Toki alipaine ohjaus vaikuttaa molempiin. Kyseenalaistan vaan seuraavat väittämät olettaen että kumit ovat soirot.
"jyrinä lisääntyi alakierroksilla."
"Turbo toimi kyllä paremmin."
VNT ahdin toimii siten että alhaisilla kierroksilla siivet ovat kiinni. Ahdot siis nousevat mahdollisimman nopeasti. (Nyt jos esm auto lastutetaan niin näitä siipiä avataan vähemmän ja myöhemmin) Tämä tarkoittaa sitä että VNT säädin on kiinni. Tämä taas tarkoittaa sitä että moottorin tyynyjä ei imetä läjään vaan moottorin tuenta on mahdollisimman löysällä. Tämä taas sen takia että tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kierroksilla tuo kone tärisee eniten ja sitä on haluttu vähentää.
Kun ahdot kierroksien mukana sitten nousee, siipiä avataan päästämällä alipaine turbon kellolle ja samalla siis noille tyynyille.
--> turbo siis oikeasti toimii huonommalla hyötysuhteella kun isoa osaa pakokaasujen virtausenergiasta ei enää hyödynnetä + moottorin tukikumit imetään lyttyyn jolloin värinät (joita siis ei isommilla kierroksilla niin ole) välittyvät paremmin koriin...
Toki jos auto on mennyt 3kilon jälkeen limb home moodiin niin voi kai sitä ajatella että turbo toimii paremmin. Jos taas vaan osa alipaineesta on mennyt harakoille, on turbo itseasiassa toiminut "paremmin" ennen korjausta, (onhan tässä keississä haljennut paineesta putkikin, sutimisen estot vilkkunu vaikka pito on ollut hyvä ja kone on vielä vetänyt hyvin

)moottorin ohjaus on tietty voinu olla kahvilla kun ahdot on jotain muuta kuin pyydetty... Ja kun kumit on soirona niin se on siihen tärinään ihan sama onko letkut kiinni vai ei ja "alakierroksilla" jossa jytinän väitetään lisääntyneen ne ovat kuitenkin löysänä...
Oikeasti siis pitäisi todeta että kone toimii paremmin kun ahdot ei vuoda harakoille ja turbon ohjaus mahdollisesti toimii. Tuo jyrinä alakierroksilla on joku psygologinen seuraus siitä hajatuksesta että jo valmiiksi vuotavat ja toimimattomat kumit on nyt muka jotenkin tiukemmalla...
Että sellasta tässä mietiskelin, kertokaa toki paremmin tietävät miten se sitten oikeasti toimii ja menee, mä kun en näistä oikeasti tiedä juurikaan mitään ja tää on vaan tämmöstä lauantai kalsareissa mietiskelyä. (ja vähän ehkä saivartelua)

Pääasia että vessa kulkee taas.
No ainakin turbon putket pullisteli hyvin, kun paikalla autoa kaasutteli. Sitä en sitten tiedä mistä se paine niihin tuli.
Niin, toki sinne painetta jonkun verran tulee, mutta mitään kunnon ahtoja kuormittamattomalla koneella ei oikein tahdo saada ja pitää olla jo todella kovanluokan fakiiri että pystyy tuolla tekniikalla toteamaan että kone ahtaa hyvin. Tavalliset kuolevaiset tarvii siihen ihan ahtopainemittarin ja dynopenkin tai pitkän suoran.