Kulkukoira  Proturbo

s80 2,4i vikakoodien tulkintaan apuja!

  • 2 Vastauksia
  • 7265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa turbopuusti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
s80 2,4i vikakoodien tulkintaan apuja!
« : 28.02.2011, 21:05:29 »
Mihin kyseiset vikakoodit viittaavat?

Auto on -00 2,4 bensakoneella 170hv mallia. Luin autosta vikakoodit ja pukkas seuraavanlaista:


P1602  Immobilizer / ECM Communication error (jollain sivulla luki myös: IAC valve closing signal)

P1603  EEPROM Malfunction

P1610  SBDS Interactive codes

P1620  SBDS Interactive codes

P0506  Idle control system RPM lower than expected


Auto käy tyhjäkäyntiä huonosti ja kierrokset heittelehtivät. Vika tulee päälle satunnaisesti. Kuulemma valittaa mittaristossa happitunnistinta tai vastaavaa vian ilmetessä (ei ole oma auto).
Useinmiten auto kuitenkin toimii moitteetta. Voiko lambda satunnaisesti toimia ja taas lakata toimimasta? Olen käsittänyt että kyseessä on melkolailla yksinkertainen osa joka menee kerrasta rikki eikä juuri silloin tällöin oireile... ???


EDIT: en löytänyt searchilla asiasta tietoa siksi perustin uuden topicin. Jos tiedätte linkkiä sivustolle missä olisi enemmänkin tietoa näistä asioista niin olisin enemmän kuin kiitollinen.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2011, 21:07:22 kirjoittanut turbopuusti »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s80 2,4i vikakoodien tulkintaan apuja!
« Vastaus #1 : 28.02.2011, 21:17:30 »
Mihin kyseiset vikakoodit viittaavat?

Auto on -00 2,4 bensakoneella 170hv mallia. Luin autosta vikakoodit ja pukkas seuraavanlaista:


P1602  Immobilizer / ECM Communication error (jollain sivulla luki myös: IAC valve closing signal)

P1603  EEPROM Malfunction

P1610  SBDS Interactive codes

P1620  SBDS Interactive codes

P0506  Idle control system RPM lower than expected


Auto käy tyhjäkäyntiä huonosti ja kierrokset heittelehtivät. Vika tulee päälle satunnaisesti. Kuulemma valittaa mittaristossa happitunnistinta tai vastaavaa vian ilmetessä (ei ole oma auto).
Useinmiten auto kuitenkin toimii moitteetta. Voiko lambda satunnaisesti toimia ja taas lakata toimimasta? Olen käsittänyt että kyseessä on melkolailla yksinkertainen osa joka menee kerrasta rikki eikä juuri silloin tällöin oireile... ???


EDIT: en löytänyt searchilla asiasta tietoa siksi perustin uuden topicin. Jos tiedätte linkkiä sivustolle missä olisi enemmänkin tietoa näistä asioista niin olisin enemmän kuin kiitollinen.


Noita obd-koodeja voi tulkita monestakin eri taulukosta...
Itse bongasin netistä tälläisen http://www.justanswer.com/volvo/48md1-volvo-v70-need-volvo-specific-obd-code-list-ie-p1xxx.html
P1602   ECM-91B7   Throttle unit, internal fault.
P1603   ECM-91A7   Throttle unit, internal fault. (ETM code).
P1610   ECM-903F   Throttle unit, internal fault. Signal too high.


Kahta viimeistä koodia en tuosta listasta löytänyt

Toisesta paikasta löysin tälläiset
P1620 - safety Fuel Cut Off
P0506 - Idle Control System RPM Lower Than Expected


Ei siis ole ihan selvää, että kun on koodi, niin sen merkitys löytyisi...  on varmaan mahdollista, että jotkin obd-koodit on valmistajien omaan käyttöön, ja ne on silloin mallikohtaisia.  Eli valmistajan oma vikakoodi - muunnettu joksikin obd-koodiksi.

Noiden koodien valossa, mikäli ne nyt olisi varmasti noin, kuin ne toisesta listasta löysin, viittais vika vahvasti siihen komponettiin jonka viallisuus olisi välittömästi tullut mieleen ilman vikakoodeja ihan pelkän kuvauksen perusteella.. eli kaasuläppäkotelolle menee veikkaukset täältä.

Poissa turbopuusti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 2,4i vikakoodien tulkintaan apuja!
« Vastaus #2 : 24.03.2011, 14:34:25 »
Tänään tuli uudelleen vika päälle helsinkiin mentäessä. Noin 20km ajelun jälkeen kertoi mittariston teksti "pakokaasua - huolla pikaisesti" ja hetki tämän jälkeen "moottorisysteemi - huolla heti". Jälkimmäisen mukana lähti myöskin cruise pois päältä. Auto kuitenkin ymmärtääkseni veti normaalisti ja ainoastaan tyhjäkäynti oli huonoa.
Tekstit ja moottorivalo häipyivät uudelleenkäynnistyksellä ja takaisintullessa auto teki saman uudestaan.

Eli hetken aikaa oli auto kunnolla, mutta nyt alkoi temppuilut taas. Pystyykö tuota kaasuläpän tunnistinta mittaamaan esimerkiksi yleismittarilla?

 

KL-varaosat  Race.fi