Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 -00 MK2 Jäähdytyksen teho hiipunut ja kylmää vain toiselle puolelle

  • 6 Vastauksia
  • 3219 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A.H.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Kyse on manuaali-ilmastoinnista. Huolto tehtiin viime kesänä ja aineita ei ollut hävinnyt kuin noin 20%. Nyt teho on selvästi hiipunut, eikä kylmää tule kuin kuskin puolelta. Kompura käy tiheään lyhyitä pätkiä ja kylmäaineet pitää aika äänekästä suhinaa kompuran käydessä. Käyntisykli tuntui eilen auton seitessä olevan noin viisi sekuntia päällä ja viisi pois. Mihin nämä oireet mahollisesti viittaa? Haluaisin ainakin vähän perehtyä tähän ennen kuin ryntää rahoineni korjaamolle...
« Viimeksi muokattu: 07.05.2013, 10:09:18 kirjoittanut A.H. »

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Nyt kun sain omasta S60:stä ilmastoinnin korjautettua kuntoon, niin mikä on normaali käyntisykli kompuralle? vaikka nyt parin kympin lämpötilassa.
Ei ole oikein kokemusta kun ei ole ollut itselläni ilmastoitua autoa aiemmin. Ei tuo nyt käy kun silloin tällöin mitä olen havainnut parina päivänä ja viileetää tulee.

Poissa A.H.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Nyt selvisi että kenno vuotaa. Olisiko nasta lentänyt, on just sellaisella paikalla. Ja näkyy selvästi vihreä piste kennossa ilman uv-valoakin. Itse asiassa kun tarkastelin tuota kompuraa, niin ei se pysy päällä kuin pari sekuntia. Tuo ilmastoinnin toispuoleisuus voi yhden veikkauksen mukaan johtua penkin alla olevasta boxista. Olen myös aijemmin kuullut, että noilla voi olla vaikutusta lämmityslaitteeseen, mutta en sitten tiedä vaikuttaako tuo myös ilmastoinin ollessa käytössä, niin ettei kylmää tule kuin kuskin puolelle, jos vänkärin paikalta tuo boxi on rikki? Voisihan nuo koittaa vaihtaa ristiin, on vaan niin ahdas paikka...
Sain maakunnista tarjouksen kennon ja kuivaimen vaihdolle vajaa neljä sataa. Onko kellään tietoa, että onko pääkaupunkiseudulla paikkaa jossa homma hoituisi noihin hintoihin?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ei se penkinlämmittimen ohjausyksikkö vaikuta kuin vasta 2005 vuosimallista eteenpäin, tuolloin muuttui ilmakanavien läpät LIN-väylä-ohjatuiksi, kuten noi penkinlämmittimien yksikötkin ovat ja ovat samassa LIN-väylässä, niin silloin rikkinäisenä voi seata ilmastoinnin toimintaa.
Toispuoleinen kylmäntuotto voi johtua siitä, että ilmastointi ei vaan ole riittävän tehokas, kun kylmäaineet karannu.
Eli ensin vuoto kuntoon, sitten järjestelmään oikea määrä ainetta, sen jälkeen tarkasta uudelleen se, että tuleeko molemmille puolille kylmää.

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Kyllä se toispuoleisuus johtuu liian vähästä ainemäärästä. Itsellä oli sama vika.
Nyt on omakohtaista kokemustakin, kuinka jopa parin sadan gramman vajaus vaikuttaa vasemman/oikean puolen välillä.
Kompuran käyntisykleihin tuolla täytetylläkään versiolla ei ole suoraa kaavaa. Auto ohjaa kompuraa omien tarpeidensa mukaan näemmä oli sitten vajaa tai täysi, tietysti mitä vähemmän ainetta, sitä useammin.
Eilen löysin syynkin tuohon oman vajaukseen, joka sama kuin ketjun aloittajalla: puskurin alasäleikön takana lauhduttimen kennon oikeassa reunassa on kiven tekemä nirhauma, joka nyt vihreä. Jotenka kenno vaihtoon sopivan tilaisuuden tullen.
Pitää itse viritella noiden aukkojen taakse jokin niin tiheä verkko, ettei tämä toistu heti uudestaan. Ihme juttu, ettei sellaista ole jo alunperin  ???
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Kyllä se toispuoleisuus johtuu liian vähästä ainemäärästä. Itsellä oli sama vika.
Nyt on omakohtaista kokemustakin, kuinka jopa parin sadan gramman vajaus vaikuttaa vasemman/oikean puolen välillä.
Kompuran käyntisykleihin tuolla täytetylläkään versiolla ei ole suoraa kaavaa. Auto ohjaa kompuraa omien tarpeidensa mukaan näemmä oli sitten vajaa tai täysi, tietysti mitä vähemmän ainetta, sitä useammin.
Eilen löysin syynkin tuohon oman vajaukseen, joka sama kuin ketjun aloittajalla: puskurin alasäleikön takana lauhduttimen kennon oikeassa reunassa on kiven tekemä nirhauma, joka nyt vihreä. Jotenka kenno vaihtoon sopivan tilaisuuden tullen.
Pitää itse viritella noiden aukkojen taakse jokin niin tiheä verkko, ettei tämä toistu heti uudestaan. Ihme juttu, ettei sellaista ole jo alunperin  ???

Noin 5mm seulaverkosta saa halvalla toimivan suojan. Sen saa taiteltuakin niin, että pysyy hyvin paikoillaan. Mä olen useita lauhduttimia korjannut hitsaamalla "technoweld"-langalla. Onnistuu tuollaisen kiveniskemän tapauksessa ihan paikallaanollessa.

Tuollaiset 200g kylmäainetta tulee yhdelle sun toiselle lisäiltyä sen enempää jäljelläolevan aineen määrää mittaamatta. Siis tilanteessa että kylmennys on tehoton.


Poissa A.H.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
No niin nyt on lauhdutin vaihdettu. Täytyy itsekkin väsätä tuohon eteen joku suoja, ettei mene lauhdutin heti kohat uudelleen vaihtoon. Ilmastointi pelaa nyt hyvin, joskin hiukan lämpimämpää puhaltaa edelleen vänkärille. Täydellä puhalluksella kuskin puolelta mitattuna 6-7C ja vänkärin puolelta 7-8.5C , ei paha mutta jostain syystä tuo ero on vaikka jäähdytys olisi kokonaan pois päältä ja lämmöt nollilla. Meneekö nuo vänkärin puolen putket jotenki lähempää moottoria, mikä aiheuttaisi tuon eron... No eipä tuolla väliä... Nyt vaan helteitä odottelemaan :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy