Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B230 kolinat (piston slap)

  • 29 Vastauksia
  • 9643 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
B230 kolinat (piston slap)
« : 14.03.2013, 17:58:01 »
En oikein löytänyt kummempaa keskustelua täältä aiheesta, vaikka kyseessä on kuitenkin ilmeisesti isolohkojen yleinen vaiva.

Oma b230ft -90 pitää samantyylistä ääntä kuin videolla, mutta vaimeampana:
http://www.youtube.com/watch?v=y05ZpJsnER0

Onko tämä nyt sitä piston slappia? Tässä video niille joille termi on epäselvä:
http://www.youtube.com/watch?v=nCCf0eAXueg

Kilsoja on 511tkm, joten aika olisi ainakin... Öljynvaihdon jälkeen kuuntelin pari minuuttia ihmeissäni, kun kone kävi lähes (sivu)äänettä. Pian tuttu kolkotus kuitenkin palasi. Mistähän tämä johtui?

Ongelmaa esiintyy siis yleisesti ennen vuotta -93 tehdyissä koneissa, öljyruiskut ovat ilmeisesti helpottaneet tätä ongelmaa merkittävästi. Näin englanninkielisten foorumien mukaan. Varsinainen ongelman aiheuttaja on männän helman lyhyys.

Aiheesta muualla:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?p=1319831
http://turbobricks.com/forums/showthread.php?t=10526
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=93795
http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1017191/740/760/780/piston_slap.html
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #1 : 14.03.2013, 22:56:30 »
Omassa B230F löytyy myös tämä ääni, 316tkm
Mutta minkäs teet, koliskoot sillä kun toistaseksi toimii... :-\

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #2 : 14.03.2013, 23:08:46 »
nyt on pakko ampasta väliin tyhmänä.. kun oma naputtelee suhteellisen tasaseen, mutta ei niinkään että häiritsee, ja jos et tiedä että naputtaa niin ei sitä edes erota.. niin tuleeko tuo "kuuluisa" piston slappi kerralla vai hiljalleen koventuen? itsellä vaan b200f 335tkm ajettuna naputtelee hieman.. suottaa olla venttiilin nostimetkin tietysti.. ei ole häirinnyt niin että kiinnostaisi tutkia.. nyt vaan näköjään puhetta niin pakko kysäistä   :pomo: :pomo:
« Viimeksi muokattu: 14.03.2013, 23:10:53 kirjoittanut retiisi69 »
V90 D4 -18
142 -70

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #3 : 14.03.2013, 23:19:00 »
nyt on pakko ampasta väliin tyhmänä.. kun oma naputtelee suhteellisen tasaseen, mutta ei niinkään että häiritsee, ja jos et tiedä että naputtaa niin ei sitä edes erota.. niin tuleeko tuo "kuuluisa" piston slappi kerralla vai hiljalleen koventuen? itsellä vaan b200f 335tkm ajettuna naputtelee hieman.. suottaa olla venttiilin nostimetkin tietysti.. ei ole häirinnyt niin että kiinnostaisi tutkia.. nyt vaan näköjään puhetta niin pakko kysäistä   :pomo: :pomo:

Piston slap tulee ilmeisesti pikku hiljalleen, ja alkuun se kuuluu vaan kylmästä koneesta ja vaimenee männän lämpölaajenemisen myötä. Käsittääkseni kuitenkin kyse on nimenomaan b230 ongelmasta? Näissäkin huomattavasti yleisempää turbokoneisissa kuin vapareissa.

Itseäni ei tuo männästä lähtevä kolina häiritse, mikäli vain saisi varmuuden että se on sitä. ;D Kyse kumminkin melko hitaasti pahenevasta ongelmasta, melkeinpä vain ominaisuudesta...
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #4 : 14.03.2013, 23:47:15 »
En oikein löytänyt kummempaa keskustelua täältä aiheesta, vaikka kyseessä on kuitenkin ilmeisesti isolohkojen yleinen vaiva.

Oma b230ft -90 pitää samantyylistä ääntä kuin videolla, mutta vaimeampana:
http://www.youtube.com/watch?v=y05ZpJsnER0
Sama täällä B230F -92:ssa, vaimeasti kolkuttelee. Kylmänä selkeimmin. Vähästä hätkähtävät näemmä, mullakaan oo kilometrejä kuin alle 540000 :juhau:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #5 : 14.03.2013, 23:56:28 »
Tuo piston slap on ihan kaikkien öljyruiskuttomien, paljon ajettujen matalakitkakoneiden ongelma. Itellä 550tkm ajettu B200K kolisee kylmänä niin että heikompaa hirvittäis.
Jäitä housuun!

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #6 : 15.03.2013, 00:05:35 »
Pikkusen kylmänä lotkottaa tuo b230fb:kin, mittarissa vasta vajaat 429tkm.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #7 : 15.03.2013, 00:21:32 »
Entisen käyttökulkineen B200E kolisteli lämpimänäkin sen verran että 80% ihmisistä luuli sitä diisseliksi :2funny:
ja kilometrejä oli jotain 500tkm-miljoona väliltä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • 760 Turbo
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #8 : 15.03.2013, 21:46:59 »
Täällä myös kalkattaa jonkin verran b230ft -89 ajettu 286tkm. Kansikin tuli vaihdettua viime kesänä ja sama kalkatus on ja pysyy.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #9 : 21.03.2013, 14:16:25 »
mulla omasta mielestä vähä kolkotti oma b230ft, ajettu 430-440tkm. nyt rempattu ja porattii 1. ylikokoo, pakopuolelle jäi siltiki pieni  tumma jälki joka pyttyy... eli on kolissu jonki aikaa jo :D
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #10 : 21.03.2013, 16:23:37 »
Lainaus
En oikein löytänyt kummempaa keskustelua täältä aiheesta, vaikka kyseessä on kuitenkin ilmeisesti isolohkojen yleinen vaiva.

on pikkulohkon vaiva myöskin , eikä tätä tarvii mun mielestä pelätä ajaa vähän aikaa nätisti ennenkuin antaa sika ....
nimm +550tk  200et

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #11 : 21.03.2013, 16:45:35 »
on pikkulohkon vaiva myöskin , eikä tätä tarvii mun mielestä pelätä ajaa vähän aikaa nätisti ennenkuin antaa sika ....
nimm +550tk  200et

Joo, tämähän ei suoranaisesti tapa moottoria. Ainakaan kovin nopeasti. Enemmän huoletti voiko kiertokangesta tai jostain laakerista lähteä tuollainen ääni, mutta nyt oon melko varma että lähde on mäntä.

mulla omasta mielestä vähä kolkotti oma b230ft, ajettu 430-440tkm. nyt rempattu ja porattii 1. ylikokoo, pakopuolelle jäi siltiki pieni  tumma jälki joka pyttyy... eli on kolissu jonki aikaa jo :D

Tämä kai tuppaa olemaan tilanne usein. Remontin myötä kolinat kumminkin katosi eikä ole palannut? Amerikassa monet valitteli että pian remontin jälkeen alkanut äänet taas kuulumaan. Missä hintaluokassa vinokoneen remontoiminen muuten liikkuu?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Re: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #12 : 22.03.2013, 00:15:32 »
b19k piti tota ääntä kylmänä. ei tosin noin voimakasta. ajettu sillä oli hiukan reilu 3 markkaa

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #13 : 22.03.2013, 11:15:34 »
Tämä kai tuppaa olemaan tilanne usein. Remontin myötä kolinat kumminkin katosi eikä ole palannut? Amerikassa monet valitteli että pian remontin jälkeen alkanut äänet taas kuulumaan. Missä hintaluokassa vinokoneen remontoiminen muuten liikkuu?

ei tietoo loppuko kolinat vielä, remppa kesken. tahtoo koulu viiä suuriman osan ajasta, ja joulun aikaa meni jalka, eli ylimääräsiä ylämäkiä tullu :D
kustannuksista itellä tämmösiä:

-Sten parnerilta: takomännät,h-profiilit,cometic-kannentiiviste,alapään tiiv.sarja,runkolaakerit,kk-laakerit,öljypumppu
-apuakselin laakerit kgtrimningiltä(ei pakolliset itellä suli ko tehtii uus huohotuksen lähtö)
-tiivisteitä,lohko-kansi väliset ohjurit
-yläpään tiiv.sarja
-vesipumppu, jäkopääsatsi
-kampuran,vauhtipyörän,asetelman painotus
-poraus,dekin tasohionta,kannen oikasu,kankie tarkistus
-apuakselin laakereitten asennus

näille tuli hintaa n.2300e

tietty vakiokanget ja ft omat männät voi olla halvemmat...
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #14 : 26.08.2024, 14:44:19 »
Voiko piston slap esiintyä vain täysin lämmenneellä moottorilla?
944 B230FK ajettu 400k km.

-ääni on hieman vähemmän matala ja karkea kuin piston slap yleensä videoissa.
-esiintyy vain tyhjäkäynnillä ja täysin lämmenneellä koneella.
-kun laittaa kaasua ääni katoaa tai peittyy moottorin ääneen.
-kuuluu myös kytkin pohjassa.
-ääni kuuluu selvimmin moottorin alta.
-laitoin RVS:ää kun siitä on sanottu että puhdistaa venttiilien nostajat, vaikkei ääni tunnu sieltä kuuluvan. Ei vaikutusta.
-Laitoin viimeksi Valvoline maxlife 5w-40, kun tavallisesti olen laittanut maxlife 10w-40 (osittain synteettinen), onkohan sillä vaikutusta.
-kampiakselin tiiviste edessä vuotaa vähän.

Ääninäyte:
Matala-ääniset kolahdukset ei liity asiaan. Niitä on aina kuulunut miswire:llä jostain kytkimestä/vaihteistosta.

https://www.youtube.com/shorts/oIASEMy6hlM



« Viimeksi muokattu: 27.08.2024, 18:44:06 kirjoittanut Pepo »

 

Futurez  Kulkukoira