Elekma  Autoracing

v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000

  • 27 Vastauksia
  • 23782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Eli V70 2002 2.4d (130hp) automaatti ajettu 340tkm. Eli välillä kun käynnistää auton ja lähtee ajamaan niin ei vetoja löydy kierrokset stoppaa tuohon 2500-3000 väliin ja kaasu pohjassa kulkee vain n. 40km/h. Rauhallisesti kiihdyttämällä saa auton kulkemaan vaikka 90km/h eli antaa kaasua vain niin vähän, että automaatti pykältää isommalle vaihteelle aina alle 2500 kierroksen. Uudestaan käynnistämällä vika häviää ja taas vedot normaalit. Ja oikein rauhallisesti kaasua tarjoamalla 80-90km/h nopeudesta saa nopeuden ja kierrokset nousemaan yli 3000 ja sen jälkeen auto pelaa taas normaalisti eli kerran kun saa kierrokset nousemaan yli tuon noin 3000 niin auto pelaa taas moitteettomasti kunnes taas jonkun käynnistys kerran jälkeen temppuilu jatkuu. Uusi oireilu saattaa tulla taas yhden tai 10 käynnistyksen jälkeen eli saattaa hyvinkin pari päivää toimia moitteetta.

Tähän mennessä asialle olen sen verran tehnyt, että vaihdoin ilmamassamittarin, ilmansuodattimen ja moottorin ylätukikumin joka oli ihan loppu. Imusarjalle tuleva putki näytti puhtaalta kun sinne kurkkasin. Eli mistä päin kannattaisi nyt tosissaan vikaa lähtä etsimään? Turbo? Automaatti? polttoainepuoli? Auto ei anna moottori huolla heti varoitusta eikä mitään merkkivaoja syty.

Autolla on täydellinen volvoliikkeen huoltokirja 330tkm asti. Samassa liikkeessä kaikki huollot tehty. Muunmuassa automaatin öljyt vaihdettu huuhtelemalla 330tkm kohdalla. Vaihteisto toimii muuten hienosti lukuun ottamatta vaihtoa kolmosvaihteelle jossa ilmenee selvä nykäisy pintakaasulla(pienellä vedolla). Reippaalla kaasulla kiihdyttäessä vaihtaa nätisti eikä nykäisyä tunnu. Liekkö vika vai ominaisuus.

Siirtäkää oikeaan paikkaan, jos sopivaa keskustelun aihetta jo on. Haulla en oikeen löytänyt. Kiitos

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #1 : 04.06.2013, 10:52:40 »
Vikakoodi löytyy varmasti kun auto menee limb-home moodiin. Luultavasti turbon ohjaus takeltelee, eli TCV kannattaa tarkistaa / vaihtaa ensimmäiseksi.
Tuo 2-3 vaihto on näissä vähän tuollainen, lämpimänä suht pehmee mutta kyllä sen tietyllä kaasun annostelulla saattaa huomata. Kylmänä sitten monesti vaihtaa tuon välin hieman enemmän nykästen.

edt: tuo TCV on siis venttiili ilmanputsarin kyljessä joka ohjaa turbon painekelloa. Joskus auttaa kun putsailee ja töräyttää vähän crc:tä sisään ja kuivailee.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2013, 11:05:40 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #2 : 04.06.2013, 15:01:47 »
Kokeile kirjoittaa hakuun 6805.

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #3 : 05.06.2013, 07:16:31 »
Eillen tuli tehtyä reilu karstan poltto, tsekkasin ja putsasin tuon TCV:n, joka näytti olevan hyvä kuntoinen ja moottorin kumityynyissä ei myöskään vuotoja. Tälle aamua taas autosta vedot pois. Tänään on aikaa tarkistellaan nuo letkut ja muut ilman kulun/kulkemattomuuden osalta ja vikakoodin luku...
« Viimeksi muokattu: 05.06.2013, 07:36:37 kirjoittanut huleksi »

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #4 : 05.06.2013, 08:38:48 »
Kannattaisi vielä tsekata sen coolerin kunto, ettei vaan ole revennyt alareunasta tai sivuista, vois olla vika siinäkin ja samalla coolerin putkisto tarkastaa mahdollisien halkeamien varalta.

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #5 : 05.06.2013, 12:27:42 »
Kerkesin ajellessa lukea nuo vikakoodit autosta tulos seuraava:

P0244  Turboahdin ahtopainerajoituksen magn.venttiili A    Ohjearvoalueen ulkopuolella
P0088  fuel rail/ systems pressure to high
P0401  Pakokaasujen takaisinkierrätys  Määrä liian alhainen

Autossa on ollut egr tukittuna edellisellä omistajalla(nyt egr auki) ja en ole varma nollaako tuo halppis ELM 327 skanneri tuota koodia voi siitä johtua tuo P0401

Eli mistä nyt kannattaisi jatkaa? Edelleen tarkoitus illalla  tarkistaa tuo ilman kulkeminen/kulkemattomuus joka tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2013, 12:38:52 kirjoittanut huleksi »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #6 : 05.06.2013, 13:02:54 »
Suodatinkotelon kupeessa oleva magneettiventtiili on kumityynyjen alipainetta varten.

Ahtopaineensäätösolenoidi on lohkon kyljessä, imusarjalle menevän L:n mallisen ahtoletkun takana.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #7 : 05.06.2013, 15:10:21 »
fck.. näinhän se noissa bensoissa olikin..

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #8 : 05.06.2013, 18:17:29 »
Jep eli turbon "imuletku" halki ihan siitä turbon juuresta... Löytyykö letkun/putken pätkää tarvikkeena vai saako yleensäkkään muualta kuin siniseltä? Vai kannattaako tilalle laittaa jotain vahvempaa/parempaa letku mallia esim. silikooni putki? Missä hinnoissa lie putken pätkä pyörii? Laittakaa vinkkiä eri vaihtoehdoista ja hinnoista, jos on järkevää vaihtaa kumiputki johonkin vahvempaan...Kiitos

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Jep eli turbon "imuletku" halki ihan siitä turbon juuresta... Löytyykö letkun/putken pätkää tarvikkeena vai saako yleensäkkään muualta kuin siniseltä? Vai kannattaako tilalle laittaa jotain vahvempaa/parempaa letku mallia esim. silikooni putki? Missä hinnoissa lie putken pätkä pyörii? Laittakaa vinkkiä eri vaihtoehdoista ja hinnoista, jos on järkevää vaihtaa kumiputki johonkin vahvempaan...Kiitos

Vaihdoin juuri alkuperäisen kun tarvikkeena en löytänyt. Hinta tais olla 160e paikkeilla.
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #10 : 06.06.2013, 07:51:08 »
Vielä tuota autoa tutkailin niin egr-venttiilille menevä putki pakosarjalta oli melkein irti egr:än päästä. Toinen pultti tippunut kokonaan ja toinen löysällä ja oli vuotanut kun ihan mustana oli siitä ympäriltä eli siitä mahdollisesti tuo koodi P0401.

Vielä tuosta ahtopaineensäätöventtiilistä. Eli toimiiko se periaatteella sähköisen ohjauksen mukaan kokonaan kiinni tai kokonaa auki. Kun testasin syöttämällä 12 volttia venttiilille niin juuri mitään ei tapahdu venttiili kyllä vetää, mutta ilma kulkee imemällä/ puhaltamalla edelleen läpi kummastakin letkusta kun syöttää 12 volttia tai ei. Vain ilman läpimeno heikkenee kelan vetäessä tai ei( ei nyt enää muista kummin päin se oli). Vai tarviiko tuo venttiili tietyn verran painetta/imua että jaksaa sulkeutua/avautua kokonaan?

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #11 : 07.06.2013, 19:20:34 »
Nyt on turbon imuletku vaihdettu Wetteriltä 117e kustansi letkunpätkä..Mutta vielä ei kaikki vikakoodit hävinnyt.
Jäljelle jäi tuo P0244 joka wetterin testerillä koodi ECM-6805 Ahtopaineen säätely - Virheellinen virtaus... ja auton tehot hiipuu edelleen nuilla kierroksilla eli seuraavaksi lähtee ahtopaineensäätöventtiili vaihtoon. Vai oisko jotakin muuta ideaa mistä vika voisi johtua?  Onko tietoa tuon venttiilin toiminta periaatteesta..? Ilmeisesti on kuitenkin on/off toiminta periaate?
« Viimeksi muokattu: 07.06.2013, 19:27:38 kirjoittanut huleksi »

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #12 : 08.06.2013, 00:17:52 »
Tuo koodi on 9/10 tapauksesta kun ahtimessa VNT säätely jumissa.
Jossain oli tarinaa kokeilun arvoisesta ideasta putsata ahdin Mr.Muscle uuninpuhdistajalla tms?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Jossain oli tarinaa kokeilun arvoisesta ideasta putsata ahdin Mr.Muscle uuninpuhdistajalla tms?
Todettu toimivaksi puhdistustavaksi naapurin pirssissä.

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #14 : 09.06.2013, 09:08:06 »
Käytin vielä tuon ahtopaineensäätöventtiilin auki ja putsasin sen verkon/kalvon siitä. Nyt ei enää ole ilmennyt tuota hyytymistä ja kulkee aikalaille normaalisti. Vikakoodi tulee välillä. Tosin missään vaiheessahan ei ole syttynyt tuo  oranssi kolmio eikä ajotietokone ole herjannut mitään. Pitää vielä tehdä turbolle se tekohengitys josta on tosiaan juttua ollut täällä aikaisemmin..

 

Kulkukoira  Proturbo