Nojoo. Uskaltaiskohan jatkaa...

Kone oli pöydällä, konepelti korjattuna, ja aattelin vilkasta alakertaa, sillä sopimattomat kohinat olivat tovin korvaa kiusanneet - siispä auto ylös ... ja itkun paikka. Edellisessä katsauksessa ei mitään hämmikiä, mutta nyt sitten senkin edestä - eipä tuo alusta siisti ollut vuos takaperinkään, mutta nyt vetäsi sanattomaksi.
Jos auto on tuotu muuttotavarana eteläisestä länsinaapurista, ja sen jälkeen sitten tahkonnut Vaasa-Laihia väliä, niin nyt sen kyllä huomasi. Suolassa ei oltu säästelty, pesuissa ja suojauksessa senkin edestä....
Paskana oli, totaalisesti.
Kynnyskotelon ja pohjapeltien yhtymäkohta oli paperia siellä, missä sitä oli jäljellä, pohjapelleissä sanomista yli omien tarpeiden, ennenkaikkea kuskin puolella... ja ovein alareunat olivat finaalissa myös.
Päreet paloivat niin pahoin, että alkoi toisen korin etsintä

Paskat niitä yhtään parempaa eteen tullut parin viikon aikana, kun asiaan perehdyin, pahempaa oli tilalle tarjolla

Tiesin, että nyt oli edessä homma, johon kuluisi aikaa ja tupakkaa - niinpä vaihdoin savuttelut suosista piippuun... :/

Juu, on toi ihan aito Scanian logo

Niinpä sopivalla reisulla lähimpään mätänettiin ettimään pohjaan peltiä - ja hyllyt huusi tyhjää tietenkin just silloin. Tilailemaan en ruvennut (jälestäpäin ajatellen olisi vain pitänyt...

), vaan tuumasin että ohan sitä hallissa peltiä.....
Ovien alareunoihin sentäs korjauspalat tuli nopeesti varaosatoimittajalta, niin sisä- kuin ulkopellitkin.
Kun auto oli nostimella, otti silmään samalla se, että ovien alareunat olivat hieman ulompana kuin kynnyskotelo, niinpä hylkäsin kynnyksen korjauspellin, ja alotin toisenlaisen tuumailun, ihan siksi, että koko homma oli jo mennyt ihan ketuille. Siispä neljä pätkää neliskanttista huonekaluputkea ruhon viereen, ja tovi silmittelyä. Ja ei muuta, kuin neliöputki parilla hepillä kynnyksen yläosaan, siinä pohja levitykselle, ja toinen putki entisen alasauman kohtaan, jahka alas suuntautuvat pellin jäänteet ensin pyyhkäisin pois rälläkällä....
Surrilangan pätkä kouraan, ja sitä taitellen jonkinlaista muotoa pellin pokkausta varten. Kaikenlaisen pyöreyden ja nykyään lasikuidusta rakenneltavat helmamuodot hyllytin - jos auto toi aina vilkaistessa mieleen kakkosnelosen pätkän, niin pitäydyin varsin kantikkaissa muodoissa. Vahvuutta helmaan kyllä tuli tarpeeksi, koska pokkasin sen millisestä pellistä

.
Kun muoto oli löytynyt, reitin neliöputken yhdeltä sivulta (kondenssi-vesi valukoot pois, jottei jäätyessään muotoile putkea uusiksi), ja saumasin sen kiinni kynnyksen yläreunaan, kumpaankin pyöräkoteloon asti, eli samalla katoaisi etulokarista takaa alaosa - tietenkin.

Toi olikin se helpoin osa. Alhaalle meinaan saikin sitten askarrella oikein kunnolla, kun oli vanhan kynnyskotelon silponut pois tieltä... :S

Nojoo, siis seuraavaksi oli vain pokatun pellin pistehitsaaminen paikalleen - paineilma-pokkarilla tuli ainakin tehtyä pistehitsille reikiä takuulla tarpeeksi, n tuuman välein... pitää ja pysyy, ja viimenen taikahan on vasaran käytössä, et pisteen ympäriltä pelti viel oikeella lailla "kiristyy" kiinni

. Nopeiden pisteiden etuna viel se, että pintapellin sisään vetästy rosteri-maali ei pala .... hmmm... varmuuden maksimointiako ...

Kun noi oli tehty, ei tarvinnutkaan enää muuta, kuin katsoa linja, ja leikata etulokarit irti kynnyksestä, ja "päättää" kynnyskotelot, sekä etulokari - sekä leikata pala pelliä, josta taittui muoto pyöränkaaren taakse. Simppeliä.
Puhumattakaan siitä kynnysten korjailusta jakatilojen puolelta... voi itkun veheriä v**** mitä näpertämistä. Nyt ei vai enää antanu luonto peräksi, olihan uus takaluukkukin jo vartoomassa... :s
Sinkattua millistä kulmaa kului jokunen metri, mutta lopulta oli paikallaan myös alempi neliöputki - ja samalla lähtö pohjapelleille...
Jatkoin pirruuksillani myös kotelon sisällä olevat poikittaiset jäykkärit uuteen ulkopelliin asti, muodossa tietenkin, mutta en edes yrittänyt merkkailla niitä pistehitsausta varten, vaan päädyin asennusvaiheessa liimaukseen.
Sama oli ajatus tietty ovien pintapeltien suhteen, pienet pistehitsit vain aivan reunoihin, pokattuun saumaan vain liima . Ei haluttanut tehdä ovesta perunapussin kylkeä pistehitsaamalla korjauspalat paikalleen...