Proturbo  Autodiagnoosi

Webaston teho?

• 8 Vastauksia
  • 6199 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
Webaston teho?
« : 10.03.2013, 18:54:09 »
Eli kyseessä on -98 V70R ja jälkiasennettu Webasto Thermo Top C 5kW.

Kysymys kuuluu, että miten hyvin tuon tehoisen lämppärin pitäisi lämmittää tuo kone?
Käsittääkseni ei kuitenkaan ole mikään älyttömän suuri motti vesitilaltaan tai raudan määrän suhteen.

Lämppäri saa aamuisin olla 30min päällä eikä silti lämpömittari hievahdakkaan eikä sisällä autossa ole järin lämmin vaikka ulkona olisi nollakeli.
Heti kun auton laittaa käymään ja lähtee ajelemaan, alkaa lämpömittari nousta ja lämmintä puhaltamaan.

Lämmittimessä on uusi palopesä, bensapumppu ja ohjainkortti.

Verrokkina on emännän V50 2,0D jossa eberi, vartin käytön jälkeen lämpömittari ponnahtaa melkein normilämpöön...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Webaston teho?
« Vastaus #1 : 10.03.2013, 18:58:21 »
Kuulostaa kyllä turhan tehottomalta. Onko se ollut samanlainen kokoajan, vai noiden huolto-osien vaihdon jälkeen? Onko letkutukset ja sisäpuhalluksen ohjaukset varmasti liitetty ja kytketty oikein?

Samansuuntaisia tuloksia omassa autossa 4kw Webastolla ja -15 asteen pakkasessa. Nollakeleissä lämpömittari nousee selvästi jo 15-20min käytöllä.

Poissa Jule

• Grand Touring
  • 264GLE + 245GL + B10M
« Vastaus #2 : 10.03.2013, 19:29:00 »
Johtuu tietysti myös siitä miten paljon hyttiä lämmitetään sillä.

Yleensähän se moottori lämmitetään sillä "hukkalämmöllä" jota sisätilan lämmittämisestä jää. Onko siellä auton sisällä miten lämmintä?

Mulla on pakussa eberi, ja jos on 10 pakkasta, niin puolentunnin lämmittämisellä moottorin lämpö on jotain vähän vajaa 45°C (digitaalinen lämpömittari, 1. palkki syttyy 45°C obd tiedon mukaan, ja se ei yleensä vielä tuolloin pala).

Sinänsä ne lämpömittarin näyttämätkään ei oikein mitään kerro, kun mittareiden asteikkokin voi alkaa niin erilaisista lukemista.

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #3 : 10.03.2013, 19:51:01 »
Tuon tehoinen se on ollut asennuksesta asti, käytetty laite tuo oli siis jo silloin.
Heti asennuksen jälkeen palopesä ja ohjainkortti paljastuivat huonoiksi ja ne vaihdettiin.
Alkuperäistä ohjainkorttia ei saatu toimimaan pitkään ja sain Sercapilta aftermarket kortin, mutta tuokaan ei tehoon vaikuttanut.
Bensapumpun vaihdoin pari viikkoa sitten kun epäilin sen tehoa, muttei vaikutusta.

Letkutuksia muutin jo suuremmaksi tämän telven aikana, muttei vaikutusta.
Itse lämmitin on akun alla ja vesi siihen menee kannen päästä, lämmittimeltä vesi menee sisäkennoon.

Sisäpuhalluksen ohjaus on liitetty alkuperäisen ardicin johtoon, eli automatiikka ohjaa sisäpuhallusta jäähdytinnesteen lämpötilan mukaan, ei siis lähde puhaltamaan ennenkuin neste on jotain 30-asteista?
Kovemmilla pakkasilla ei siis puhalla sisälle ollenkaan, sillä neste ei selvästikään lämpeä tarpeeksi.
Nollakelilläkään ei sisällä lämmin ole, ehkä karvan ulkoilmaa lämpimämpi.

Sen olen huomannut, että kun auton käynnistää ja latausjännite kasvaa, lähtee myös webaston paloilmapuhallin puhaltamaan kovempaa ja polttoainepumpun taajuus kasvaa.
Akku on puolisen vuotta vanha ja pyöräyttää auton vaivatta käymään vaikka webasto on ollut 30min päällä.

E: Ja palopuhallin vinkuu aivan jumalattomasti, onko vika vai ominaisuus webastossa?
Imuletkussa ei ole äänenvaimenninta...
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013, 20:03:33 kirjoittanut Hurm0s »

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #4 : 11.03.2013, 08:09:30 »
Sen olen huomannut, että kun auton käynnistää ja latausjännite kasvaa, lähtee myös webaston paloilmapuhallin puhaltamaan kovempaa ja polttoainepumpun taajuus kasvaa.
Akku on puolisen vuotta vanha ja pyöräyttää auton vaivatta käymään vaikka webasto on ollut 30min päällä.

E: Ja palopuhallin vinkuu aivan jumalattomasti, onko vika vai ominaisuus webastossa?
Imuletkussa ei ole äänenvaimenninta...

Tämä viittaisi siihen, että vesi ei kierrä kunnolla ja laitteen sisäinen termostaatti vähentää lämmitystehoa. Käynnistyksen jälkeen vesi alkaa kiertää tehokkaammin ja lämmitin alkaa taas lämmittää isommalla teholla. Olisiko vesipumppu tehoton, tulisiko se ulina siitä? Volvon omissa Ardiceissa on vesipumput ainakin oireillut juurin samalla tavalla.

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #5 : 11.03.2013, 13:15:38 »
Tämä viittaisi siihen, että vesi ei kierrä kunnolla ja laitteen sisäinen termostaatti vähentää lämmitystehoa. Käynnistyksen jälkeen vesi alkaa kiertää tehokkaammin ja lämmitin alkaa taas lämmittää isommalla teholla. Olisiko vesipumppu tehoton, tulisiko se ulina siitä? Volvon omissa Ardiceissa on vesipumput ainakin oireillut juurin samalla tavalla.
Itseasiassa vesipumppua olen epäillytkin, sillä ainakin palopuhallin tuntuisi kuitenkin puhaltavan ihan hyvin kun pakoputkesta kokeilee, mittasin myös päästöjä tuosta ja seossuhde näyttäisi olevan oikea, sillä CO oli noin 6.
Eipä tuohon paljoa muita vikamahdollisuuksia sitten jääkään, sillä lämmönvaihtimen kanssa ei lukemani perusteella ole ollut pahemmin ongelmia.
Epäilin myös jos akku olisi huono ja alhainen jännite aiheuttaisi myös webaston tehon putoamisen, mutta teho on aivan yhtä huono akkulaturin kanssa...
Auto käynnissä webasto kyllä lämmittää aika nopsaan koneen normilämpöön, eli viittaisi sekin vesikierron vikaan pelkällä weban pumpulla.

Noh, tulipa ostettua ebaysta toinen kokonainen webasto kaikkine tarpeineen kun halvalla sai, vaihdan koko laitteen ja katsotaan muuttuuko teho. Jääpähän varaosiakin aika reilusti...
Tuossa setissä tulee myös etsimäni ovaalikello jonka liekkinappiin saa kolvattua tuon GSM-releen...

Poissa anssi68

• Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Volvo V70
« Vastaus #6 : 11.03.2013, 20:15:48 »
Eipähän tuo kummoinen ole lämmitysteholtaan. Mulla yleensä päällä sen puoli tuntia, mitä on suositeltu, ei sisällä ole liian lämmin, mutta ei kylmäkään..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #7 : 11.03.2013, 21:50:15 »
Eipähän tuo kummoinen ole lämmitysteholtaan. Mulla yleensä päällä sen puoli tuntia, mitä on suositeltu, ei sisällä ole liian lämmin, mutta ei kylmäkään..
Sepäse, kun mulla on kylmä. Jos ulkona on se -10 niin auto on 30min lämmityksen tuloksena sisältä edelleen aivan kylmä...

donnari

• Vieras
« Vastaus #8 : 14.03.2013, 00:56:30 »
Kyllä tuon lämppärin pitäis riittää lämmittämään yks Volvo.Vesipumppu vaihtoon niin lämpöä riittää,se vihellys on ominaisuus.
Kaikki mulla olleet Webastot on ollu mun mielestä suht nopeita ja tehokkaita,mutta kaikista kuulunu vihellys uudesta lähtien.

Carcom Oy  Elekma