Autodiagnoosi  Carcom Oy

facelift 960/v90 nivomat iskunvaimentimien vaihto tavallisiin.

  • 18 Vastauksia
  • 28654 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa loota4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
ajattelin nyt kirjoittaa asiasta jota monet ovat miettineet,eli millainen homma ja kuinka hinnakas on vaihtaa Facelift 960 ja s90/v90 takapään suht.kallit tasonsäädöllä olevat nivomat iskunvaimentimet "tavallisiin" iskunvaimentimiin.

JOUSI:
takana on siis yksi poikittain oleva komposiitti-lehtijousi...joka pitää vaihtaa jäykempään malliin kun alle vaihdetaan tavalliset iskarit.Yleinen harhaluulo on se ,että taakse on tarjolla ainoana vaihtoehtona s90 nivomat (executive/royal/ambulance) mallien jäykempi jousi..näin se ei kuitenkaan ole, sillä saatavilla on myös juurikin EI-nivomat iskareille tarkoitettua järeämpää jousta.

Varaosanumerot:

-960/V90 farkut= 9140471  (saatavilla)
-s90 executive= 9183523    (saatavilla)
-s90 =6819301                    (saatavuudesta ei ainakaan itselläni tietoa)

960/v90 jousi maksaa volvon "sinisellä" tiskillä 190-210e ja s90 executive 13-20e kalliimpi.

ISKUNVAIMENTIMET:

tunnetulta valmistajalta nimeltä SACHS löytyy sitten sopivat iskarit.malli on super touring .

 Varaosanumerot:
-960/v90 2.5l,3.0l(farmarit)=124816
-960/s90 (sedanit) 2.5l,3.0l=124818

näitä pitäis olla tilattavissa kaikista hyvin varustetuista autovaraosa liikkeistä...hinnoissa tuskin on mitään merkittävää eroa farmarin ja sedanin välillä,mutta ainakin farmarin  iskarin ovh.hinta pyöri siinä 119e/kpl...kahdesta eri liikkeestä kävin kysymässä ja lupasivat kummassakin pyynniksi 90e/kpl.

itselläni on vm.95 960 2.5l farkku johon muutos nivomateista >normi iskareihin tehtiin..eli hain sachsin 124816 kaasuiskarit ja volvon tiskiltä 9140471 jousen..1viikon toimitusajalla.

Huom!tahdon nyt korjata myös toisen harhaluulon jonka mukaan tuo jousen vaihto mielletään yleisesti erityisen hankalaksi ja vaativaksi hommaksi.itse mietin kauan aikaa uskaltaako kyseiseen operaatioon edes ryhtyä,kun itsellä ei mitään kokemusta vaihdosta ollut..mutta päätin hommaan kuitenkin ryhtyä.

eli kyseiseen vaihtoon ei ole pakollista olla:
-Autonosturia
-Volvon omaa erikois-työkalua
-teräsmies tai ihmemies...kunhan nyt perustyökalut pysyy jotenkin käsissä ja on autoja tullut ruuvailtua jonkin verran   aiemmin..niin hyvä.

jos autonosturia ja tota erikoistyökalua ei ole niin oma resepti oli tämä:
-perustyökaluja...räikkää,ruuvimeisseleitä ym.
-3kpl normaaleja autopukkeja
-3kpl suht.pieniä tavallisia taljoja/liinoja kiristimineen.
-2kpl tunkkeja..ainakin yhden pitää olla tarpeeksi korkealle nostava "laadukkaampi"hallitunkki,toinen voi olla vaikka se ale-hyllyn 20e punainen tunkki,kuhan ei ole pullotunkki versio..(ei nosta tarpeeksi korkealle).
-remppa-kaveri!pakollinen.
-lämmin autotalli.

Päävinkit vaihtoon:perämurikka tuetaan taljalla.vedetään talja murikan alta,koukut kiinni iskareiden yläpään kiinnitysreikiin ja sopiva kiristys niin että "kantaa"+1kpl pukki kardaanin ja murikan juureen.myös pyörän napaa levyineen saa "roikotettua"samasta yläpään kiinnitysreijästä taljalla.

sitten tärkeimpään/kysytyimpään kohtaan...miten tukivarret saa takaisin kiinni jousivoimaa vasten kun jousi pistää "vastaan"?

pienemmällä tunkilla nostetaan pyörän  navasta ylöspäin...ja isommalla nostetaan samanaikaisesti tukivartta navan takana johon jousen pää ottaa kiinni..tällä tavoin pystyy "mallailemaan" napaa ja tukivarsia keskenään...jolloin pultit saa kiinnitettyä paikoilleen.

yksityiskohtaisempia ohjeita tosta vaihdoista löytyy muistaakseni landian sivuilta hakua käyttämällä.

Loppusanat,Kannattiko vaihto?mielestäni Kyllä! :)on hyvä ajaa ja:

-jousen ja iskareiden irroittamiseen meni 4h(ihmettelyä,muutama ruostunut mutteri ym)
-kasaamiseen meni 3h
-osat maksoivat yhteensä vain 370e (iskarit 180e,jousi 190e)..edullista verrattuna nivomateihin.










Poissa valametti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Kauanko siitä on kun olet kyseisen remontin autoosi tehnyt? Olet yrittänyt löytää jäykempää komposiittijousta mutta volvon liike väittää että jousta ei olisi enää saatavilla. Varaosanumerolla jousi kyllä löytyy, mutta siinä kaikki.

Poissa loota4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
helmikuussa 2011 tein ton rempan.ei ollut mitään ongelmia ton jousen saamiseks ainakaan vaasas wetteriltä..eli volvon tiskiltä.

Poissa eskolanpena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Mihin korkeuteen perä asettui tuolla kokoonpanolla?
Onko sulla kuvaa tai mittoja?
744 Turbo-84          746 Limu-86         V70 -11

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Homman negatiivisena puolena on tasonsäädön häviäminen autosta eli kuorman kanssa perä luupahtaa. Mulla sedan 960 tehty moinen operaatio ja onhan se edullinen mutta 5 henkeä autossa riittää perän tippumiseen ja ajo-ominaisuuksien menettämiseen/ muuttumiseen.

Ei aivan aiheen ytimessä mutta haluan vain varoittaa niitä ketkä ajavat vähänkin enemmän auto kuormattuna.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa eskolanpena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
No otan sitten itse mitat ennen ja jälkeen alusta päivitystä.
Eli vaihdan kaikki iskarit ja taakse myös tuon jousen V90 volvoon.
744 Turbo-84          746 Limu-86         V70 -11

Poissa loota4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
voin ottaa mitat..ja laittaa tänne..hetkinen.

Poissa loota4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
9140471 jousella varustettuna ei ainakaan ole itselläni ole ajo-ominaisuudet kadonnu mihinkään..vaikka on kuormaakin ollu välillä reippaasti...on se senverran järeämpi kuin toi vakio nivomat jousi...keskeltäkin 12mm paksumpaa tavaraa...mutta tasonsäätöhän tossa vaihdossa häviää..sehän on selvä asia...mutta erittäin tyytyväinen ainakin itse olen ollut :)

Poissa k1mix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
tuliko tuosta alustasta kuinka jämäkkä? ja paljonko auto madaltu edestä/takaa??
Volvo 960 3.0l

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Mulla on 960 -95 ja siinä on perä aivan tajuttoman korkealla.
Sinne on vissiin vaihdettu uusi lehti, iskarit on semmoiset pirun paksut (nivomat?)
Mitenkä kannattaa edetä madallusprojektissa, uudet nivot ja uusi sopiva jousi vai kuinka?

Enkä nyt hae amis-madallusta, vaan normaali korkeudelle perä.

Löytyykö mistään manuaalia, josta näkis voimansiirron ja takatuennat?
« Viimeksi muokattu: 14.04.2012, 10:22:21 kirjoittanut Kupru »
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa loota4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
tolla mun setupilla näyttäis ...perä olevan pyörän navan keskiosasta lokarinkaareen 37,5-38cm..

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Lehtijousta ei enää saa volvolta, onko kukaan muuttanut kierrejouselle?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 363
  • V70 D5 -03, VW Caravelle -03, LMC Casa Familia 710
Saako tuota poikittaislehtijousta enää mistään kuolleutuneen tilalle?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1227
  • Käytännöllisyys ennen muotoilua.
Kai nyt jostain luulisi saavan? Eikö oikeasti Volvolta enää? Ei siis itsellä ole mielessä ostaa mutta kiinnostaa tietää kuitenkin.

a car you can believe in

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 458
  • www.vrcf.fi
Minulla on ylimääräisenä S90/960 sedanin jäykempi lehtijousi ja sachs touring iskarit, itse asiassa koko taka-akseli ylimääräisenä.
Jos kiinnostaa niin laita YV.
NÄMÄ ON MYYTY
« Viimeksi muokattu: 19.09.2015, 18:41:36 kirjoittanut siipiveikko »
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

 

Carwist  Race.fi