KL-varaosat  Race.fi

Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla

  • 28 Vastauksia
  • 18962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Monikos käyttää tuota + - puolta päivittäisessä ajossa?
Itse käytän joskus, kun lähden kiihdytyskaistalta kiihdyttämään, niin vaihteiston ei turhaan tarvi vaihtaa alemmaksi, kun oikea vaihde on valmiina.
Myös tuossa, kun kotoa lähden ajelemaan kylmällä autolla, niin ajan tuossa 50km/h alueella 4, niin laatikko saa rauhassa "lämmetä" ::)
Sellaista, että tuossa kerran, kun ajoin pihasta mutkaan ja vaihde oli pakkokytketty 2 ja vauhtia oli n20km/h ja kierrokset n1400, niin laatikko meni vaihtamaan 1 ja siinä sitten kierrokset hyppäsi n2300rpm ja tuntui, että "jarrutti "moottorilla?
Ilmeisestin se lukitsee noi vaihteet tuolla + - puolella, niin se ei antanut turbiinin luistaa, kun noin jarrutti?
Sekoittaako tuo muuten tuota "oppivaa" vaihteistoa, kun välillä ajellaan automaatilla ja välillä sillä "manuaali" puolella?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2450
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #1 : 12.03.2013, 20:47:31 »
Eipä tule käytettyä, joskus kokeillu että toimii ja näyttää valitun vaihteen mittaristossa, muuten mennään automaatilla.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #2 : 12.03.2013, 20:51:23 »
Itse ajelen päivittäin manuaalivaihteilla, lähinnä juuri aamulla hetken aikaa pienemällä vaihteella, että moottorin kierrokset on vähän korkeammat ja lämpenee nopeammin  ja monesti käytän moottorijarrutusta, kun ärsyttää jokaisen pienen hidastuksen vuoksi vilautella jarruvaloja, lisäksi työmatkan varrella yksi alamäki vakionopeussäätimellä saa aina vauhdin kasvamaa yli asetetun arvon, siihen auttaa pakkovaihde.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #3 : 12.03.2013, 21:08:21 »
Päivittäin moottorijarrutan kolmosella ja kakkosella, varsinkin moottoritien rampeista liikennevaloihin. Ja ihan joskus kiihdyksessä tai ohituksessa pienempää pykälää jo valmiiksi. Ja karstan polttoon moottoritiellä. Muuten aina D:llä

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #4 : 12.03.2013, 21:34:26 »
Moottorijarrutukseen joskus. Ohitukseen joskus.

Ja kitkarenkailla liukkaaksi kiillottuneelle moottoritien rampille liukkaalla kelillä ajellessa joskus on kiva käyttää vähän pienempää vaihdetta. Sivuttaiskiihtyvyyttä kun ei kitkarengas hanskaa oikein nastarenkaan veroisesti, paremmin pysyy pito kun pudottaa vähän pienemmälle vaihteelle.

Poissa Julle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #5 : 12.03.2013, 21:56:53 »
Harvoin kosken vaihdekeppiin liikenteessä. Muuten olisi sama ostaa manuaali.

Joskus maantiellä jonossa, kun vauhtia on mittarin mukaan 80 km/h ja nopeus vaihtelee. Tällöin laatikko arpoo 5. ja 6. vaihteen välillä. Moottorijarrutuksiin manuaalia tulee myös käytettyä. Kiihdytyksiin en manuaali asentoa käytä.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2013, 22:07:55 kirjoittanut Julle »
S60 T4 Classic -17

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #6 : 13.03.2013, 06:52:06 »
Onko tuo vaihteisto tietyssä tilassa, kun se ns opetetaan, vai oppiiko se kuskin ajotavoille?
Lähinnä sillä ajattelin, että kun välillä käyttelee tuolla manuaali puolella, niin voiko vaihteisto mennä "sekaisin" ::)
Omasta mielestä olen sellaista havainnut, että kun tuossa talvilomalla tuli ajeltua pitempää matkaa ja nyt, kun ollaan taas palailtu arkeen ja ajo on tuollaista ns arkiajoa, niin vaihteisto toimisi erilailla vähän aikaa mitä se ennen tuota pitempää reissua toimi?
Tuolla tarkoitan sitä, että maantiellä mennään 6 ja kevyissä ohituksissakaan ei ole tarvetta väännön takia laatikon vaihtaa, mutta taajamassa tuntuisi tekevän samaa, että mahdollisimman isolla vaihteella mennään 40-50km/h nopeuksissa?
Käsittääkseni ei sentää 6 tarjoa!
Jostain luin, että se vasta menee päälle jossain 70km/h kohdalla?
Taajamassa vaan tuntuu oudolta vetää 5, kun on tottunut tuolla manuuali V70 ajelemaan 3  ;)

Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Timmeeni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #7 : 13.03.2013, 07:53:08 »
Onko tuo vaihteisto tietyssä tilassa, kun se ns opetetaan, vai oppiiko se kuskin ajotavoille?
Lähinnä sillä ajattelin, että kun välillä käyttelee tuolla manuaali puolella, niin voiko vaihteisto mennä "sekaisin" ::)
Omasta mielestä olen sellaista havainnut, että kun tuossa talvilomalla tuli ajeltua pitempää matkaa ja nyt, kun ollaan taas palailtu arkeen ja ajo on tuollaista ns arkiajoa, niin vaihteisto toimisi erilailla vähän aikaa mitä se ennen tuota pitempää reissua toimi?
Tuolla tarkoitan sitä, että maantiellä mennään 6 ja kevyissä ohituksissakaan ei ole tarvetta väännön takia laatikon vaihtaa, mutta taajamassa tuntuisi tekevän samaa, että mahdollisimman isolla vaihteella mennään 40-50km/h nopeuksissa?
Käsittääkseni ei sentää 6 tarjoa!
Jostain luin, että se vasta menee päälle jossain 70km/h kohdalla?
Taajamassa vaan tuntuu oudolta vetää 5, kun on tottunut tuolla manuuali V70 ajelemaan 3  ;)

Se sopeutuu koko ajan sinun ajotyyliin ja erilaisiin ajotilanteisiin. Sehän haistelee kuinka paljon painat kaasua tietyissä ajotilanteissa ja sen mukaan lappaa vaihteita. jos nyt alat ajamaan sillalailla että lähdet reilulla kaasulla risteyksistä niin se antaa kiertää paljon korkeammalle, mutta jos taas pinta kaasulla lähet niin se lappaa aika nopeesti isoimman mahdollisimman pykälän päälle.

Ja kyllä se voi seota, joitain esittely autoja kun käyny ajamassa niin osassa ei oikeasti laatikko tiedä mitä pitäisi tehdä.
Niillä kun sattuneesta syystä ajetaan ja revitetään päivät nilkka suorana ja sit automyyjä ajelee niillä kotiin hissukseen.

Niistä nollataan laatikko ja ajetaan sopeutusajo kun alkaa mennä mahdottomaksi se laatikon toiminta.
Volvo V90 D5 AWD inscription -17
Volvo V70 D4 Summum -13 Ex: Volvo V70 D5 AWD R-Desing -12 Ex: Volvo 940 2.3 turbo classic -97 Ex: Volvo S80 V8 AWD -07  Ex: Volvo S60 R AWD Man. -04Ex: Volvo 740 GLE A B200E -86

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #8 : 13.03.2013, 09:00:01 »
Se sopeutuu koko ajan sinun ajotyyliin ja erilaisiin ajotilanteisiin. Sehän haistelee kuinka paljon painat kaasua tietyissä ajotilanteissa ja sen mukaan lappaa vaihteita. jos nyt alat ajamaan sillalailla että lähdet reilulla kaasulla risteyksistä niin se antaa kiertää paljon korkeammalle, mutta jos taas pinta kaasulla lähet niin se lappaa aika nopeesti isoimman mahdollisimman pykälän päälle.

Ja kyllä se voi seota, joitain esittely autoja kun käyny ajamassa niin osassa ei oikeasti laatikko tiedä mitä pitäisi tehdä.
Niillä kun sattuneesta syystä ajetaan ja revitetään päivät nilkka suorana ja sit automyyjä ajelee niillä kotiin hissukseen.

Niistä nollataan laatikko ja ajetaan sopeutusajo kun alkaa mennä mahdottomaksi se laatikon toiminta.
Taajamassa taksi käytössä olleet automaattiloorat  taitaa olla kohtuu sekaisin ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #9 : 13.03.2013, 10:41:42 »
Taajamassa taksi käytössä olleet automaattiloorat  taitaa olla kohtuu sekaisin ;D

No, ei niitä nyt niin kauhean sekaisin saa. Omaa s80:a ajaa neljä hyvin erityyppistä kuskia. En huomaa mitään eria vaihdoissa vaikka olisi perheen nuoriso kiihdytellyt viimeiset tuhat kilometriä.

Manuaalia käytän hyvikseni ohituksissa ja kun haluan tuntea 240hv tehoisen dieselin väännön kiihdytyksessä jostain 2000rpm alkaen.

6 vaihteinen muuten vaihtelee isommalle vaikka keppi olisi unohtunut manuaalille.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #10 : 13.03.2013, 11:23:18 »
No, ei niitä nyt niin kauhean sekaisin saa. Omaa s80:a ajaa neljä hyvin erityyppistä kuskia. En huomaa mitään eria vaihdoissa vaikka olisi perheen nuoriso kiihdytellyt viimeiset tuhat kilometriä.

Manuaalia käytän hyvikseni ohituksissa ja kun haluan tuntea 240hv tehoisen dieselin väännön kiihdytyksessä jostain 2000rpm alkaen.

6 vaihteinen muuten vaihtelee isommalle vaikka keppi olisi unohtunut manuaalille.
Joo tuon huomasin, kun mulla oli pakotettuna 2 ja vauhtia oli n20km/h, kun menin mutkaan, niin heitti 1 pesään ja kierrokset nousi n2300rpm!
En tiedä oliko syynä se, että vaihteisto oli kylmä ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #11 : 13.03.2013, 20:56:35 »
Se sopeutuu koko ajan sinun ajotyyliin ja erilaisiin ajotilanteisiin. Sehän haistelee kuinka paljon painat kaasua tietyissä ajotilanteissa ja sen mukaan lappaa vaihteita. jos nyt alat ajamaan sillalailla että lähdet reilulla kaasulla risteyksistä niin se antaa kiertää paljon korkeammalle, mutta jos taas pinta kaasulla lähet niin se lappaa aika nopeesti isoimman mahdollisimman pykälän päälle

Eihän tuollainen toiminta mitään oppimista tarvi. Ja kaasun asennostako se luulee tietävänsä millä vaihteella kuski haluaa ajaa? Voi pöljyys. Tyhmiäkö siellä autoteollisuudessa ollaan?

Automaatti olisi ihan ok jos se toimisi järjellisesti eikä heti tarjoaisi pienempää pykälää kun vähän kaasua painaa. Jos koneessa riittää vääntöä niin aivan turha vaihdetta on vatkata.

Poissa Timmeeni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #12 : 13.03.2013, 22:49:32 »
Eihän tuollainen toiminta mitään oppimista tarvi. Ja kaasun asennostako se luulee tietävänsä millä vaihteella kuski haluaa ajaa? Voi pöljyys. Tyhmiäkö siellä autoteollisuudessa ollaan?

Automaatti olisi ihan ok jos se toimisi järjellisesti eikä heti tarjoaisi pienempää pykälää kun vähän kaasua painaa. Jos koneessa riittää vääntöä niin aivan turha vaihdetta on vatkata.

Jos ajat geartronicilla koko ajan agressiivisesti niin se vaihtaa herkemmin pienemmälle vaihteelle, kun laatikon aivot on oppinut agressiiviseen ajotyyliisi. Mutta jos ajelet sievästi niin ei välttämättä tarjoa pienempää pykälää niin herkästi vaan saat "väännättää" isolla pykälällä reilullakin kaasulla.

Jokainen joka on ajanu TF80SC laatikolla varustettua voloa niin tietää mitä tarkoitan ja tietävät miten ajotapa vaikuttaa laatikon toimintaan.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2013, 23:20:25 kirjoittanut Timmeeni »
Volvo V90 D5 AWD inscription -17
Volvo V70 D4 Summum -13 Ex: Volvo V70 D5 AWD R-Desing -12 Ex: Volvo 940 2.3 turbo classic -97 Ex: Volvo S80 V8 AWD -07  Ex: Volvo S60 R AWD Man. -04Ex: Volvo 740 GLE A B200E -86

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #13 : 16.03.2013, 14:59:27 »
Mjaa, no yksi t5 jäi ostamatta tuon takia. Lukitseeko se opittuaan myös herkemmin vai luistattaako silti momentinmuunninta?

kutvonen

  • Vieras
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #14 : 16.03.2013, 21:21:08 »
Kohta vuosi Geartronicilla takana ja oikeastaan aika raikas kysymys; tuleeko tuota mahdollisuutta käytettyä?.. No ei ole tullut. Arviolta olen kuutisen kertaa vääntänyt lootan manuaalipuolelle ja silloinkin vain sporttiominaisuuden hetkellisen aktivoimisen takia ja kokeeksi. Parisen kertaa olen kokeillut millaista olisi vaihdella manuaalina vaihteita ja jotakuinkin kilometrin sitä jaksoi. Kommenttini ei varmasti auta topicissa mitään, mutta saman aihepiirin sisällä mm. minua ounastuttaa, että haluaako suuri yleisö oikeasti automaatteihinsa tuota käsivaihtomahdollisuutta? Näyttää Volvoissakin tulevan oikein ohjauspyörän lärpäkkeiksi lähitulevaisuudessa. Ei kai se haittaakaan, mutta jos se jotakin maksaa, niin mieluummin jäisin paitsi.

 

Proturbo  Autodiagnoosi