Eipä oo minunkaan Volvoissa eikä myöskään ajamissa ääniä jarruista kuulunu...
En ole itekään huomannut aiemmin missään muussa Volvossa vastaavaa. Yleensä tuo tarkoittaa jotain pientä hämminkiä jarruissa, ja näin tässäkin tapauksessa. Jarrutehot nykyisellään todella aneemiset ja poljinvoimaa saa käyttää ihan tosissaan. Eipä ole siihen ehtinyt paneutua kun muut "ominaisuudet" ovat pitäneet kiireisenä. Tässä viime päivinä olen alkanut epäilemään että tää ks. yksilö on valmistettu Ranskassa. Sähköt ainakin vastaavat keskiverto Pösöä...
Namulia seurasi kun kampiakselin asentotunnistimen vika halvautti auton mukavasti, vikatila rules. Noh, sen jälkeen päästiin seuraavaan mukavaan ongelmaan, avaimet. "Käynnistys estetty". JES! Olen niin mykistynyt äRrän tarjoamista hauskuuksista ettei rajaa.
Näiden "pienten" vastoinkäymisten jälkeen vuorossa oli sitten takavalojen tutkinta. Poltin oli oikea, mutta takavalojen toiminta ei vastannut ihan toivottua. Sumarit kun laittoi päälle niin ajotietokone sekoili ihan tosissaan. Pienen ihmettelyn jälkeen löysin vian, joku ¤%& oli vaihtanut innoissaan poltinta ja onnistunut rikkomaan umpion pohjan. Hienosti löi oikoista kun kytki sumarit päälle. Käytännössä polttimo runnottu väkisin sisuksiin ja samalla tuhottu ja väännetty metalliset vastineet päin seiniä. Kiva. Pari tuntia tuli näprättyä ja lopulta sain umpion kuosiin.
Doh, sitten etusumarien kimppuun. Sulake oli palanut. Hieman arvelutti tuota edes vaihtaa, jostain syystähän se oli kosahtanut. No, uusi sulake sisuksiin ja sormet ristiin. Kas, enää ei napsunut sulakkeet vaan USKOMATON valoteho täytti tienoon:

Valokiila oli suunnattu n. 3 cm puskurin eteen. Noh, erittäin näppärä jos vauhtia on 1.5 km/h ja haluaa väistellä kastematoja. Eihän sumuvaloilla juuri mitään tee, mutta että tämmöset myskylyhdyt. Tiedä sitten onko polttimotkin jotkut mallia "tuning", ainakin värisävy viittaisi johonkin halpoihin Xenonlooklikebullshitchina -polttimoihin, joita eBaysta saa 0.9$ kiskurihintaan kotiinkuljetettuna. En osaa vielä varmaksi sanoa, mutta veikkaan jotain tommosta. Kuvasta ei näe tuota värisävyä kunnolla, todellisuudessa se on semmoinen hailakan sinertävä. Jos kyseessä on kiinan überthyning -polttimot niin se selittäisi sulakkeen palamisen ja valotehon.
Jos jokin on mennyt kuin elokuvissa niin keskikonsolin valaistus sai uutta puhtia:
Before:
After:
Et semmosta. Kivoja ylläreitä, todellista motosporttia. Seuraavana vuorossa on ehdottomasti jarruihin tutustuminen. Nesteet vaihtoon, purku, putsaus, herkistäminen ja niputtaminen. Toivottavasti näillä pääsis tuosta ärsyttävästä vinkumisesta, tunnottomuudesta ja tehottomuudesta. Musta tuntuu että naapurin 80-luvun Ladassakin on tehokkaammat käyttöjarrut.
Tästä jatketaan... Tulossa vielä yllämainittujen lisäksi:
- Tehonmittaus (jotenkin tuo BSR:n lupaus tehoista haiskahtaa vs. auton todelliset menohalut)
- Etulasien tummennus
- Myllytys/vahaus