Elekma  Autoracing

Asentotunnistin takaripustuksissa

  • 13 Vastauksia
  • 4641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Asentotunnistin takaripustuksissa
« : 15.04.2013, 20:14:57 »
Tänään renkaita vaihtaessa osui silmiin outo boksi "taka-akselin" etupuolella, josta lähti nivelletty tano ripustuksiin. Mitä ihmettä toi mittaa?

V70 2009, D5 autom. ja Summum, jos noilla on mitään merkitystä.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2450
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #1 : 15.04.2013, 20:17:02 »
Xenonien tasonsäätö taitaapi olla.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #2 : 15.04.2013, 20:35:44 »
? Eikö xenonit saisi helpommalla pysymään oikeassa asennossa..

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #3 : 15.04.2013, 20:39:34 »
? Eikö xenonit saisi helpommalla pysymään oikeassa asennossa..

Sähköllä ne säätyy. Vai meinaatko että jotenki muuten sais perän korkeuden tunnistettua ja valot säätymään automaattisesti?
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #4 : 15.04.2013, 20:43:51 »
Ei kuin sitä että asentoa voi mitata huomattavasti helpommin, kuin jollakin takaripustusten anturilla - sehän kaipaa kaveriksi kuitenkin jotain tietoa edestäkin. Maallikolle vaikuttaa turhan monimutkaiselta = vikaherkältä.

Ihme ettei tuota asennon tunnistusta ole integroitu umpioon.. Yksinkertaisin asentotunnistin on vatupassi, mut siitä ei oikein saada tietoa can-väylään ;D

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #5 : 15.04.2013, 20:49:01 »
Ei se monimutkanen loppujen lopuksi ole :) No ainahan tekniikan kans on vikoja. Vanhassa koneessa ne on mekaanisia, uudemmissa voi olla myös sähkösiä vikoja ja sähkön aiheuttamia mekaanisia vikoja ;)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #6 : 15.04.2013, 21:29:38 »
Eikai - älä ;D

Noi komponentit ovat ilmeisesti halvempia... toi sisältää suorastaan liian yksinkertaista mekaniikkaa nykypeleihin. Mieti nyt, takana asentotunnistin & linkku, johtoa - edessä on pakko olla samanlainen/vastaava, kuorma vaikuttaa sinnekkin, älyboksi joka ohjaa sähkömoottoria umpiossa. No insinööri on tuon suunnitellut, ehkä asentotunnistimella on muutakin käyttöä..

OT: Onko vainhemmissakin samanlainen setti?

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #7 : 15.04.2013, 21:33:14 »
Joo, totta se on :D

No kyllä niissä kilohinta on kohillaan ku menet siniseltä uutta boksia ostamaan. Ei ne komponentit itessään maksa paljon..

Kait niissä on samanlainen tsydeemi,,
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #8 : 15.04.2013, 21:58:31 »
... takana asentotunnistin & linkku, johtoa - edessä on pakko olla samanlainen/vastaava, kuorma vaikuttaa sinnekkin...

Niinhän siellä edessä onkin, oikealla, et vain ole huomannut.
Laitetaan kuvakin, kun kerran on.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #9 : 16.04.2013, 07:53:20 »
Ei kuin sitä että asentoa voi mitata huomattavasti helpommin, kuin jollakin takaripustusten anturilla - sehän kaipaa kaveriksi kuitenkin jotain tietoa edestäkin. Maallikolle vaikuttaa turhan monimutkaiselta = vikaherkältä.

Ihme ettei tuota asennon tunnistusta ole integroitu umpioon.. Yksinkertaisin asentotunnistin on vatupassi, mut siitä ei oikein saada tietoa can-väylään ;D

On niitä vatupassiohjelmia uusissa kännyköissäkin ja toimivat hyvin. Vaikeus tulee liikkuvassa autossa koska siinä on kaikensuuntaisia kiihtyvyyksiä koko ajan.

Nuo alkuperäiset kulma-anturit pyöränripustuksissa näyttävät aikalailla kotitekoisilta, mutta ovat ihmeen kestäviä. Aikalailla hurjat sääolot siinä ainakin on. Kulmatieto antureilta menee HCM-boksille. Siitäkin varsinaisille xenonvaloille on kaksi toteutusta. Kääntyvissä xenoneissa on molemmilla valoilla omat tietokoneboksinsa ja dataväylä hcm-ohjainlaitteelta mutta eikääntyville menee askelmoottorin johdot. Ei se can väylä ylety ihan kaikille laitteille vaikka tämä auton asentotietokin sinne voitaisiin tarvittaessa toimittaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #10 : 16.04.2013, 16:13:15 »
Ei kuin sitä että asentoa voi mitata huomattavasti helpommin, kuin jollakin takaripustusten anturilla - sehän kaipaa kaveriksi kuitenkin jotain tietoa edestäkin. Maallikolle vaikuttaa turhan monimutkaiselta = vikaherkältä.

Ihme ettei tuota asennon tunnistusta ole integroitu umpioon.. Yksinkertaisin asentotunnistin on vatupassi, mut siitä ei oikein saada tietoa can-väylään ;D
Kerroppas miten tuo vatupassi systeemi toimisi ylä- ja alamäissä? ??? Valot kun pitää saada pidettyä oikeassa asennossa tien pintaan eikä saada pidettyä vaakatasossa  :nohnoh
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #11 : 16.04.2013, 17:23:20 »
Hei oikeasti ;D Älä nyt viitsi viisastella. Lue se viesti mitä lainasit... No oma vika mitäs aloitin viisastelun.. Niin ihan samalla periaatteella kuin noilla mekaanisilla, eli kahdentamalla ja niiden perään äly. Mutta siitä normivatupassiasta ei edelleenkään saa tietoa can-väylään..

Asennon tunnistaminen edes ylämäessä ei ole ole mitään ihmeellistä. Kun tota nykymallia vertaa esim. DSTS:n anturiviidakkoon ja niiden antaman infon tulkitsemiseen niin xenonien ohjaus on kivikaudella.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2013, 08:04:36 kirjoittanut D5GT »

Poissa larke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • I reject your reality and substitute my own.
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #12 : 17.04.2013, 13:33:46 »
Ilmeisesti kakkoskoppaisissa ei ole kuin takana tuo anturi? Ainakin omassa näyttää valot nyt liian alas kun laskin autoa noin 30mm. Automaattinen korkeudensäätö toimii kuitenkin normaalisti.
XC70 D5 ’08

V70 '07, V70 '00, S70 '97, 945 ’98

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Asentotunnistin takaripustuksissa
« Vastaus #13 : 17.04.2013, 14:08:10 »
Paha sanoa, pakko siinäkin on joku asennon tunnistava olla.. - ehkä saat nopeammin vastauksen, jos kirjoitat vanhempien osioon.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron