Autoracing  KL-varaosat

Vaunun veto

  • 119 Vastauksia
  • 43072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #75 : 05.07.2013, 08:18:39 »

Ja kun moottorin kierrosluku laskee alemmas, alkavat vääntövärähtelyt näyttelemään mielenkiintoista näytelmää, koska nelisylinterinen nelitahti moottori ei tee työtä kuin 180 asteen välein...  Mikä tarkoittaa sitä, että voima tulee pulsseina.  Mitä matalampi kierrosluku, sitä suurempina pulssina ja se on se asia, mikä laatikkoa alkaa wituttamaan ennenpitkää...

Vaikka ollaan oltu kaukana manuaaleista, niin yksi johtopäätös on vedettävä ;D

Nelisylinterisellä ei kannata vetää isoilla vaihteilla, no ei ne jaksaiskaan... Jos haluat todennäköisemmin vetokäytössä kestävän laatikon, valitse moottoriksi yli nelipyttyinen, mitä enemmän sylintereitä sen parempi.. Eikai tuokaan toiseltakaan kantilata katsottna yllätä, kun useampisylinteriset ovat yleensä tehokkaampia ja sitä kautta myös lootan mitoituksen pitäisi olla jykevämpää.

Tuosta manuaalista, onko niissäkin jotain ongelmia? Turbiini ei ainakaan pyöri vapaana ja nosta lämpöjä.

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: Vaunun veto
« Vastaus #76 : 05.07.2013, 09:53:16 »
Paras yhdistelmä millä olen vetänyt,  niin 6-vaihteinen D5 V70 mk2. Siinä on jäykempi alusta kuin mk3 ja vitosella on jotenkin mukavempi vetää kuin 5-vaihteisen vitosella. Onko sitten hieman lyhyempi vitonen 6-vaihteisessa.Toki maltti pitää muistaa,  ettei vedätä vitosella. 

D5 riittää myös mukavasti voima vetämiseen.  Ainut vika Volvossa on vaan 1800kg kokonaismassa rajoitus.
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa Ripi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #77 : 05.07.2013, 10:45:49 »
Tarttee olla nähtävästi aivokirurgi tai raketti-insinööri kaavoineen että pystyy vetään Volvolla vaunua.. Minä taidan vuokrata asuntoauton niin pääsee paljon pienemmillä mietinnöillä..Kyllä tuolla Scanialla onkin helppo vetää, ei muuta kun kärry perään ja baanalle..

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: Vs: Vaunun veto
« Vastaus #78 : 05.07.2013, 10:53:51 »
Tarttee olla nähtävästi aivokirurgi tai raketti-insinööri kaavoineen että pystyy vetään Volvolla vaunua.. Minä taidan vuokrata asuntoauton niin pääsee paljon pienemmillä mietinnöillä..Kyllä tuolla Scanialla onkin helppo vetää, ei muuta kun kärry perään ja baanalle..

Volvo taitaa olla suosituin vaunuveturi.  Ei muutakuin vaunu perään vaan ja menoksi.  Volvolla on tosi hyvä vetää.
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #79 : 05.07.2013, 12:43:55 »
Ite ainakin tykästyin tuohon omaan autoon vetohommissa.
2.5tdi:ssä riittää ruutia veneenvetoon ihan tarpeeksi.
Ainoa minkä vaihtasin olisi vetävien pyörien paikka, takavedolla nousisi vene paremmin huonostakin luiskasta, mutta tälläkin pärjää hyvin.



Varmaan tuo D5 olisi vielä mukavampi, ehkä joskus.   :sundaydriver:
Volvoton

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #80 : 05.07.2013, 12:53:07 »
Nyt kun on käsitelty kiehuva takavetoisen automaattilaatikko jolla ei tee mitään, niin sitten voisi siirtyä takaisin manuaaliaskiin.  :D

Loppuunkäsitelty?  No, ei hitossa, vaan vasta pintasilauksella hipaistu asiaa!   :juhau:

Kyllä se takatuupparin automaagi on mukava loota ajaa, vaikka se tehoa hukkaakin!  :)
Manuaalilla sitä tehoa saisi tienpintaan selvästi enemmän, mutta mukavuuden haluisena maksan sen muutaman wiinalitran sadalle kilometrille lisää siitä, että saan aiheuttaa ituhipeille ihottumaa!  ;D

Tässä just nyt täytyy lähteä konttorille 200kg ylimääräisen lastin kanssa kuumentamaan lootaöljyjä.  :D
Lisäjäähdyttimelläni varustetussa merikontissa ne ölpät eivät enää kiehu, vaikka tulisi tehtyä "muutama" nussuttajan ohitus!  :2funny:

Manuaaliaskin veto-ominaisuuksia on jo edellisissä viesteissä käsitelty aikas laveasti!  :hello:   ;)

Vaikka ollaan oltu kaukana manuaaleista, niin yksi johtopäätös on vedettävä ;D

Nelisylinterisellä ei kannata vetää isoilla vaihteilla, no ei ne jaksaiskaan... Jos haluat todennäköisemmin vetokäytössä kestävän laatikon, valitse moottoriksi yli nelipyttyinen, mitä enemmän sylintereitä sen parempi.. Eikai tuokaan toiseltakaan kantilata katsottna yllätä, kun useampisylinteriset ovat yleensä tehokkaampia ja sitä kautta myös lootan mitoituksen pitäisi olla jykevämpää.
Liittimesi on hitusen poskellaan (liitin=johdon päätös)!  :D

Kyllä se rivinelonenkin jaksaa oikein hyvin, kunhan jurbo on kunnossa!

Vaparilla kierroksia on oltava luonnostaan enemmän, että se jaksaa vetää tai iskutilavuutta kaksi-numeroisissa luvuissa!  ;D

Sylinterien määrä ei tee autuaaksi, vaan se sylinteristä saatava teho!  ;)
Litrateho on se millä moottorin veto-ominaisuuksia arvostellaan vedossa, eikä sylinterimäärä!
Koska milläs hitolla se 60tn kuorma tulee 6-pyttyisen rivikoneen perässä?

Lootan mitoitus on yleensä moottorin/auton omainaisuuksista kiinni oleva asia, eikä sylinterien määrästä!

Tuosta manuaalista, onko niissäkin jotain ongelmia? Turbiini ei ainakaan pyöri vapaana ja nosta lämpöjä.

Manuaalin ongelmia/ominaisuuksia käsiteltiin edellisillä sivuilla aikas pitkälle nyansseihin menevin jutuin!
Manuaalia lämmittää turbiinia lukuunottamatta samat mekaanisen vaihteiston ominaisuudet, kuin tomaattiakin...
Tai jos näin ei olisi, niin perä/manuaali aski pysyisivät aina ympäristön lämpötilassa!  :o

Tarttee olla nähtävästi aivokirurgi tai raketti-insinööri kaavoineen että pystyy vetään Volvolla vaunua.. Minä taidan vuokrata asuntoauton niin pääsee paljon pienemmillä mietinnöillä..Kyllä tuolla Scanialla onkin helppo vetää, ei muuta kun kärry perään ja baanalle..

Kirurgi ja ingenjööri tarvitsevat täsmälleen samaa ominaisuutta, joka pitäisi julistaa natura-ohjelmassa suojeltavaksi ominaisuudeksi, eli tervettä talonpoikais-järkeä!   :-[

Ja niin kaikki elivät onnellisina elämänsä loppuun asti  , aamen  :2funny:
Ne, jotka ymmärsivät, tekivät niin!  :2funny: :2funny: :2funny:

sori oli pakko, aika korkealentoista juttua ja meni ehkä jo vähän ohi aiheen?
Älä nyt!  Eihän tässä ole vielä päästy edes kiitoradalta kunnolla irti!  ;D ;D ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ripi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #81 : 05.07.2013, 15:12:13 »
Kuorma-autolla vetäny liki 5 miljoonaa kilometriä perävaunua eikä ikinä ole kollegoiden kanssa tarvinnut alkaa ihmetellä jotain hammasrataspaineita tai kitkoja..ja on ollu automaattia , puoliautomaattia , keppilootaa yms. painot 100 tonniin asti laveteilla.. tuntuu että jos lyö muulikärryn henkilöauton perään niin tarttee laskea jollain ihme kaavoilla kaikenmaailman paineet, kitkat, lämmöt jne. Kun kysyin tuosta vaunun vedosta millä vaihteella tarkoitin vain kuinka tuo vitosen vaihteen käyttö Volvolla kun ei ole ennemmin Volvoa ollut . Jos sivuakselilla vitonen kuten esim takaveto Hiace niin ei kestä jos veto menee pääakselia niin kestää. Näissä nähtävästi 3 akselia laatikossa "päällekkäin"  Ei tässä olla avaruuteen lähdössä vaan normi maantietä olis tarkoitus kulkea vaunu perässä.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #82 : 05.07.2013, 15:38:59 »
Kuorma-autolla vetäny liki 5 miljoonaa kilometriä perävaunua eikä ikinä ole kollegoiden kanssa tarvinnut alkaa ihmetellä jotain hammasrataspaineita tai kitkoja..ja on ollu automaattia , puoliautomaattia , keppilootaa yms. painot 100 tonniin asti laveteilla.. tuntuu että jos lyö muulikärryn henkilöauton perään niin tarttee laskea jollain ihme kaavoilla kaikenmaailman paineet, kitkat, lämmöt jne. Kun kysyin tuosta vaunun vedosta millä vaihteella tarkoitin vain kuinka tuo vitosen vaihteen käyttö Volvolla kun ei ole ennemmin Volvoa ollut . Jos sivuakselilla vitonen kuten esim takaveto Hiace niin ei kestä jos veto menee pääakselia niin kestää. Näissä nähtävästi 3 akselia laatikossa "päällekkäin"  Ei tässä olla avaruuteen lähdössä vaan normi maantietä olis tarkoitus kulkea vaunu perässä.
O0 Mut kovan keskustelun sait aikaan, laadusta en kommentoi. ::)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #83 : 05.07.2013, 15:48:59 »
Niin, eikä ollut ihan ensimmäinen vastaava... ;D

Ei noiden kajahdusjuttuja ole kuulunut, eli antaa mennä - tietäpitkin.

Poissa Ripi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #84 : 05.07.2013, 15:51:46 »
Kyllä sain joo.. Monen moiset oli vastaukset, hyvä että on eri mielipiteitä.Joo annetaan mennä pitkin baanaa niinku entinen mies lauloi . Asfaltti on kuumaa. :)
 
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013, 15:55:55 kirjoittanut Ripi »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Re: Vaunun veto
« Vastaus #85 : 05.07.2013, 17:14:04 »
Paras yhdistelmä millä olen vetänyt,  niin 6-vaihteinen D5 V70 mk2. Siinä on jäykempi alusta kuin mk3 ja vitosella on jotenkin mukavempi vetää kuin 5-vaihteisen vitosella. Onko sitten hieman lyhyempi vitonen 6-vaihteisessa.Toki maltti pitää muistaa,  ettei vedätä vitosella. 

D5 riittää myös mukavasti voima vetämiseen.  Ainut vika Volvossa on vaan 1800kg kokonaismassa rajoitus.
No kyllä mk2 alusta löysempi kuin mk3.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Re: Vaunun veto
« Vastaus #86 : 05.07.2013, 17:26:33 »
mk1 alusta oli kans jämäkkä. mihin Make on bimmerin hävittäny ? mistä löysit noin iso koneisen S80 ? sillä ainakin jaksaa vetää jos kehtaa, mutta ekköhännää ottas takatuupparin vetoautoksi kummiskin , ei ole eturenkaat ilmassa suttaamassa  ;D
kahteen ensimmäiseen kyssäriin sama vastaus. BMW merkkiliikkeestä Laakkoselta.  No ei tule vedettyä mitään joten en osaa sanoa.  :)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #87 : 05.07.2013, 18:57:39 »
Kuorma-autolla vetäny liki 5 miljoonaa kilometriä perävaunua eikä ikinä ole kollegoiden kanssa tarvinnut alkaa ihmetellä jotain hammasrataspaineita tai kitkoja..

Siinä on se taikasana "kuorma"...   :D

Ja saahan sitä akateemisesti olla kiinnostunut aiheesta ja pohdiskella sen taustavaikuttajia.

Ei noiden kajahdusjuttuja ole kuulunut, eli antaa mennä - tietäpitkin.

Omakohtaisesti olen porsittanut viisi vaihdelaatikkoa ja vasta isompi Getrakki kesti!   ;)

Eräästä 90-luvun lopulla lastuamastani Bimmerin 530d:stä kajahti pääakseli, kun herr myyntitykki tykkäsi laittaa 1000rpm kierroksilla vitosen tupaan ja käyttää sitä jurbokiisselin alavääntöä!  :idiot2:

Meni muuten takuuseen se laatikon vaihto, kun autolla oli vasta 35tkm ajettu!  :o

Taisi olla toinenkin, mutta en muista varmaksi.  ???

Joten ei ne ihan perättömiä juttuja ole nuo laatikoiden porsimiset...   :hello:



Joo annetaan mennä pitkin baanaa niinku entinen mies lauloi . Asfaltti on kuumaa. :)

Näin tehdään!   :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ripi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #88 : 05.07.2013, 20:08:16 »
"Siinä on se taikasana "kuorma"... " Ei todellakaan ole mikään taikasana.. Kuorma-autosta saa taitamaton kuljettaja rikottua paitsi vaihteiston niin myös kytkimen ja vetoakseli lukon/lukot, perän/perät.... Teliveto akseliperäisissä riittää kun kääntää esim metsäautotieltä pikitielle tullessa täydet lukot päällä 90 astetta niin lukon hylsy halkeaa, ja perä on avattava..Itse ajan puutavara autoa ja voin kertoa että voimansiirto on varmasti suhteessa kovammalla kuin vedettäessä henkilöautolla vaunua. No se siitä..
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013, 20:21:10 kirjoittanut Ripi »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3821
  • 195hv/406Nm
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #89 : 05.07.2013, 21:02:21 »
Kärri kiinni ja ajamaan.... Eihän se niin vaikeeta oo  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Elekma  Autoracing