TM:ssä 17/2007 V70 2.5T kinetic koeajossa on mitattu melutasoksi 60kmh nopeudessa 59dB(A) ja 120kmh nopeudessa 68dB(A). Etu- ja takapenkillä ko. testin mukaan melutaso käytännössä sama (joissain nopeuksissa 1dB eroa, mutta tuo nyt jo hukkuu mittavirheeseen..)
1/2012 lehdessä isojen perhefarkkujen testissä tulokseksi on saatu sama (V70 D3 Aut. Ocean Race)
Tästä hiukan innostuneena päätin tänään työmatkalla kokeilla saako android-kännykällä ja dB-mittaus ohjelmalla minkäänlaisia eroja autossa esille.
Puhelimena toimii Galaxy S3. Kokeilin ensin FrequenSee nimisellä spektrianalysaattoriohjelmalla ja suht hyvillä kotikaiuttimillani minkälaista taajuusvastetta tuo S3 osaa ottaa vastaan. Tämän testin perusteella ainakin Galaxy S3 mikrofonin taajuusvaste on 100Hz-5kHz alueella yllättävänkin suora, soveltunee siis hyvin pienehköihin vertailuihin.
Testin aikana vakionopeudensäädin oli säädetty 112kmh arvoon (105kmh todellista). Renkaina 215/55R16 Continental ContiVikingContact 5 -kitkat, edessä pintaa 7mm, takana 5mm.
Kokeilin autossa samaisella FrequenSee softalla minkälainen melun taajuusvaste on. Ko. ohjelman mukaan melutason huippu on n. 300-400Hz kohdalla. FrequenSee softalla desibelien loggaus ei onnistu, joten siihen käytin "Noise Meter" nimistä softaa.
Softa ilmoitti etupenkillä (keskellä n. korvan korkeudella) melutasoksi 65-66dB (TM-mittaama 65dB(A)@100kmh). Mutta tuo taso oli mitattu aivan "raakana" mikrofonitulosta. TM ainakin merkintänsä mukaan (ja muutenkin näissä on tapana) käyttää mittauksessa dB(A)-painotusta mittaukselle (
näyttää tältä), koska se mukailee taajuusvastetta jonka ihmiskorva kokee häiritsevänä. Noise Meter softasta saa digitaalisen dB(A) filtteröinnin päälle. Kokeilin sitä ja totesin että sillä saanee paremman tuloksen melun häiritsevyydestä, koska se suodattaa tuon 300-400Hz rengasjyrinän pois ja jättää jäljelle vain ainakin itseäni enemmän häiritsevät kohinat. Puhelimen mikrofonin suuntauksella ei tuntunut olevan hirveän suurta vaikutusta, mutta tein silti kaikki mittaukset mikrofoni suunnattuna eteenpäin.
Tulokset dB(A) filtteri päällä:
- Edessä keskellä korvan korkeudella pään kohdalla 58-59dB(A)
- Takana keskellä korvan korkeudella pään kohdalla 60-62dB(A)
- Puhelin takakontin lattialla 63-65dB(A)
- Tavaratilan näkösuoja suljettuna ja puhelin näkösuojan päällä keskellä 61.5-63.5dB(A)
- Etupenkin etureunassa mikrofoni suunnattuna jalkatilaan 67-69dB(A)
Eihän nuo nyt mitään HighEnd-mittauksia ole mutta antanee hiukan suuntaa... Todnäk mittaustuloksissa on jonkinlainen offset-virhe, mutta eiköhän ne silti vertailukelpoisia ole keskenään. Tosin mullahan on nuo etuovet jo hiukan äänieristetty eli se saattanee vaikuttaa melun jakaumaan hieman.
ps. edellisestä autosta (Skoda Octavia -07 farkku) mittasin samoin asetuksin samalla softalla edestä keskeltä 66-67 dB lukemia

Se itseasiassa olikin pääasiallinen vaihdon syy...