Tälläiseen uutiseen törmäsin taas.
http://www.hs.fi/kotimaa/Etanolilla+k%C3%A4y+vasta+harva+auto/a1406432480451Trafissa ei olla ilmiöstä yhtä innoissaan, koska sen mielestä asiassa on myös haittapuolensa.
"Lähtökohtaisesti muutossarjat eivät vähennä päästöjä vaan lisäävät. Kun lähdetään häiritsemään auton alkuperäistä moottoriohjausta tai kun sinne tulee muuta tavaraa mukaan, moottori ei kaikissa oloissa toimi kuten tehdas on suunnitellut. Sellaisissa oloissa päästöt kasvavat merkittävästi", sanoo Otto Lahti, Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö.
Taas niin paksua paskaa, ettei mitään järkeä!

Jos RE85 tuottaa CO
2 päästöjä 80% vähemmän kuin bensiini versio, niin jompi kumpi lainauksen väittämä ei pidä paikkaansa.
Täsmälleen ottaen nuo boxit lisäävät suuttimien aukioloaikaa Wiina vaatiman lisän verran, joten polttoaineseoksen käyttäytyminen on täsmälleen valmistajan haluamaa.
Ainoat tilanteet, jossa auto ei toimi valmistajan tarkoittamilla seoksilla, ovat kylmäkäynti ja käynnistys.
Niiden merkitys on kokonaispäästöissä täysin merkityksetön.
Otto lahden sanomia sontia....
http://www.iltalehti.fi/autot/2013081317362386_au.shtml- En itse asentaisi tällaista, jos kustannussäästöjä haetaan. Se, minkä säästää polttoaineissa, voi olla yksi ylimääräinen korjaamokäynti tai kylmä talvipäivä, jolloin olisi tärkeää päästä liikkeelle, mutta auto ei toimikaan, toteaa Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti.
Hän huomauttaa, että etanolilla on paljon bensaa huonompi energia-arvo. Jossain tapauksissa huonosti yhteensopivat ja halvat muutossarjat ovat lisänneet auton kulutusta niin paljon, että toivottu säästö jää nollaan.
Suurimmat ongelmat eivät kuitenkaan liity kulutukseen. Lahti toteaa etanolin olevan hankala aine pakkasella. Se höyrystyy huonommin ja on vaikeampi saada palamaan.
- Kuluttaja huomaa ongelmat helpoiten auton kylmäkäynnistysvaikeuksina.
Tuossa pelotellaan korjaamokäynneillä ja kylmäkäynnistys vaikeuksilla.
No, jokainen Wiinamäen mies tietää, että Wiina höyrystymislämpötila on korkeampi kuin bensiinillä. Joten se ei ole uutinen.
Lisäksi kunnossa oleva auto ehjällä akulla lähtee wiinallakin käyntiin -38C pakkasessa (tehty).
Tai pienikin bensalisäys tankissa tekee saman....
http://www.hs.fi/kotimaa/Katsastuksessa+voi+tulla+sanomista/a1406432367762Etanolisarjojen tiellä saattaa ainakin toistaiseksi olla vielä yksi seikka: katsastusmies. Jos laite havaitaan, auto pitäisi Trafin Otto Lahden mukaan muutoskatsastaa, mikä maksaa noin satasen.
"Muutoskatsastuksessa pitää osoittaa, että auto täyttää sitä koskevat päästövaatimukset myös muutosten jälkeen", sanoo Lahti.
Ja tämän todistuksen hankkiminen voi olla autoilijalle hankalaa, jos laitteen myyjällä ei ole antaa sellaista juuri kyseiseen automalliin.
Tuossa lausumassa näkyy taas virkavaltaisuus...

NOx-päästöt eivät ainakaan lisäännyt RE85:lla ajettaessa, eivätkä HC-päästöt. Palamistuotteet Etanolilla ovat liki puhtaasti H
2O (vesi) ja CO
2:sta (hiilidioksidi). Ainoastaan muut RE85 polttoaineen komponentit (bensiini yms.) voivat tuottaa noita muita yhdisteltä, mutta niiden osuus on aika pieni lopultakin vaikkapa puhtaaseen bensiini autoon verrattuna.
Etanoliahan ei saisi käyttää sisustus takoissa yms. jutuissaa, jos sen palotuotteet olisivat vaarallisia. Sen olis EU kieltänyt jo aikoja sitten.
Samaten aidot flexifuel autotkin olisivat kiellettyjä, jos etanolin palamistuotteet olisivat karsinogeenisiä tai muutoin vaarallisia.
Tässäkin jutussa haisee oikein voimakkaasti Trafin virkavaltaisuus! Epäpäteviä tolloja, jotka ovat olemassa vain itsensä vuoksi.
Nimittäin sitä ohjetta, jolla tuo etanolikonversio piti tehdä mahdolliseksi ei kaikesta huolimatta ole kuulunut trafista, vaikka sen aikanaan lupasivat. Lupaus vaiettiin hiljaisuuteen siksi, ettei trafi menetä kerättäviä verotuloja.
VTT teki puoli vuotta kestäneen tutkimuksen aikana muunnoksen muutamaan ajoneuvoon. Tuomaalan mukaan tässä vaiheessa on jo selvää, että muunnoksia voi tehdä niin, että ne kelpaavat viranomaisillekin.
https://web.archive.org/web/20130416063506/http://www.satakunnankansa.fi/Kotimaa/1194807418627/artikkeli/katsastus+sallii+etanolin+kayton+vanhoissa+autoissa.htmlHassu juttu sinällään, että lehden verkkoarkisto löytää artikkelin, mutta linkki ei toimi...

Tässä tulee mieleen oma episodi trafin juristien kanssa, kun aikanaan koetin saada tietoa miksi coolerin vaihtaminen on kiellettyä. Kieltoa perusteltiin päästöillä ja kun penäsin perusteita vastaus oli hiljaisuus.

No, jos olisin jaksanut tapella silloin enemmän, olisin saanut luultavasti selkävoiton aikanaan tuhlattuani muutamia vuosia tappeluun.
No, tämän luettuaan voi asiaa hitusen "ymmärtää".
http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2014/08/10/liikaa-virkamiehia-liikaa-palkkaa-liikaa-valtaa-liikaa-tuhlausta/Onko Otto Lahti uusi Heikki Kuitunen?

PPs.
Mielenkiintoinen juttu.
http://www.mamasan.fi/media/files/bc_hao3.pdf