Kulkukoira  Proturbo

B 230

  • 10 Vastauksia
  • 2930 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tapio.leppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
B 230
« : 12.06.2013, 19:14:58 »
On kyllä venekone, mutta laitanpa kuitenkin tähän osastoon, siirtäköön joku jos haluaa.
Vika on pelkkää mystiikkaa: ajeltuani parikymmentä minuuttia alkoivat kierrokset laskea, sitten alkoi nykiminen, ei ota kierroksia. Ajettuani hetken tyhjäkäynnillä löytyivät taas tehot ettei mitään, hypättiin liukuun n 7.sekunniksi ja taas sama juttu, kone hyytyy. Loppumatkasta vika vain paheni, satamaan päästiin onneksi tyhjäkäynnillä. No, kuullostaa bensavialta. Vaihdoin kaasarin, kaikki letkut, kaikki suodattimet, bensapumpun, bensalinja on varmasti kunnossa. Lähdinpä taas liikkeelle. Meni parikymmentä minuuttia ja taas samat oireet, tyhjäkäynnillä pääsin satamaan. Voisiko vika kuitenkin olla virtapuolella ? Vaihdoin uuden puolan, tarkastin katkojan kärjet ja kärkivälin, pyörijän ja virranjakajan kannen, kaikki ok. Kone käynnistyi, alkoi röpeltää hetken kuluttua ja sammui eikä lähde enää käyntiin. Kaikki johdot ovat uudet, jakajan konkka vaihdettiin viime kesänä...meni hermot, täytyypä huomenna lähteä tutkimaan kipinän laatua, bensasta ainakaan ei ole pulaa, kiihdytyspumppu ruikkii niinkuin pitääkin.
Ai niin, yksi ihmejuttu: puolan vaihdon jälkeen volttimittari näyttää n. 11V, ennen vaihtoa vähän yli 12,
todellinen akulta mitattuna 12.8 .
MIKÄ  P- LE  MÄTTÄÄ, alkaa ymmärrys loppua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B 230
« Vastaus #1 : 12.06.2013, 19:36:09 »
Onko sulla lämpömittari siinä? Ihan ylikuumeneminenkin voisi tuon aiheuttaa.

Myös se konkka voisi aiheuttaa tuollaisen vian, ei se että se on viimekesänä uusittu tarkoita että se kunnossa on.

s73

  • Vieras
Vs: B 230
« Vastaus #2 : 12.06.2013, 19:58:32 »
Mitä yleismittari näyttää laturin perästä? Kyllä laturista pitäisi enemmän irrota kun 11v. Myös puola vika on mahdollinen, kärsiikö puolaa koskettaa kun vika ilmenee?

Poissa tapio.leppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: B 230
« Vastaus #3 : 13.06.2013, 06:56:45 »
1. Lämmöt on ihan kohdallaan, ei ongelmaa. Tuo konkka tietysti voisi olla mahdollinen, täytyypä vaihtaa...onpahan sitten vaihdettu kaikki. Voiko konkka vaikuttaa noin paljon, joku väitti, että konkan ainoa homma on estää piikin muodostuminen...
2. Laturin perästä näytti 14,1 kun kone oli käynnissä, nyt ei näytä mitään. Akulta tuleva virta 12,7.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B 230
« Vastaus #4 : 13.06.2013, 08:22:16 »
Meillä oli joskus 340:ssä viallinen konkka joka aiheutti sen että auto kävi kauniisti tyhjäkäyntiä, mutta aina kun kierrokset nousi yli 1500 alkoi räkiä.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: B 230
« Vastaus #5 : 13.06.2013, 08:24:14 »
Aikalailla samanlainen häiriö oli viime talvena kaverin autossa vastaavalla tekniikalla, kun konkka hajos. Välillä tuli kipinää, välillä kävi pari tahtia, mutta ei kumminkaan lähtenyt käymään. Ja tätä ennen sammuili muutaman kerran satunnaisesti ja lähti kuitenkin vielä käymään. Eli ei se kunnolla toimi ilman konkkaa ja oireet täsmäävät nyt aika hyvin.

Miten sulla on tuossa käynnistys? Pelkkä nappi vai virtalukko? Kannattaa sekin tarkistaa, että ei ole päässyt hapettumaan tai vettä lillumaan sinne ja tästä johtuen pätki sytytysvirtaa.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa tapio.leppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: B 230
« Vastaus #6 : 13.06.2013, 12:05:04 »
Ok, ei kun konkan vaihtoon, kunhan ehdin. Tuntuu kyllä oudolta, että se olisi tiensä päässä reilun 50 käyttötunnin jälkeen, mutta vaihdetaan. Täytyypä tarkistaa tuo virtalukkokin, tosin en usko tuohon vaihtoehtoon, koska virtalukko on sisätiloissa, toki iäkäs, mutta kun on hommaan alettu, niin tehdään !

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: B 230
« Vastaus #7 : 13.06.2013, 16:46:53 »
Tehtaitten huoltoväki puhuu kylpyammekäyrästä.  Vikatiheys on alussa korkea (ammeen jalkopää), kun valmistusviat löytyvät.  Sitten pysyy vikatiheys pitkään lähellä nollaa (ammeen pohja).  Laitteen ikääntyessä alkaa vikatiheys hissun kissun nousta (ammeen pääpuoli).

Kondensaattori on vikaantumistavaltaan erittäin tyypillinen komponentti.  Kestää hetken, tai sitten kamalan kauan.   

Yksittäisen komponentin kohdalla on parempi puhua vikatodennäköisyydestä (prosenttia aikayksikösä).  Vikatiheys (vikaa aikayksikössä) on oikea termi yhdenlaisen komponentin valmistuserästä tai monikomponenttisesta laitteistosta puhuttaessa.  Sama asia kuitenkin.   
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa tapio.leppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: B 230
« Vastaus #8 : 14.06.2013, 08:46:28 »
 No nyt toimii, taistelun jälkeen. Vaihdoin konkan ja kärjet. Viheliäinen homma: lämmönvaihdin ja laturi pois, sitten tuli konkka näkyviin. Konkka pois ja uusi tilalle, uudet kärjet sisään, laturi ja lämmönvaihdin paikoilleen ja nesteet sisään. Sitten käyntiin ja mikä lopputulos ? Pätkii ja käy huonosti. Puolahan oli vaihdettu jo aiemmin. Missä voi olla vika, kun kaikki on uutta...!? Ajattelinpa kokeilla vanhalla puolalla. Puolanvaihto on myöskin operaatio sinänsä, koska puolaa ei näe koneen takaa, mutta sainpa tehtyä. Lopputulos: Kone hörähti käyntiin ja käy kuin ompelukone, kauniisti ja tasaisesti... Olivat myyneet Motonetissä väärän puolan. Pakkauslaatikon pohjalle oli juuttunut pieni lappu, jossa kiellettiin käyttämästä ko. puolaa katkojan kärkien kanssa. Voihan vuohen vehkeet.
 Nyt kone kyllä toimii ihan niinkuin pitääkin, kyllä se vika taisi kondensaattorissa olla. Nyt pitää vaan toivoa, ettei väärä puola vahingoittanut uutta konkkaa. Tästä lähtien on taatusti mukana aina varakonkka, oikeanlainen varapuola ja kärjet...! Lähdenpä tästä Motonettiin luomaan kevyttä keskustelua .

Poissa tapio.leppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: B 230
« Vastaus #9 : 14.06.2013, 08:57:10 »
 Ja vielä yksi erikoisuus: vääränlainen puola todellakin sotki volttimittarin näytön. Nyt sekin korjaantui,
eli mittarin näytössä akkujännite on 12,7V ja latausjännite 14,1V, kun väärällä puolalla arvot olivat n. 11V
ja 13V .

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: B 230
« Vastaus #10 : 14.06.2013, 16:53:30 »
Ja vielä yksi erikoisuus: vääränlainen puola todellakin sotki volttimittarin näytön. Nyt sekin korjaantui,
eli mittarin näytössä akkujännite on 12,7V ja latausjännite 14,1V, kun väärällä puolalla arvot olivat n. 11V
ja 13V .
Oikeastaan ei erikoisuus vaan (ehkä)viite viasta: sulla oli siis kärjettömän systeemin puola kärkijakajan kanssa, no puolien (käretön/kärjellinen) vastukset eroaa aikas huomattavasti toisistaan joten virrankulkukin eroaa ja jännite muuttuu jne.  ;)

PS. se väärä puola on muuten rassannut niitä kärkiä ja konkkaa joten ne eivät välttämättä ole pitkäikäiset,  hyvä kun hommasit vaihtoromut varalle.

 

KL-varaosat  Race.fi