Autodiagnoosi  Carcom Oy

Polttoaineena E98 vs RE85

  • 19 Vastauksia
  • 17894 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Polttoaineena E98 vs RE85
« : 20.03.2013, 22:53:54 »
Eli ekana kysyisin tyhmiä: Kun on auto penkitetty E98:lla ja kun vaihdetaan RE85:een nii kuuluko auto säätää niin että laajakaistalambda näyttää samoja lukemia kuin bensalla? Eli pitäskö ne jäämät joita se mittaa, olla samantyyppiset? siis syötönlisäyksen jälkeen

Kone on tuo B23 jossa ahtoja noin 1,4 ja puristukset 10:1
« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 22:55:40 kirjoittanut Laze79 »
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #1 : 21.03.2013, 00:21:30 »
Syötönlisäys noin 25-30% kautta kartan, 16v koneella voi ainakin matalalla kuormalla ajella E85 lähemmäs lambda 1,22 eli jotain 12:1 AFR (vastaa bensa AFR 18) , eli kun map arvo on 25-60kPa. Itellä muistaakseni lambda 1,3 alle 25kPa (E85), 1,18 25-40kPa, lambda 1,12 40-60kPa ja 1,05 60-80kPa. 100kPa, eli "vapari" täyskaasulla lambda on 1 (turbokone), vaparikoneessa pidän sen lambda 0,85, eli bensa AFR 12,5.

Bensa stökiömetrinen AFR on 14,7 ja E85 on 9,76

Eli vastaus kysymykseen, riippuu kertooko lambdamittarisi AFR vai Lambda arvoja ja ymmärtääkö ruiskusi AFR vai lambda arvoja "target" taulukolle?

Eli jos näkyy lambda arvot ja taulukko on lambdaa varten, ni ei tartte tehdä mitään, eikä oikeastaan AFR taulukoillekkaan, paitsi että voi ajaa laihemmalla seoksella ja säästää polttoainetta E85 kanssa kun bensalla.

Megalla esim laitetaan lambda arvot, ja itse ajanut niin että innovate ilmoittaa bensa AFR arvot ja megan "lambda target" taulukossa on bensa AFR arvot, vaikka ajan E85, helpottaa ainakin omasta mielestä säätöä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #2 : 21.03.2013, 07:53:37 »
Pilkun viilausta, mutta jonkusen aikaa sitten kun kysyttiin nesteeltä bensan tämänhetkisiä ominaisuuksia oli nyky 98e bensan stoikka afr 14.5
« Viimeksi muokattu: 21.03.2013, 07:58:10 kirjoittanut miikel »

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #3 : 21.03.2013, 09:57:05 »
Okei... meni jo hiukan yli hilseen mut toi mittari kertoo noin lukemaa 12 kun ajelee bensalla ns. alipaine alueella ku siis päästelee tasakaasulla, niin pitäskö se sit viinalla näyttää suht samoja lukemia?
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #4 : 21.03.2013, 09:58:26 »
kyseessä siis iha 8 naulanen kone. ja Megalla ohjaus.
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #5 : 21.03.2013, 10:48:41 »
Ei pidä näyttää samoja lukemia koska bensan ja viinan afr on eri...

AFR 98e:llä 14,5 - 12:1
AFR  Etanoli:lla 9,76 - 8,0:1

Itsehän tietysti loppupelissä päätät kuinka rikkaalla seoksella oikein haluat sitten ajaa.

Moottorin rakenne ei vaikuta afr lukuun sinällään. 14.5:1 on stoikka oli kone mikä tahansa. Se taas on eri asia millä seossuhteella moottori parhaiten tehoa luovuttaa.

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #6 : 21.03.2013, 11:21:40 »
Eli ymmärsinkö nyt oikein että viinalla ajettaessa mittarin pitäs näyttää jotaki 8-9?
Siis noin niinku karkeesti ja siitä aletaan sit hakee parhaita säätöjä?
« Viimeksi muokattu: 21.03.2013, 11:23:28 kirjoittanut Laze79 »
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #7 : 21.03.2013, 11:39:53 »
Eli ymmärsinkö nyt oikein että viinalla ajettaessa mittarin pitäs näyttää jotaki 8-9?
Siis noin niinku karkeesti ja siitä aletaan sit hakee parhaita säätöjä?
Jep, mutta viinalla voi ajaa hyvin paljon laihemmallakin, jopa 13:1 seoksella, uskot tai et. Ei välttämättä 8v kannella, mutta 16v ainakin itse ajan. Sytkäennakkoa vaan tarpeeksi, eli 3-7astetta enemmän läpi alueen kun bensalla, ni tulee vääntöäkin paremmin. :)

Täyskaasulla E85 AFR saisi olla 8,3 nurkilla (vastaa bensa AFR12,5), tai oikeastaan jopa hitusen laihemmalla, itse suosittelen 8,7, osakaasulla 9,8 (vastaa bensa AFR 14,5-14,7) ja kevyellä kaasulla varmasti 11-12 (bensa AFR 1,2) nurkilla 8v hatullakin.

Lambda arvohan lasketaan AFRmitattu / AFRstoich, eli esim lambda 0,85 (=paras teho) = 8,3/9,76
Bensalla vastaavasti 12,5/14,5 = 0,85
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #8 : 21.03.2013, 11:47:14 »
No nyt oli jo paljo selkeempi neuvo jonka jopa tämmönen lantalakkikin ymmärsi :) kiitoksia!
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #9 : 21.03.2013, 12:36:35 »
Huomioi myös, että oletusarvona laajakaista näyttää bensan AFR:ää, jolloinka 13 tarkottaa jo rikasta seosta. Helpompi minusta olisikin puhua lambda-arvosta, viinallahan joku 0.9-0.95 haarukka piisaa täyskaasullakin, muuten tulee vaan turhaan sekotettua öljyt viinalla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #10 : 21.03.2013, 14:55:13 »
Miksi ette käytä pelkkää lambda-arvoa, jolloin se on sama polttoaineesta riippumatta. Itsellä on samat arvot bensalla tai E85:lla ajettuna. Tai no, täyskuormalla himpun hoikemmalla etanolilla, muttei kummemmin (tollanen 0,80-0,82). Innovaten laajakaista toimii siten, että perustietona on lambda ja siitä kääntää AFR;ksi tai sitten näyttönä ihan pelkkä lambda. Sama juttu Vipecin ecuissa, eli eculle lambda ja siitä aina "bensa" AFR:nä tauluun riippumatta polttoaineesta, eli tuon lambdan mukaisesti.  Eli etanoli lambda 1 on AFR 14.7 ja sama bensalla. 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #11 : 21.03.2013, 15:27:40 »
Jep, mulla innovativen voltti  on määritelty kahden pisteen avulla lambdaksi, on paljon selkeämpää seurata mittaustietokoneelta onko lambda ykkösen kummalla puolella ja kuinka paljon, kuin AFR-lukemaa, varsinkin kun polttoaineet vaihtelee.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #12 : 21.03.2013, 20:46:15 »
Ei pidä näyttää samoja lukemia koska bensan ja viinan afr on eri...

AFR 98e:llä 14,5 - 12:1
AFR  Etanoli:lla 9,76 - 8,0:1

Itsehän tietysti loppupelissä päätät kuinka rikkaalla seoksella oikein haluat sitten ajaa.

Moottorin rakenne ei vaikuta afr lukuun sinällään. 14.5:1 on stoikka oli kone mikä tahansa. Se taas on eri asia millä seossuhteella moottori parhaiten tehoa luovuttaa.

Jos siis mittari on jotenkin asetettu näyttämään oikeaa AFRää viinalla, niin silloin pitää pyrkiä noihin etanolin AFR lukemiin. Jos olet vain ostanut kaupasta laajakaistalambdan ja laittanut sen kiinni niin silloin pyrit noihin bensan lukemiin.

Ja tuo 14.5:1 on stoikiometrinen seos nimenomaan sillä 98 oktaanisella bensalla, ei muulla. Puhtaan etanolin stoikiometrinen seos on 9:1 ja E85sen se 9,7:1.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineena E98 vs RE85
« Vastaus #13 : 24.03.2013, 10:52:43 »
Pitäisikö tämä setti toimia ihan bolt on? : http://www.bioboxi.fi/

Autona on kylläkin Audi AAN-koneella, mutta tuossa pystyy säätämään noita rikastuksia miten haluaa jne. Tekisi mieli kokeilla.


Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Proturbo  Autodiagnoosi