Carcom Oy  Ateho

Volvo 240 GL, vm 1985

  • 3 Vastauksia
  • 2207 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MänTä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 GL, vm 1985
« : 13.03.2011, 19:53:25 »
Omistajuus jatkuu, projektista ei varmaan voi puhua kun vauhti on lähinnä takapakkia :D

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14126.0 Siinä linkki vanhalle foorumille.

Viimeisen päivityksen jälkeen on tapahtunut seuraavaa :

Jarrujen jakotukin anturihan se vuosi, koitin tilkitä mutta huonolla menestyksellä. Korvasin anturin pultilla joten jalkatuntumalla mennään vikojen suhteen(toistaiseksi).
Peltihommia tuli tehtyä sen verran, että kuskin oveen pari paikkaa, apukuskin puolen helma vaihtui kokonaan etulokasuojan kera. Jarruletkun kiinnityksen korjasin sähköliimalla varovasti, nyt kiinnitys on alkuperäistä vastaava. Päästöt korjaantuivat kun revin egr:n pois, kävin alipaineliitokset läpi ja vaihdoin imusarjan + kaasuttimen tasotiivisteet. Taka-akselin ylitys oli myös ruostunut omituisen kovaa vauhtia, vaihdoin puoliputkiston samantien ja maalasin uuden veroisen etuputken moneen kertaan kuumakestomaalilla. EGR vapaan pakosarjan sain ensimmäisen volvoni purkuosista, sen maalasin myös kuumakestomustalla.

Varuiksi vaihdoin vielä bilteman huoltovapaan akun keulille pohjoisen reissua varten. Näillä korjauksilla auto menikin sitten ongelmitta läpi leimasta, päästötkin olivat hyvät.

Kilpisjärvellä pyörähtämisen jälkeen(auto toimi loistavasti tuttua ajoittain esiintyvää ujellusta lukuunottamatta) auto menikin taas seisontaan ja kaivelin sen esiin pari viikkoa sitten kun eräs tuttu tarvitsi mokomaa lainaan. Pari tuntia vierähti autoa kinoksesta kaivaessa, samassa rytäkässä sitten vaurioitui konepelti(lommoja) ja ajovalopesureiden sulat jäivät kiinnikkeineen jäiseen hankeen kiinni autoa peruutettaessa. En kyllä enään ikinä kaiva autoa paksun lumen alta pois kun jälki on tämmöistä.

Posiitivista oli auton käynnistyminen neljän kuukauden seisonnan jälkeen -15 asteessa, ilman roikkaa n. 5sek pyöritys ja tulille  8).

Lainassa ollessaan auto huohotteli öljyä konehuoneeseen, piti omituisia ujelluksia, ei kuulemma meinannut käynnistyä ryypyllä ja startin solenoidi reistaili kovemmilla pakkasilla. Takaisin tullessa auto oli melko lohduton näky, umpi paskainen, vasen takakuraläppä yhdellä ruuvilla roikkuen kiinni, vasen takalista repsotti, takajalkatilat aivan täynnä sulanutta lunta jne jne.... Oli kuulemma syönyt yli 10litraa bensaa satkullekin! Tainnut olla kovaa kyytiä....

Tästä sitten lähtee taas puuhastelu etenemään kun emännälle olisi auto tarpeen.

Poissa MänTä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL, vm 1985
« Vastaus #1 : 20.03.2011, 11:43:25 »
Käyntihäiriötä ihmetelty, tyhjällä puski mustaa sauhua pakoputkesta ja kävi epätasaisesti. Jakajan päästä tulpanjohdot melko löysän oloisia, kiristelin ne, lisäksi hieraisin karhunkielellä jakajan kannen puhtaaksi. Warmstartvalven letku oli irronnut jossain vaiheessa vanhuuttaan ja lyhyyttään(ilmeisesti koneen heilahdus irroittanut). En tähän hätään saanut korjattua asiallisesti joten tyydyin tulppaamaan lähdön kaasuttimesta. Näillä tempuilla kone alkoi jo käymään huomattavasti siivommin. Toivon mukaan kulutuskin laskee, ajelin omia ajojani ja kulutus oli vähän yli kympin sadalle.

Hain myös takapyörän laakerin, kardaanin tukilaakerin ja tukikumin motonetistä, jospa loppuisi ujelluskin.

Poissa MänTä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL, vm 1985
« Vastaus #2 : 20.03.2011, 17:53:26 »
Vedin warmstartvalven letkun samaa reittiä kuin vanhankin, eihän siellä mitään venttiileitä ollut edes, suoraan ulkoilmaan meni ennenkin.

Korjasin vasemman takakuraläpän kiinnityksen joka oli revennyt lumikinokseen.
Uusin startin solenoidin herätepiuhan liittimen, sekä akun +navan ohkaisemman johdon liittimen.  Akun napoihin laitoin kuparitahnat.
Sulakerasia alkoi temppuilemaan, pyyhkijät eivät meinanneet toimia. Sulakkeet olivatkin hapettuneita, putsasin koko hässäkän teräsharjalla ja sivelin kuparitahnat kosketuspintoihin ennen sulakkeiden asentamista.

Asensin penkkien suojaksi bilteman halvimmat penkinpäälliset, biarritz malliset. Sopivat yllättävän hyvin ja istumakohdista päälliset ovat vahvistetut tukimateriaalilla joka on samalla liukueste(eivät suojat pyöri ympyrää penkin päällä).

Radion toimintahäiriöt ihmetyttävät. Oikean puolen napit eivät toimi näytöstä mutta kaukosäätimellä toimivat normaalisti. Lisäksi mankka sammuu ja käynnistyy uudelleen melkeinpä jatkuvasti, välillä näyttöön tulee joku vikakoodin tyyppinen teksti jonka aikana ei mitkään säädöt toimi. Herätettä tuli ihmeteltyä sulakerasiaa hieroessa, missä lie vika sitten.

Poissa MänTä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL, vm 1985
« Vastaus #3 : 22.03.2011, 20:52:31 »
Aloin tutkimaan kovan kulutuksen syitä(10litraa sadalle). Kahdesta sytytystulpasta oli kierrenippa löysällä, kiristin ne. Lisäksi tarkistin ryypyn toiminnan joka oli normaalia, säädin vähän nopeata tyhjäkäyntiä kovemmalle aavituksen verran. Kaikki letkut olivat paikallaan jne, syttyennakko lienee myös siellä missä kuuluukin.
Yllätys löytyi ilmanputsarikotelosta, kotelon pohjalla oli mujua ja sormenpään kokoinen kivi ilmanottoläpän välissä jumittamassa läpän puolivälin asentoon. Itse ilmanputsarielementti on hyvin vähän ajettu. Käynti muuttui aavistuksen jo perstuntumallakin, itse tulokset selviävät jatkossa kulutuksen muodossa.

 

Race.fi  TamCar