Jep. "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" ilmo hävisi lopulta 3. immin vaihdon jälkeen. Ilmamassojen pyynti- ja toteutuma-arvot mg/S seuraavat kierrosten vaihtuessa lähempänä toisiaan. Vikakoodi oli siltä osin oikeassa syyssä. Pöllyttää toki vieläkin mustaa, mutta ei siirry kiihdytyksessä vikatilaan. Ei kannata kuitenkaan leimalle viedä. Konttuuriin piha olisi vielä muutoin täynnä savua. Oireyhtymät viittaavat siten myös aikaisempien vikojen alle piiloutuneeseen suutinvuotoon. Toki peli lähtee hyvin käyntiin ja kiihtymään, mutta miettii ja "naputtaa" vastaan hetken, joten ilmeisesti suutin siis laskee läpi. Kaksi suutinta siis pukkaa muusta suutinryhmästä poikkeavaa korjausarvoa max. 3.98/, min. 3.44 kun muiden arvot ovat sitten tasapainon vuoksi max. -1,65/, min. -2,54 välillä. Ei hyvä asia pannulle--> korjattava välttääkseni isompien vaurioiden synnytys. No se on jo sinällään tavanomaisempaa vianetsintää.
Niin vielä teemaan liittyvänä asiana ja muistiin palautuneena. Rullakeinujen ja venttiilien välyksen hyd.säädinten/vastatappien(nostajanakin tunnetut) osien vaihdossa ihmetytti imupuolen venttiiliohjureiden ja venttiilivarren luokaton väljyys jo 381 tkm ajomatkalla. Saamani suullisen m-koneistamon yksittäisen lähdetiedon mukaan imupuolella tulisi olla uutena n. 0,02-0,03 mm välys ja pakopuolella 0,05-0,07 mm (pakopuolen lämpökuorma) välys. Tässä tapauksessa imupuolen välykset olivat oli jo n. 0,3-0,5 mm. Osasta v-ohjurireikiin mahtui 6,5 mm poranterä (ventiilien varret keskim. 5,95 mm luokkaa), 6,3 mm tulkkiakseli sopi kaikkien imupuolen ohjureiden reikiin.
Välykset olivat juuri imukanavan puolella, joten jokin syö ja hioo niitä raskaasti. Venttiilien varret oli nokijankissa ja myös välissä oli melkoinen määrä tuota egr:n tarjoilemaa nokilietettä. Pakopuoli oli sitten jo ok, rajoilla ainoastaan yksittäinen ohjuri. Eli kansivauriostakin huolimatta oli perusteltua syytä avata koko kansi, jotta pystyi vaihtamaan imupuolen venttiilien ohjurit uusiin.