Ajamisen asenne ei eilen kuitenkaan täysin riittänyt tiellä pysymiseen. Tilannenopeus ja kunnon turvavälit saattoivat säästää rutuilta. Erittäin huono keli oli kuitenkin iso osatekijä.
- Pöllyävä lumi ja kesärenkaat ovat huono yhdistelmä. Moottoritiellä on vaikea tuolla säällä havaita kolari, vaikka olisi kaikki turvallisuustekijät huomioitu.
- lainattu poliisin kommentti ylen sivuilta.. Ei voi ymmärtää jos pitää lähtee tommoseen keliin ajelee kesärenkaissa... joillain on vaan kiirus vaihtaa ne renkaat..
Itsehän ajoin juuri Tampereella ohitustiellä kun alkoi rytisemään. Itselläni on kesärenkaat alla ja ajoin ~80km/h (100km/h alue). Takaani lähti joku ilmeisen vihanen kanssa-autoilija ohi. Hän lähti kiihdyttämään vasenta kaistaa ja katosikin kohta näkyvistä, kun itse ajoin oikeaa kaistaa hitaasti jonossa 20-30km/h. Hetken kuluttua näin tämän minut ohittaneen auton vasemmalla kaistalla keula väärään suuntaan ja bägit paukkuneena. Eikä kyllä ollut kyseisen kuskin stressitaso juurikaan laskenut
Edelleen kun ajoin oikeaa kaistaa letkassa, niin vasemmalla kaistalla oli autoja joko suistuneena tieltä tai kolaroineena. Kellään ei kuitenkaan näyttänyt olevan hätää, hyvä niin. Miettiessäni alla olevia kesärenkaita ja sitä miten niiden syyksi varmasti laitetaan suurin osa kolareista. Katselin kolaroineiden autojen renkaita ja nastoja näytti olevan.

Itse ajattelisin, että kyllä se on tilannenopeus mikä ratkaisee huonossa kelissä. Ihan älytöntä, kun joku nainen oli soittanut radioon ja kehottanut käyttämään sumuvaloja kun näkyvyys vain 2 metriä. Itse hän kuitenkin kertoi ajavansa 60km/h

eiköhän sekin ole jo aika älytön vauhti jos ei tosiaan näe eteensä.
En siis mitenkään halua puolustella, että olen vaihtanut jo kesärenkaat. En olisi vaihtanut jos olisin tiennyt, että talvi tulee uudestaan.
Kuitenkaan suurin osa kolareista ei ole kiinni aikasesta renkaiden vaihdosta vaan ihan ajattelemattomuudesta. Tietenkään sille ei voi mitään jos toiset töpeksii ja itse joutuu kärsimään.