Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...

  • 7 Vastauksia
  • 2665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tophat01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...
« : 14.05.2013, 17:58:45 »
Mites tällaiseen tulisi suhtautua: auto tuottaa ajossa 2-, 3- ja etenkin 4-vaihteella jonkinlaista kevyttä rahinaa, mutta 5:lla ääntä ei tule. Kytkin pohjassa ääni lakkaa myös. Lootako tässä ääntelee vai oisko muita tekijöitä?

Kaarassa on ilmeisesti M56 laatikko, mutta mites ton jonkun välitys tai suhde arvon sais tietää? Onko loota hankala vaihtaa, jos siihen joutuisi? Onko romisten laatikoihin luottaminen?

Etukäteen kiittäen... :idiot2:


Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...
« Vastaus #1 : 23.05.2013, 12:19:05 »
Noilla oireilla pitää kyllä sanoa: vika vaihteistossa. Kai siellä öljyä kuitenkin on?
Työläs ja haastava savotta ainakin kokemattomalle. Harvoin noissa vikoja on joten purkuosa on todennäköisesti suht. luotettava vaihtoehto.
Välityksissä ei liene suuria eroja kuin bensa vs. diesel. Dieselin laatikko ei sitäpaitsi edes sovi kytkinkopan kiinnityksien erilaisuudesta johtuen.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa kupinottaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...
« Vastaus #2 : 26.05.2013, 15:59:04 »
Auki ja äkkiä niin pääsee vielä laakereilla.... jos valitset purkaamon vaihtoehdon niin ota huomioon että harvoin maksavat
irroitusta/kiinnitystä jos heidän tuotteessaan on vikaa.
meillä noita on tehty urakalla 8h töitä. + askin korjaus ja osat
tietysti kytkin kannattaa tarkistaa samalla.

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...
« Vastaus #3 : 26.05.2013, 17:46:21 »
Samaisesta asiasta kävin joskus korjaamolla (ei sininen mutta volvoon erikoistunut) kyselemässä, vastaus oli että ei näissä laatikoita ole porsinut. Ääni vaan kantautuu ohjausakselin tiivisteen kautta sisälle. Noh tiiviste on kyllä paikallaan ja äänikin tulee sisälle 3- ja 4-vaihteella varsinkin silloin kun lämpötila on nollan paremmalla puolen eli lämpimämmällä. Kattelin jo purkulaatikkoakin mutta tulin toisiin aatoksiin ja ajan niin pitkään kunnes tulee joku kurkistamaan korjaajaansa.


Mitä tommosen laakerointi mahtas maksaa? noin paltiarallaa.

Poissa Tophat01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...
« Vastaus #4 : 20.07.2013, 15:01:24 »
Unohdin jo palstan, kun vastauksia ei alussa tuntunut tulevan, mutta nythän täällä on hyviä vastauksia, kiitos siitä.

Autossa sama ongelma edelleen ja ajelin jonkun aikaa nähdäkseni miten vikaantuminen reagoi. 1000km ajolla ääni vähän muuttui rajummaksi, mutta kaikki toimii moitteetta edelleen. Volvo-agentti Helsingissä totesi, että lootahan se ääntelee ja tarjosi käytettyä lootaa töineen tonnilla. Aika hyvä. Saatesanat, että varaudu sitten kytkimen ja massapyörän vaihtoon 1500 egen hintaan samalla keikalla, nostivat harvat hiukset pystyyn. Koska oletan ajavani vain 20 000km seuraavan 3 vuoden aikana, jos autoa pidän, niin tyyristä puuhaa.

Kysymys asiaa tunteville. Kuinka todennäköistä on, että massa ja kytkin tällä hetkellä toimivina eivät pelaa seuraavaa 30 000km, vaan ne on hyvä vaihtaa tässä kohtaa? Mittarissa on nyt 342 000km, mutta auto pelaa loistavasti lukuunottamatta lootan ääntä!

Kiitos etukäteen  :)

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...
« Vastaus #5 : 20.07.2013, 16:00:53 »
Omaan S60:seen vaihettiin kytkin takertelun takia kohta toista vuotta sitten n.200tkm ajettuna. Silloin annettiin ymmärtää että kaksoimassa olis hyvä vaihtaa varmuudeksi. Nyt jos olisin vaihtamassa kytkintä niin en vaihattaisi kuin levyn, asetelman ja sylinterin. Massan vaihto on mielestäni ainakin 140hv bensamallissa aivan turhaa rahan tuhlausta jos se ei muuten oireile. Työsylinterin vaihto olis hyvä tehdä joka kerta kun kytkin aukastaan.

Mutta jos jollakin on tarvetta bensan massavauhtikselle niin multa semmosen saa edullisesti. Kauppasin sitä nettivaraosassa mutta ei sitä kukaan tarvinnu kun ei niitä mene rikki. (huom Bensamallista)

Tuosta laatikon ääntelystä: viikko sitten vaihoin laatikkoon öljyt kun ääntely tuntui hieman kovemmalta kuumilla keleillä. Aika ylläri oli kun laskin entiset öölit lämpimänä pois; ne oli kun vettä. Olivat olevinaan hyvät öljyt eli redlinen mtl:ät. Noh laitoin nyt kokeeksi totalin 75w80:set ja reilusti ylitäyttöä (2.7ltr). Yllätykseksi osoittautui se että laatikko on nyt melkein äänetön. Tuon ylitäytön perustelen sillä että käsittääkseni 3- ja 4-vaihteen akseli on ylimpänä ja saa huonoiten voitelua. Tuosta ylitäytöstä sain vihiä jo aiemmin kun kytkimen laiton yhteydessä oli öljyä tungettu laatikkoon ainakin 2.3ltr (ei sinisellä vaan volvoon erikoistunut korjaamo)

Mutta voihan se olla ettei ylitäyttö tuota laatikkoa säästä vaan aika sille tulee jossakin vaiheessa täyteen. Siihen saakka kuitenkin kovaa ajoa..

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...
« Vastaus #6 : 21.09.2016, 10:46:48 »
Volvo v70 2007, 2.4i, manuaali, 130tkm.

Tästä kuuluu uliseva/sirisevä ääni, parhaiten noin 70 - 80 km/h:n nopeudessa, mutta ääni on läsnä koko ajan, kun osaa kuunnella. Vaihteilla ei ole vaikutusta ja ääni kovenee nopeuden myötä. Moottorijarrutus koventaa ääntä hieman. Rattiakselin läpivientikumi on ehjä. Tuulensuhinat peittävät äänen noin 100 km/h ylöspäin.

Ääni on Volvo-liikkeen mukaan ominaisuus, mahdollisesti perän koneistus on karkeahko ja näitä on aikanaan uusistakin autoista tutkittu. Laatikko ei hajoa tästä, suosittelivat testaamaan Redlinen laatikkoöljyä. Ilmeisesti kyseessä on Redline MTL, joka autoon vaihdetaan Volvo-liikkeessä piakkoin (vien itse öljyt). Saa nähdä vaikuttaako ääneen. Autoon on vaihdettu Volvolla omat vaihdelaatikkoöljyt noin 1tkm sitten, kun ostin auton ja ääni koveni noilla öljyillä, mitä Volvo nyt käyttääkään. Redlinen ominaisuus on kuulemma hieman hiljentää vaihdelaatikkoa, saa nähdä!

XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Mk2 2001, 5-vaihteinen manuaali...
« Vastaus #7 : 23.09.2016, 19:05:40 »
Tänään laitettiin Redline MTL:lät. Laatikon äänet hiljeni hiukan (ehkä 20 %) ja vaihteet menee vielä helpommin päälle. Äkkiseltään ko. öljyä voisi suositella. Ääni on toki edelleen läsnä, ei sinänsä sitä "korjannut". RVS- käsittelyä voisi koittaa...
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

 

Carcom Oy  Elekma