Kulkukoira  Proturbo

B230 kampiakselin kesto?

  • 10 Vastauksia
  • 7474 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
B230 kampiakselin kesto?
« : 06.03.2013, 10:16:34 »
Käsittääkseni kaikki 63mm runkolaakerilla olevat satasarjan kampiakseli ovat samanlaisia.
Miten on onko kukaan kuullut juttuakaan, että olisi saatu romuks pelkällä teholla?
citikka

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #1 : 07.03.2013, 15:00:56 »
Väärin meni, penta akseli on takotavaraa. :)

Kyllä sieltä lohko antautuu ennen akselia, vaikka olis betonoitukin. Yli 1000hv on otettu vakio akseleilla irti ainakin penta akselilla, ja tuskin tuo valuakselikaan mikään huono on.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #2 : 03.11.2015, 18:02:02 »
Tuli mielenkiintoinen kuva vastaan niin nostellaas tälläistä keskustelua.

Tästä siis kyse:


LISÄTIETOA auton kokoonpanosta, tehoista yms. Mikähän kampuran on rikkonut, irrallisena kolahtanut johonkin ja murtunut, laakeri hirttänyt kiinni tms? Alkakoon spekulaatio aiheesta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #3 : 03.11.2015, 19:40:12 »
255 Takakumit,Torsen,reaktiotangot uniballeilla, sintterikytkin.
Tuohon 550hv/600nm + kytkinpommia toistamiseen
mikään ei anna periksi,kunnes joku antaa periksi  :3/4 jättää sen:

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #4 : 03.11.2015, 23:22:59 »
Veikkaan lakesheadin kommenttia aika todenmukaiseksi.

Kampura on katkennut takimmaisen sylinterin kaulan edestä, eli kohdasta josta menee toiseksi eniten vääntömomenttia läpi (suurin momentti menee tottakai läpi 4.pytyn kaulan takaa/takimmaisen runkolaakerin kohdalta).

Kytkinpommia ja riehumista, ni varmaan saa poikki, mut on kyllä eka mun kuulema/näkemä vinokoneen akseli joka katkennut.

Laakeri ei ainakaan ole hirttänyt kiinni kuvasta päätellen, tai siis 4.pytyn KK tai 5.runkolaakerissa ei näy laakerin hirttämisestä naarmuja, ja jos hirttäminen olisi tapahtunut edempänä, olis se todennäköisemmin vaan lyönyt renkaat lukkoon, sensijaan että 6000rpm pyörivä moottori olisi katkaissut akselin omalla inertiallaan. 4. runkolaakerissakaan ei näy hirttämisen jälkiä, niin kytkinpommi kuullostaa todennäköisimmältä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #5 : 04.11.2015, 05:23:37 »
"Ståldrev & Aluminium Remskiva"  tuossa ehkä syy.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 05:31:20 kirjoittanut janne81 »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #6 : 04.11.2015, 06:19:51 »
"Ståldrev & Aluminium Remskiva"  tuossa ehkä syy.

Joo, valuakseli ilman värinänvaimenninta ei tosiaan kuulosta kovin hyvältä ajatukselta. :idiot2:
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #7 : 04.11.2015, 15:08:15 »
Hihnapyörä tai KYTKIN
Pakokaasuahdetun puolimoottorin kanssa tulisi aina käyttää turbiini kytinkintä
-Tasaa värinöitä eikä voi "pommittaa"
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kooäss

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #8 : 05.11.2015, 09:57:16 »
Tähän aiheeseen varmaan sopis allekirjottaneen pohdiskelemat asia ko. aiheesta.
Kyseessä tuleva kilpamoottori joka on vapari.
Tehohan ei mikään huima oo turpokoneisiin verrattuna, lähinnä kiertävä.
Mites toi dampperi asia ku toisissahan on kumi välis, toisis ei, toiset ittetehtyjä.
Ittetehty tietty kiinnostas moniurahihnan takia.
Samaten monennäkönen limppujen sorvaus o mietityttäny, en kyl oo mitenkää aatellu osuvaks omalle kohalle.
Miten kaikki äsken mainitut vaikuttaa kestoon jos kaikki pyörivät painottaa?
-kooäss-

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #9 : 06.11.2015, 20:26:52 »
Mites toi dampperi asia ku toisissahan on kumi välis, toisis ei,

Vinokoneissa alunperin niin, että kymppisarjan koneissa ei ole kumivaimennusta hihnapyörässä, koska niissä on teräskampiakseli joka ei tarvitse sitä. Satasarjalaisissa on sitten se vulkanoitu hihnapyörä, koska valurautakampura ei menesty ilman värinänvaimenninta.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • BBS & OZ Only
Vs: B230 kampiakselin kesto?
« Vastaus #10 : 07.11.2015, 21:25:16 »
Saahan nähdä sit millon täällä kapsahtaa kampiakseli poikki kun on kiinteä alumiinipyörä  :)
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04 midnight purple 3 + atacama
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo