Proturbo  Autodiagnoosi

S60:sen käsijarru ja sen pito ??

  • 23 Vastauksia
  • 11120 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rynamiitti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #15 : 20.04.2013, 14:18:55 »
Käsijarru oli kyllä löysätty ihan minimiin, otin jopa koko mutterin pois kahvan juuresta ja vielä vasaralla hieman alaspäin pinnapulttia että sain vaijerilta tulevan pään ulos melkein kokonaan kun vipu piti lukita siihen palloon mikä tulee sieltä putkesta. Ja mitä pikkujousiin tulee, ne eivät voi olla väärässä asennossa, koska niitten takana olevat kiinnikkeet jarrukilvessä ovat niin, että jousen toinen pää klapsahtaa sieltä ylitte ja jää näin sinne siihen asentoon ettei voi lähteä irti vaikka kuinka nykii käsijarrua. toisinpäin ei ole edes mahdollista niitä laittaa kun kiinnikkeessä toisella puolella on enemmän tilaa kuin toisella puolella, että jousen saa sinne ripustettua kinnikkeen ympärille

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #16 : 20.04.2013, 14:57:48 »
Onhan se "linkku" siten, että nivel on yläpuolella?
Silloin, kun vaijeri on kokonaan vapautunut, ovat "linkussa" kylejssä olevat ovaalit reiät kohdakkain.
Kenkien päissä on ns. syvänteet, toisessa päässä se H pala ja toisessa päässä "linkku" H-palan puolella pitää olla se kengän leveämpi syvänne

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #17 : 20.04.2013, 21:50:16 »
^

Samaa tekee täällä....

Arvelin jo siellä olevan jotain vikaa, pinnat irti tai jotain muuta kivaa. Nyt ymmärtää paremmin, miksi se autokin tuppaa aina vähän valumaan, kun vetää käsijarrun päälle. Täytyypä tutkia joskus kun on enemmän aikaa, mitä se turha rumpu pitää sisällään. Jotenkin arvelisin tuollaisen aina kylmän rumpujarrun olevan varsinainen suolan ja ruosteen pesäpaikka.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5520
  • Volvo V70
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #18 : 23.04.2013, 21:45:58 »
Käsijarrun sai pitämään uusilla kengillä. Onpa vaan mielenkiintoinen asia tuo, että kenkien vaihdolla sai menemään leimasta.. Edelliset olivat pari vuotta kiinni ja vasemman puolen kengistä irtoili paloja  :idiot2: .
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #19 : 23.04.2013, 22:25:22 »
Edelliset olivat pari vuotta kiinni ja vasemman puolen kengistä irtoili paloja  :idiot2: .

Vaikka en ole vielä itse purkanutkaan käsijarrun rumpuja, alan jo uskoa että koko käsijarrusysteemi on aika syvältä. Parissa muussa autossa käsijarru on takapyörän levyjarrussa ja sillä voi oikeasti jarruttaakin ja tehdä käännöksiä eikä ole kummassakaan ollut ongelmia käsijarrun kanssa.

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #20 : 24.04.2013, 11:45:45 »
Vaikka en ole vielä itse purkanutkaan käsijarrun rumpuja, alan jo uskoa että koko käsijarrusysteemi on aika syvältä. Parissa muussa autossa käsijarru on takapyörän levyjarrussa ja sillä voi oikeasti jarruttaakin ja tehdä käännöksiä eikä ole kummassakaan ollut ongelmia käsijarrun kanssa.
No tätä Volvon systeemiä ei saisi huonommaksi kuin laittamalla sen napilla kontrolloitavaksi ja ottamaan etupyöristä kiinni. ;D

Vähän aikaa kesti tottua ajatukseen että Volvon seisontajarru on keppi joka on paras jättää rauhaan (automattiautossa) ja unohtaa sen olemassaolo muutamaan "virkistysvetoa" per kk lukuunottamatta. Varsinkin kun oli tottunut VAGgineessa ihan perinteiseen levyjarrukäkkäriin (jonka ne menivät sitten napilla pilaamaan seuraavaan malliin  ::) ).
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #21 : 24.04.2013, 11:56:04 »
Mitä vikaa Volvon käsijarrussa on? Eilen korjaamolla laittoivat uudet tarvikepalat ja nyt käsijarru ottaa melkein yhtä hyvin kuin käyttöjarru takana. Muuten en olis vaihtanu, mutta pinnat oli toiselta puolelta irti. Itsellä reilu 200tkm kokemusta etuveto Volvojen seisontajarruista koskaan ei ole ollut pidon kanssa ongelmaa, kunhan sitä käyttää :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #22 : 24.04.2013, 12:08:23 »
Ei tämä mielestäni mikään kovin huono mekanismi ole. Kaikki menee rikki huonolla tai olemattomalla huollolla. Varma tapa saada pinnat irtoamaan niistä kengistä on ajaa käsijarru päällä niin että liima kuumenee pilalle. Käsijarrukäännöksiin sitä kässäriä ei myöskään kuulu käyttää.

Huoltaessani tai korjatessan autoja suihkin ainakin omiin autoihin uudet osat kotelosuoja-aineella ihan läpikotaisin. Koteloaine poistuu jarruistakin heti ensimmäisellä jarrutuksella. Muutaman vuoden kuluttua on mukavampi availla ruuveja jos kierteissä on alustamassaa kuin että niissä olisi ruostetta. Jarrulevyjen reunoihin ei näin tehden juurikaan kerry ruostetta.

OT: Kokeilun vuoksi liimasin monta vuotta sitten uudenveroiset irronneet pinnat käsijarrukenkiin. Muutama vuosi ja noin 100tkm ovat  jo pysyneet epoksiliimalla kiinni. En tätä suosittele, mutta kaikkea pitää kokeilla ;).

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #23 : 24.04.2013, 15:46:13 »
Mitä vikaa Volvon käsijarrussa on?
Omien kokemusten perusteella seisontajarrun voi rakentaa niin, ettei se:
- hajoa mikäli sitä käytetään liikkeessä
- hajoa iän mukana kun pinnat ruostuu irti
- hajoaminen jumita autoa paikalleen (itse en esim. pystynyt peruuttamaan yli kahta metriä kun pinnat olivat irti)
- hajotessaan pahimmillaan "räjäytä" jarrurumpua kappaleiksi niin että vanne hajoaa / koriin tulee reikiä sirpaleista (halutessaan voi Googlata mitä tapahtuu kun pinnat menevät "oikeaan" asentoon autobahnalla nopeuden ollessa jotain 150-200km/h välillä)

Verrokiksi; V70 oli eka auto jonka jouduin viemään 6v ikäisenä käkkäriremppaan - esim. kakkosautossa joka on 15v vanha Passatti mennään vielä alkuperäisillä käsijarruosilla...

Mutta nämä vain siis oma mielipide, kukin taplaa tavallaan. :D
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron