Mites näiden 531 ja 530 kansien erot käytännössä ihan perus arkikäytössä vaparimoottorissa? Onko nokka-akseleissa eroa ja jos on niin minkälaista?
Minulla itselläni on vuoden 1991 940 ja B230FB, eli 130hv versio (kannessa koodi 1000531). Eikös tämän nokka nyt ole vx3?
Kuullut aika paljon juttua, että 530:llä kannella ei ole huipputehoa niin paljoa, mutta moottorin käyttöalue on huomattavasti laajempi ja kulutus vastaavasti pienempi. Kaverit pääsee B230FD:llä matkassa sinne 7,8-8,5l/100km tuntumaan, kun omani ei mene alle 9l/100km millään.

Kyllähän sen eron huomaa, omani herää kunnolla vasta noin 4000rpm kohdalla ja vetää aika siististi sinne 6000rpm asti, kun taas kaverin B230FD alkaa vääntämään jo jostain ~2000rpm tietämiltä, mutta veto alkaa hyytymään 5000rpm jälkeen. Erään kuulemani mukaan näissä on eri bensalastukin.

Mielessäni kävi, että jos on nokka-akseleissa eroa, voisiko tulla hyvä käyttömoottori halvalla jos laittaisi 1000530 +vx3?