Etuveto on yksi ihmeellisimpä viritelmiä joita on perusteltu kustannussäästöillä
90-luvulla ounastelin että tulevaisuudessa (abaut näinä aikoina) autoissa on ainoastaan kolme eteenpäin vievää vaihdetta ja kytkintä ei tarvitse kenenkään polkea. Olin osittain väärässä: kytkin poljin löytyy edelleen hinnat-alkaen-malleista mutta vaihteita on vähintää viisi, monesti kuusi.
Oletin että DSL tekniikan kehitys tuo moottoreihin niin laajat vääntöalueet että kolmea useampaa vaihdetta ei tarvita
Bensiini moottoreihin tuli muuttuvat venttiilin ajoitukset, sekventaaliruiskus, suorasytkät jne
Mutta mutta; ilmeisesti on halvempaa valmistaa kapealla alueella toimiva moottori ja sen perään moniportainen vaihteisto
Kapealle alueelle toimiva moottori on myös hyötysuhteeltaan aavistuksen parempi
Taitaa nykyään taloudellisimmissa autoissa polttomoottori toimia yhdellä ainoalla käyntinopeudella ja vain ladatakseen akkuja
Outoa vai mitä?
Joo, niin kuin tuossa jo mainitaan - vetotapajutuille löytyy oma topicci.
Mutta, mielestäni vetotavalla ei ole merkitystä, mikäli ajoneuvoa ei ole tarkoitusta kuljettaa "pitoalueen" ulkopuolella.
Kuivalla alustalla (tai ainakin sulalla) se tarkoittaa normaalin liikenteen / norminopeuksien ulkopuolella operointia.
Tavallisessa ajossa on yksi v*tun maku, mistä päästä kinneriä ne vetävät (tai työntävät) pyörät löytyvät

Suomen (tai laajemmin "pohjoisen") olosuhteisiin ei juurikaan autoja suunnitella, etuveto (sorry, sorrun vetotapoihin)
on kätevämpi ratkaisu, ei tarvitse varata kardaanille tilaa, perämurikkakaan ei vie tavaratilalta litroja jne.