Olen jonkin aikaa suunnitellut tekeväni projektitopikin tolle nykyselle kanttilaatikolleni.
Aihiona siis vuosimallia 76 oleva 244 volvo, jossa tekniikkana
- B21
- M45
- 1030
Lisävarusteita
-sähkölasit edessä
Auto ostokunnossa: (kuva tulee myöhemmin, kun pääsen oikealle koneelle käsiksi.)
Auto nyt:


Auto oli kuitenkin aikojen saatossa kärsinyt pahasti käytöstä ja karun näköinen maalattu sisusta sai väistyä paremman tieltä. (Nahkaiset vanhat ovipahvit olisivat olleet siistit ja hyvät, mutta niihin oli jollain massalla ilmeisesti aikoinaan liimailtu jotain listoja. Täytyy entrailla niitä, kun ehtii) Tilalle laitettiin vm. 81 242 volvon sisusta kokonaisuudessaan. Sisustaan sopivat ovipahvit sain ostettua Hämeenlinnasta. Ongelmia aiheutti ainoastaan se, että vanhassa kojelaudassa virtalukko on syvemmällä, kuin uudessa. Tämän vuoksi ratin taakse tulevaa muovia ei voinut asentaa, koska virtalukkoa ei olisi voinut käyttää. Samalla vaihdettiin pienempi nahkaratti, joka miellyttää silmää ja kättä enemmän, kuin alkuperäinen ranneleikkuri.
Ostettaessa autolla oli tapana polttaa sulakkeita satunnaisesti. Kojelaudan ollessa irti oli auton johtosarja helppo tarkistaa ja sieltähän löytyikin piuha, josta oli sulanut koko matkalta kuori pois. Piuha oli alunperin ilmeisesti vienyt virran keskikonsolin valoille, mutta siitä oli yritetty ryöstää virtaa sähkölaseille, jotka olivat toimimattomat. Samalla vedin kunnon kaapelin sähkölaseille ja tulevalle mankalle. Sekä koko sulaketaulu vaihtui 242 volvossa olleesseen, taulu oli korkeampi, joten siihen mahtui enemmän sulakkeita kuin vanhaan. Uusia sulakepaikkoja tuli heti tarpeeseen sähkölaseille ja mankalle.
Loppujen lopuksi sisusta saatiin istumaan hyvin autoon ja lopputulos miellyttää omaa silmää paljon. Äkkiä katsottuna sisusta on kuin autoon tehty, mutta tarkkasilmäinen huomaa kaatuvat etupenkit.
Myöhemmin innostuin keskuslukko ajatuksesta ja tilasinkin Briteistä yleismallisen kaukosäätimellisen keskuslukkosarjan ja asensin sen autoon. Samalla ostin edullisen Herzin erillissarjan, joilla saatiin auto hieman viihdyttävämmäksi matka-ajoa ajatellen.
Tällä hetkellä auton perä ääntää ja uusi perä oli jo pöydällä, mutta sen sisältä löytyi 3.9 välitys, joten se saa jäädä liian lyhyenä nurkkaan odottelemaan.
Autoon suunniteltua ja tulossa olevaa:
- LH 2.4 Ruisku (ostettu)
- anturillinen pottapyörä (ostettu)
- Ruiskun tankki (löytyy omasta takaa)
- K-jet bensapumppu (löytyy)
- Ohjaustehostin paketti (löytyy)
- pidempi perä (täytyy hankkia)
- M47 Aski (löytyy)
- Parempi kytkin (ratkaisua saa ehdottaa)
- Helmojen ehostus, hieman alkaa kukkaa puskemaan
Edullisia kiinancoolereita, laajakaistalambdapaketteja saa tarjota. Ja jos tietoa, että mistä saa pakosarjan laippoja, niin saa kertoa.
Kuvia tulee myöhemmin lisää, kun pääsen koneelle, jossa ne ovat.