Futurez  Kulkukoira

V70R 2006 - "surisee" kuskin puolelta konehuoneesta - kone sammuksissa

  • 8 Vastauksia
  • 4983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nietu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Virrat kun laittaa päälle kylmään autoon niin monenlaista surinaa kuuluu hetkellisesti. Yhden pystyy selkeästi paikallistamaan kuskin eteen konehuoneeseen, ylensä kestää muutaman sekunnin virran päällelaiton jälkeen ja sitten lopettaa

Nyt on pari kertaa käynyt niin että kun ajaa talliin (auto lämmin) niin kyseinen surina kuuluu yli moottorin äänen (ei ole ennen tuota kuulunut)

Sammutan auton ja laitan virrat päälle niin sama surina nyt sillä poikkeuksella ettei lopeta vaan jatkaa pörisemistään.

Kokeilin lähivaloilta ottaa sulakkeet pois - ei ole ballastit

Kuulostaa lähinnä joltain pumpulta? auto käy ja kukkuu hyvin

Mikähän siellä vasemmassa edessä voisi tuon äänen aiheuttaa? Onko automaattilaatikossa jotain solenoidi ohjattua - tai jotain sähköistä pumppua?

/Tommi

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Bensiinimoottorisissa v70:ssa on sähköllä toimiva jarrutehostinen alipainepumppu joka surisee kuvatussa paikassa. Jos se ei hiljene ollenkaan on jossain varmaan vuoto tai pumppu toimii huonosti.

... painatkohan jarrua, kun testaat?

Poissa nietu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Kiitos vihjeestä, sehän sen äänen aiheutti

käyttäytyy näin - kun painan jarrua virrat päällä niin surina lähtee käyntiin
Jää pörisemään hetkeksi kun nostan polkimen.

Niinä hetkinä kun "vika" päällä surina jää päälle jostain syystä - eli pumppu käy vaikka poljinta ei paineta
Vinkkejä kokemuksia mistä lähteä liikkeelle?

/Tommi


Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Tsekkaa jarrunesteet
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Niinä hetkinä kun "vika" päällä surina jää päälle jostain syystä - eli pumppu käy vaikka poljinta ei paineta
Vinkkejä kokemuksia mistä lähteä liikkeelle?

Tuossakin mallissa taitaa olla t-haara imusarjaan, josta alipainetta otetaan moottorin käydessä. Sähköpumppu on vaan apuna alipaineen tuottamiseen. Putkien varrella on takaiskuventtiili jossain kohtaa. Se saattaa vuotaa. Selviää kun irroittaa alipaineputken imusarjasta vian ollessa päällä. Vuoto voi olla jossain liitoksessakin tai pumpussa tai muualla. Selviää kyllä kun seuraa niitä putkia.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Mulla tuo XC60 pitää hetken aikaa surinaa, kun koneen sammuttaa :-\
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Joko ongelma on korjaantunut?
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa nietu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Ei ole ongelma vielä poistunut - ei ole surissut mitä olen ajellut ja oli tuossa lomakin välissä

Jarrunesteet OK.

Tuo Nortin tapaus on varmaan mitä pitää lähteä tutkimaan.

Taustaksi.
Tässä kyseisessä autossa on ollut myös päästöjen mittauksen kanssa ongelma, kone lähtee pintakaasulla humppaamaan kun ei vetoa päällä - kestää mittaus aina muutaman hetken ennekuin saadaan lukemat. Tyhjäkäynti ihan tasainen ja kun ajossa ongelmaton - ei ole liikaa vaivannut

1) Olen putsannut viime vuonna kaasuläppäkotelon - ei muutosta
2) mitään vikakoodeja ei ole
3) Kun yllä olevaa humppaamista tutkin olin tuossa takaiskuventeelissä mielessä (oletettavasti) että siinä voisi olla vika mutta oli letkut niin pirusti kiinni ettei raaskinut voimalla repiä

Tarttee ottaa tuo takaiskuventteeli irti ja tutkia, saisi mahdollisesti molemmat asiat kuntoon

/Tommi

Poissa nietu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Nyt taas kärryn kimpussa, vika kylläkään ei ole aktiivi mutta tuo tasakaasu ilman vetoa käyttäytyy edelleen asiattomasti

Kysymys:

imusarjan päästä lähtee alipaineletku johonkin "venttiiliin" #1 (tai vastaavaan) johon myös liittyy toinen letku ennen kaasuläppää, kolmas letku kyseiseen venttiiliin #1 liittyy taasen luultavasti takaiskuventtiilistä #2 joka on liitetty alipainepumppuun ja jarrutehostimeen

Kuva löytyy myös kyseisestä venttiilistä #1mutta tähän foorumiin sitä ei saannut tuupattua

Miten tuon venttiilin #1 tulisi toimia?
Kun puhallan alipainepumpun suunnasta niin ilmaa menee imusrjaan, kun luon alipaineen (alipainepumppua simuloiden) niin vuotoa ei ole, tuntuu loogiselta.

Miten sitten tuo letku ennen kaasuläppää? Ohjaako venttiilin toimintaa?

Vai onko tämä vent. #1 nyt se takaiskuventtiili?
Jo on, niin mikä on mötikkä alipinepumpun ja tehostimen välillä (siinä on myös luultavasti alipaine anturi kytkettynä)

Kun ei näistä piruista lötynyt mitään kuvausta VIDA softasta

/Tommi


 

Carcom Oy  Elekma