Futurez  Kulkukoira

öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto

  • 10 Vastauksia
  • 9797 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« : 18.03.2013, 03:56:03 »
Tuli tuossa vähän liiankin tarkkaan tutkittua 2.5T XC90:sen konehuonetta ja huomattua että öljynkerääjän eli tuttavallisemmin huohotussäiliö hikoilee ku sika konsanaan. Mitenköhän tuo vaihto onnistuu? Ainakin imusarja täytyy irroittaa tuosta. Ipd myy valmista settiä jossa tulee kaikki huohotusletkut turbolle saakka sekä imusarjsn tiiviste. Riittääkö pelkkä säiliön vaihto vai kannattaako koko järjestelmä uusia. Biliassa varmaan mielellään kaikki uusisivat. En ole vielä kysyny.itse en moisen kanssa koskaan joutunu tekemisiin. Joutuuko tuossa moottoriöljyt tyhjentämään ennen kuin voi irroittaa kyseiset osat vai miten tuo vaihto menee? Autolla ajettu se 201 000km joten en ihmettele kun hikoilee.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #1 : 18.03.2013, 18:30:58 »
Imusarja pois, ei tarvitse öljyjä päästää koneesta.
Ainakin vanhempaan koneeseen saa sen koko letku hässäkän valmiina volvolta. Lisäksi piti ostaa yksi iso letku ja tiiviste. Omassa oli ainakin ihan haperot ne letkut ja muoviputket naksahteli poikki, kun hiukan taivutti.
Ei muistaakseni olleet edes niin kalliita...

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #2 : 18.03.2013, 18:55:01 »
jaahas..mitähän kaikkea tuonne kannattaa vaihtaa? ainakin IPD myy volvon omaa pakettia jossa imusarjan tiiviste,turbolle letkut jne..eli koko pakettia

http://www.ipdusa.com/products/4991/115031-pcv-breather-system-kit-2005-2009-p2-s60-s80-v70-xc70-xc90-turbo-5-cylinder

eikä ihan halpa ole  :-\

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #3 : 18.03.2013, 19:58:11 »
Mikä vuotinen auto sulla on ?
No mitä tossa katselin, niin se letku hässäkkä jotain 150e pintaan volvolla. Siihen päälle muut letkut ja tiivisteet.

Yhdessä T6 moottorissa vuoti se paluu tiiviste. Eli toi pyöreä holkki kuvassa. Se on purkin ja lohkon välissä, mistä kerätty öljy valuu takaisin öljypohjaan.
Vaihdoin vain sen+imusarjan tiivisteen. Lohko ollut kuiva jo pari vuotta. Ennen oli öljyvana moottorin alle.
Oma moottori oli -98 joten päätin uusia sinne kaiken, vaikka osa letkuista olikin vielä suht pehmeitä ja ehjiä.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2013, 20:05:03 kirjoittanut C70 »

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #4 : 19.03.2013, 06:56:16 »
Tämä on 2004 vuotinen. Kaipa sinne toi koko setti kannattaa vaihtaa.

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #5 : 23.03.2013, 21:22:36 »
Just meinasin kysellä tästä huohotuksesta. Huohotus on 2000-2004 vuotisten V70 ongelma, kokemusta löytyy. Nyt autona vm 2006 2.5t ja ajattelin kysellä onko huohotus tässäkin moottorissa vielä kovaa? Kannattaisiko kerääjä vaihtaa 170tkm ajettuun moottoriin? Auton moottoritilassa haiskahtaa öljy kun sillä on lenkin ajanut. Olisko kerääjä täynnä?

Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #6 : 24.03.2013, 11:36:53 »
Itse en mitään hajua tuolta ole haistanu. En kylmänä enkä lämpimänä.. silmämääräisesti tuon säiliön vuotamisen ite näin. Netissä oli joku vastava huoltoprojekti, jossa tuo lohkon alempi paluukanava oli täysin tukossa. itse mietin kyseisen huohotinsäiliön korvaamisen custom osalla jossa olisi teräsvilla ja sihvilä sisällä keräämässä nuo töhnät. Näin kuulema vanhoissa volvoissa olut. puhdistus tapahtunut polttamalla sisältä tuo säiliö  :) tosin jos tuo 200 000km on riittäny vakio niin miksi siihen hankkisi mitään muuta kuin vakion osan. Eihän tuolla kisoja ajeta :D

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #7 : 24.03.2013, 19:26:08 »
Tämähän vissiin löytyy myös vaparista vm2001?

Voiskohan tuolla olla tekemistä öljyjen katoamiseen 250tkm ajetussa volvossa.?
Katoaa semmonen 1litra 1000/2000km aikana.
Kun ei pölläytelle sinistä kylmänä käynnistäessä tai heti sen jälkeen kun polkaisee kaasua reippaammin.
Eikä mene jäähdytysnesteiden sekaan mutta en ole kyllä huomannut tiputtavan allekkaan.

Huohotus letku näytti olevan hieman märkä mutta halkeamia en äkkiseltään löytänyt.
Moottorin päällä puolien tykönä näytti olevan jonkin verran öljyä mutta ei nyt kuitenkaan lainehtinut.
Ei mitään hajua mistä se on sinne tullut.

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #8 : 24.03.2013, 22:44:52 »
Vika löytyi. Öljykorkin vierestä imusarjan alle menevä muoviputki poikki. Huohotushöyryt haisee. Vaihdatan koko systeemin uuteen. Samoja vikoja näköjään tässä 06:ssa mitä vanhemmassa 01:ssä.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #9 : 25.03.2013, 21:35:04 »
itellä huomen menossa vuosihuoltoon toi ,täytyy kysellä osien ja huollon hintaa. Varmaan tähtitieteelliset.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: öljynkerääjä/huohotussäiliön vaihto
« Vastaus #10 : 25.03.2013, 22:05:54 »
Tarviiko sitä koko systeemiä vaihtaa... Eikö yleisin murhe ole se venttiilikopasta kerääjäsäiliölle menevän pehmeän putken hajoaminen...? Joutunut kolmeen vaihtamaan sen kun ollut rikki ja sotkenut puolat ym... se ei maksa kuin joku kolmisen kymppiä. Yhteen tosin joutui vaihtamaan myös sen pitkän putken mutta se ilmeisesti särjetty laatikonvaihdon yhteydessä koska oli noin kuudessa osassa ja puuttui yksi kymmenen sentin pala välistä... Laittanut joko tavallisen klemmarin tai sitten sellaisen jousiklemmarin uuteen putkeen.. Ja juu se EI ole kiva tehdä niin mutta mahdollista imusarjaa irroittamatta...
Ja suosittelen samalla vaihtamaan myös tiivisteen täyttökorkkiin jos yhtään vuotaa, bensakoneissa ainakin aiheutuu turhia murheita puolien ja johtojen kanssa kun ne ei oikein tykkää öljystä...
« Viimeksi muokattu: 25.03.2013, 22:07:55 kirjoittanut jussin78 »

 

KL-varaosat  Race.fi