

Moottori ja vaihteisto toimivat parina ja ecm+tcm keskustelevat jonkinverran keskenään. Muuten ei sama vaihteisto toimisi erilaisten moottorien perässä optimaalisesti. Aiempi -08 S80 vaihtoi tökkien vaihteita. Ecm päivitys pehmensi vaihdot.

Sama kokemus tuosta lastutuksesta. Vaihdot muuttuvat erilailla tapahtuviksi mutta muuttuu kaasupolkimen käyttökin.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #8 : 03.03.2013, 23:07:44 »
Itse laitoin aikoinaan jenkkirautaan turbiinin kytkimelle sähköisen ohjauksen käsikatkaisijalla ja se toimi ihan hyvin, kun vai oppi kytkemään se oikeaan aikaan ja musti taas tarvittaessa vapauttaa. Mitähän Vollen Ecut tykkäisivät pienestä ohitusleikkauksesta operatiivisen johdotuksen suhteen. Laatikossa on sähköinen solenoidi, joka ohjaa öljynpaineet turbiinin kytkimelle, kuin myös vaihteita kytkeville työsylintereille.

Ovelaa mutta ei taida tässä toimia kun tuo momentinmuunninta ohjaava solenoidi tekee muutakin. Lukitus on monen asian summa.

Kun kytkin lukittuu vitosella vasta jossain 80-90kmh ilman kuormaa ja tällä tulee vedettyä hevostraileria niin sillon kytkin luistaa melkein koko ajan...

Jos luistaa kun momentinmuunnin on lukossa niin silloin laatikkon pakat luistaa ja on kohta kaput. Jos taas vääntö ei riitä niin lukitus toki avataan….

Lainaus
Täyty vaan kysellä kun anopin 11 vuoden xc60 d5:llä ajelin niin laatikko luistattaa todella paljon vähemmän ja käyttää vääntöä paremmin. Varmaan paljon vaikuttaa sekin että vääntöö on enemmän ja vaihteita enemmän.

Ihan eri aski jne, ei kannata vertailla.

Noin muuten lastutuksen jälkeen niin varmasti laatikon käytös muuttuu, yritin vaan sanoa että se ei ehkä johdu siitä että itse laatikon softaa oisi käpälöity vaan siitä että ECM ja ATM tietävät uudet vääntö arvot ja vaihdot adaptoituu sen mukaan. Sille ei kuitenkaan voi mitään että tossa -03 mallin D5 vehkeessä on väärät välitykset laatikossa. 1 -3 on pitkia ja 4 -5 lyhyitä. 1 - 3 luistatellaan ja sitten kolmoselta heitetään vaan nopeasti 4 kautta 5 sisään. Turbiini ei muutenkaan lukitu 1 - 2 ollenkaan.

Jos kysyjällä on käytössä Geartronic niin sillä pystyy 3- eteenpäin kontrolloimaan lukitusta. GT:llä vaihteet sisään niin lukossa pysyy.


Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #9 : 10.03.2013, 19:37:02 »
Omassa -00 S80:n automaattilaatikossa joskus käy niin ettei vaihde mene heti silmään vaan pitää ensin päästää kaasu ja sitten painaa uudelleen kaasua niin taas mennään. Onko minulla laatikko jo loppusuoralla?

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #10 : 11.03.2013, 10:12:46 »
Omassa -00 S80:n automaattilaatikossa joskus käy niin ettei vaihde mene heti silmään vaan pitää ensin päästää kaasu ja sitten painaa uudelleen kaasua niin taas mennään. Onko minulla laatikko jo loppusuoralla?
Kuulostaa pahasti siltä ettei kerää paineita laatikossa.

Saattaa olla pumppu menossa tai vuotoa tiivisteissä, tms jollei saada tarpeeksi paineita turbiinille. Jokatapauksessa, "ei kuulosta hyvältä".

Onko tuohon vaihdettu öljyt ajallaan (koskaan?) - vaihto saattaa auttaa mikäli vika on päällä lähinnä kylmänä ja satunnaisesti (tosin jos on ensimmäinen kerta 200+tkm ajettuun laatikkoon niin voi olla parempi olla vaihtamattakin :D ).
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #11 : 11.03.2013, 18:00:45 »
Juu tosi satunnaisesti tekee tämän. Kahdesti nrljän päivän aikana.
Öljyt vaihdettu laatikkoon 50tkm sitten.

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #12 : 11.03.2013, 18:48:57 »
Esiintyykö vain tietyllä vaihteella vai about millä vaan?

Poissa duuhannes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #13 : 11.03.2013, 21:41:45 »
En ole yhtään varma asiasta, mutta minun mielestä ehkä kakkosella.
Pienessä vauhdissa risteyksessä tämä on tapahtunut kahdesti.
Voiko vika olla penkin ja ratin välissä?

Poissa pötkäle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston "luisto"
« Vastaus #14 : 11.03.2013, 22:45:50 »
volkkarin dsg lootissa on samaa vikaa ettei meinaa vaihde mennä päälle vaan kytkeytyy viiveellä kaasunpainamisen jälkeen,kovan nykäsyn saattelemana ja joskus jopa pamauksen kera.isän octaviasta sitä vikaa tutkittiin monet kerrat ja lootaki vaihettiin kertaalleen mutta vika tuli takasin.saatto syynä olla seki että auto oli melkein 24 tuntia ajossa vuorokaudessa kun oli taxina ja erittäin paljon kaupunki ajoa.lopulta tehdas ilmoitti että on ominaisuus ei vika :-\
volvo 850 stw vm94, volvo v70 turbo awd vm98
ford taunus 2.0 v6 vm78
oldsmobile delta88 royale vm78
oldsmobile custom cruiser 5.7 v8 vm85

 

RallyBaron  Samppasport