KL-varaosat  Race.fi

Ilmastointi ongelmaa? V70 T5 -99

  • 6 Vastauksia
  • 3077 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Ilmastointi ongelmaa? V70 T5 -99
« : 06.06.2013, 08:00:29 »
Huomenta!
Eli semmosta kysyisin kun ilmastointi ei toimi ja tuossa tutkittiin sitä niin vikakohteita löyty virtapuolelta ja kompurasta.
Ensimmäinen kysymys olis että kuka tietäisi mitä kautta virtajohto kulkee konehuoneessa, kun ilmastoinnin paineanturalle tulee virta ja toisesta pinnistä se myös lähtee kompuralle päin mutta hukkuu jonnekkin ennen kompuraa, eli johto poikki, mutta vähä mysteeri se johdon kulkureitti?

Toinen olis sit ite kompura kun se ei lukitse itseään vaikka suoralla virralla kokeilee niin onko siihen niitä magneettiventtiilejä saatavana erikseen vai meneekö koko kompura vaihtoon? Laitan nyt tähän yksintein et jos jollakin on ylimääräinen kompura niin voisin olla kiinnostunu,privaa vaan tulemaan. =)

Autona V70 T5 -98/99
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

hevonen

  • Vieras
Vs: Ilmastointi ongelmaa? V70 T5 -99
« Vastaus #1 : 06.06.2013, 09:26:53 »
Kompuran välystä pystyy säätämään, ohjeita:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.msg534#msg534

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi ongelmaa? V70 T5 -99
« Vastaus #2 : 06.06.2013, 19:58:18 »
Mut luulis että kompurasta ees joku ääni kuulus kun se kytkee sen päälle?
Kokeiltiin silleen et autossa oli virrat päällä.ilmastointi ON asennossa ja akulta suoraan virta siihen paineanturilta tulevaan liittimeen kompuranpuoli päässä, mut ei minkäänlaista pihausta?

edit: ja lisätään vielä sekin et pitää puusilimä olla kun en aijemmin tätä oikeeta paikkaa hokannu, ei ois tarvinnu uutta ketjua tehä.

Mut ilmastointi on rikkisärki edelleen...  :-\
« Viimeksi muokattu: 06.06.2013, 20:55:26 kirjoittanut volovomiäs »
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi ongelmaa? V70 T5 -99
« Vastaus #3 : 07.06.2013, 11:30:18 »
Kompressorin magneettiKYTKINTÄ ohjaa moottorinohjain pääsulakerasiassa olevan releen välityksellä. Moottorinohjain saa kuljettajan toivomustiedon kompressorin käyttämisen sallimisesta kojelaudan AC ON -napista, josta signaali etenee rintapellin vieressä olevan pressostaatin eli matalapainekatkaisimen (joka on imupuolen putkessa) kautta. Moottorinohjain saa toisekseen tiedon kompressorin painepuolen putken paineesta paineANTURILTA, joka on oikean ajovalolyhdyn takana. Sen painetiedon perusteella moottorinohjain kytkee/katkaisee jäähdytyspuhaltimen ja estää vikatilanteessa kompressorinkin kytkeytymisen. Jos jäähdytyspuhallin tai sen rele on viallinen, ei kompressori kytkeydy. Kolmanneksi moottorinohjain ei kytke magneettikytkintä päälle, jos moottori ei käy tai jos ajetaan kaasu pohjassa. On myös muita syitä, miksi moottorinohjain ei kytke niissä tilanteissa magneettikytkintä.

Ilmastointihuoltoliikkeistä on magneettikytkimiä saatavana erikseenkin, jos vaikkapa kytkimen kela on poikki. 

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi ongelmaa? V70 T5 -99
« Vastaus #4 : 07.06.2013, 20:35:07 »
Elikkäs puretaan asiaa niin, että releen pitäisi olla kunnossa koska ilmastoinnin ON/OFF napista virta tulee ja katkeaa matalapainekatkaisijassa ja näin ollen myös se anturi olisi myös kunnossa. Se että virta ei mene sitä johtoa pitkin kompuralle asti niin kertoo että se johto on jostakin poikki mutta,kuka kertoisi sen johdon kulkureitin? Sitten tämä painepuolenanturi, mikä on ajovalon luona, onko se samanlainen mitä toi toinen anturi ja voiko sen testata samallalailla? Jos ei, niin voiko sitä miten testata?
Jäähdytyspuhaltimella vissiin tarkoitetaan ihan sitä auton flektiä? Eli, sen pitää kans toimia et ilmastointi voi käynnistyä.
Voikos sitä kompuran magneettikytkintä testa niin että auto olis käynnissä ja sit tyrkätään suoravirta kompuralle?
Onhan nää varmaan rautalanka kyselyjä mut ei oo tullu pelauduttua näiden kans niin ei oo niin perillä ja ei huvittas pajallekkaan viedä.  ;)
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi ongelmaa? V70 T5 -99
« Vastaus #5 : 10.06.2013, 14:21:00 »
Elikkäs puretaan asiaa niin, että releen pitäisi olla kunnossa koska ilmastoinnin ON/OFF napista virta tulee ja katkeaa matalapainekatkaisijassa ja näin ollen myös se anturi olisi myös kunnossa. Se että virta ei mene sitä johtoa pitkin kompuralle asti niin kertoo että se johto on jostakin poikki mutta,kuka kertoisi sen johdon kulkureitin?
Miten releen kunto selviää sillä, että matalapainekatkaisijaan tulee kojelaudan säädinpaneelista sähkö? Ei mitenkään. Se sähkö menee matalapainekatkaisijasta moottorinohjaimeen eikä releeseen. Moottorinohjain (=tietokoneboksi) sitten joko kytkee releen avulla sähkön magneettikytkimeen tai katkaisee/ei kytke riippuen monesta aiemmin kuvatusta asiasta. Johto ei siten voi olla poikki matalapainekatkaisijan ja kompressorin väliltä, kun sillä välillä ei ole johtoa vaan tietokone.

Sitten tämä painepuolenanturi, mikä on ajovalon luona, onko se samanlainen mitä toi toinen anturi ja voiko sen testata samallalailla? Jos ei, niin voiko sitä miten testata?
Painepuolen putkessa oleva anturi on lineaarisesti toimiva anturi eikä katkaisin/kytkin, kuten pressostaatti. Sitä moottorinohjain syöttää 5 V jännitteellä yhdestä liittimen navasta ja anturin kolmenapaisen liittimen yksi napa antaa moottorinohjaimelle jännitesignaalin, joka on verrannollinen putken paineeseen noin 35 bariin asti. Jännitesignaali nousee, kun paine kasvaa, jännite on noin välillä 0,5V ... 4V, muistaakseni yhden voltin hujakoilla, kun auton ja kylmälaitteiden lämpötila on tasaantunut noin +20 asteiseksi. Anturin varmaankin saa rikotuksi, jos sinne tyrkkii 12 V jännitettä, kytkee väärän napaisuuden, oikosulkee sen lähtösignaalin tms.
Kojetaulun vikamerkkivalo syttyy, jos paineanturin liitin on irti.


Jäähdytyspuhaltimella vissiin tarkoitetaan ihan sitä auton flektiä? Eli, sen pitää kans toimia et ilmastointi voi käynnistyä.
Voikos sitä kompuran magneettikytkintä testa niin että auto olis käynnissä ja sit tyrkätään suoravirta kompuralle?

Kompressorin magneettikytkintä voi testata, vaikka moottori ei olisikaan käynnissä.
Jos moottori on käynnissä, kun kompressori pakko-ohjataan päälle keinolla tai toisella, ei kompressoria pidä käyttää päällä, kuin muutamia sekunteja, ettei paine nouse niin suureksi, että kompressorin ylipaineventtiili päästää kylmäaineet ilmakehään.


Jäähdytyspuhaltimella vissiin tarkoitetaan ihan sitä auton flektiä? Eli, sen pitää kans toimia et ilmastointi voi käynnistyä.
Flektihän se on ruotsiksi. Taitaa kompressori startin jälkeen kerran käynnistyä, vaikka flektipiireissä olisikin vikaa. Parin minuutin jälkeen lakkaa viimeistään toimimasta, kun paine nousee liian korkeaksi ilman jäähdytysviimaa hitaassa ajossa tai auton seistessä. Moottorinohjainhan havaitsee katkoksen moottorinohjaimen ja flektin releen välisessä ohjauspiirissä, mutta ei havaitse releen ja flektin vällisen johdotuksen kuntoa. Näin muistelen.

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi ongelmaa? V70 T5 -99
« Vastaus #6 : 17.06.2013, 18:40:06 »
Sitten vielä semmonen kyssäri et kun kahtelin noita kompuroita ebay puolelta ja sit skruvat.fi sivulta niin onko nämä kaikki OEM numerosarjat käypäsiä tohon autoon?
30613422
30613839
86016318
8684288
9171321
9171703

Nyt paikallaan oleva kompura näytöstää olevan 9171703
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

 

Proturbo  Autodiagnoosi