Elikkäs puretaan asiaa niin, että releen pitäisi olla kunnossa koska ilmastoinnin ON/OFF napista virta tulee ja katkeaa matalapainekatkaisijassa ja näin ollen myös se anturi olisi myös kunnossa. Se että virta ei mene sitä johtoa pitkin kompuralle asti niin kertoo että se johto on jostakin poikki mutta,kuka kertoisi sen johdon kulkureitin?
Miten releen kunto selviää sillä, että matalapainekatkaisijaan tulee kojelaudan säädinpaneelista sähkö? Ei mitenkään. Se sähkö menee matalapainekatkaisijasta moottorinohjaimeen eikä releeseen. Moottorinohjain (=tietokoneboksi) sitten joko kytkee releen avulla sähkön magneettikytkimeen tai katkaisee/ei kytke riippuen monesta aiemmin kuvatusta asiasta. Johto ei siten voi olla poikki matalapainekatkaisijan ja kompressorin väliltä, kun sillä välillä ei ole johtoa vaan tietokone.
Sitten tämä painepuolenanturi, mikä on ajovalon luona, onko se samanlainen mitä toi toinen anturi ja voiko sen testata samallalailla? Jos ei, niin voiko sitä miten testata?
Painepuolen putkessa oleva anturi on lineaarisesti toimiva anturi eikä katkaisin/kytkin, kuten pressostaatti. Sitä moottorinohjain syöttää 5 V jännitteellä yhdestä liittimen navasta ja anturin kolmenapaisen liittimen yksi napa antaa moottorinohjaimelle jännitesignaalin, joka on verrannollinen putken paineeseen noin 35 bariin asti. Jännitesignaali nousee, kun paine kasvaa, jännite on noin välillä 0,5V ... 4V, muistaakseni yhden voltin hujakoilla, kun auton ja kylmälaitteiden lämpötila on tasaantunut noin +20 asteiseksi. Anturin varmaankin saa rikotuksi, jos sinne tyrkkii 12 V jännitettä, kytkee väärän napaisuuden, oikosulkee sen lähtösignaalin tms.
Kojetaulun vikamerkkivalo syttyy, jos paineanturin liitin on irti.
Jäähdytyspuhaltimella vissiin tarkoitetaan ihan sitä auton flektiä? Eli, sen pitää kans toimia et ilmastointi voi käynnistyä.
Voikos sitä kompuran magneettikytkintä testa niin että auto olis käynnissä ja sit tyrkätään suoravirta kompuralle?
Kompressorin magneettikytkintä voi testata, vaikka moottori ei olisikaan käynnissä.
Jos moottori on käynnissä, kun kompressori pakko-ohjataan päälle keinolla tai toisella, ei kompressoria pidä käyttää päällä, kuin muutamia sekunteja, ettei paine nouse niin suureksi, että kompressorin ylipaineventtiili päästää kylmäaineet ilmakehään.
Jäähdytyspuhaltimella vissiin tarkoitetaan ihan sitä auton flektiä? Eli, sen pitää kans toimia et ilmastointi voi käynnistyä.
Flektihän se on ruotsiksi. Taitaa kompressori startin jälkeen kerran käynnistyä, vaikka flektipiireissä olisikin vikaa. Parin minuutin jälkeen lakkaa viimeistään toimimasta, kun paine nousee liian korkeaksi ilman jäähdytysviimaa hitaassa ajossa tai auton seistessä. Moottorinohjainhan havaitsee katkoksen moottorinohjaimen ja flektin releen välisessä ohjauspiirissä, mutta ei havaitse releen ja flektin vällisen johdotuksen kuntoa. Näin muistelen.