Dodiin eli uusi täällä foorumilla ja toivon suunnan antoa... On tässä mietteissä v 70 osto (1koppanen) ku luotettava toyota mennyt liian pieneksi autoksi perheen lisäyksen vuoksi.
Mutta kysymys onkin karusti sanottuna kannattaako 300tkm v70 2.4-2.5 bensakoneella vm 97-99 edes ostaa jos kuvitellaan hinta haarukkana 1000-3000euroa vai suosiolla etsiä jotain muuta?
Volvot kiinostaisi kyllä vaikka mitään tietoa ei itselläni ole, jonka takia eksyin tänne foorumeille kysymään viisaamilta ja kokeneemilta.
Kilometrilukema itsessään ei ole paha, jos auto asiallisesti huollettu. 2,4 vaparissa ainaki ollut tyyppivikana sähkönen kaasuläppä, eli olisi plussaa jos se on vaihdettu jossain kohtaa. Jos koeajolla epämääräistä käytöstä tyhjäkäynnillä ja esim. painaessa kytkin pohjaan kesken ajon => auto meinaa sammua = kaasuläppä valmis.
2,5t malleissa (ainakin) VVT- vikoja (vvt- pyörä ja solenoidi), kannattaa kuunnella ylimääräisiä ääniä konehuoneesta ja tarkistaa mahdolliset öljyvuodot nokka-akselien läheisyydestä. Kallis korjata, vaatii erikoistyökalun.
Mittaristoissa on juotosvikoja, eli kaikki srs-, abs- yms merkkivalot saattavat johtua juotosviasta. Tästä syystä autolla olisi hyvä heittää kunnon lenkki, jotta näkee syttyykö merkkivaloja.
ABS- boksien juotosviat. En tiedä onko yhtä laajalta kuin 850- malleissa, mutta jokusia ilmeentynyt. Absit ei toimi ja herjaa vikakoodia. Kallis osa, pystyy itse kolvaamaan uusiksi, jos sorminäppäryys riittää.
Alustassa ei muuta heikkoa kuin koiranluut, joita menee aika usein. Toki, lähes jokaisen painavan auton ongelma, eikä kallis korjata.
Manuaalilaatikot ja kytkimet kestäviä, automaattilaatikoiden kohtaalla tarkkana ! Kannattaa mittatikusta vähä haistaa öljyä, jos palaneen hajusta, on laatikkokin ottanut luultavasti osumaa. Öljyt tulisi olla vaihdettuna pariin otteeseen ainakin tuohon 300k mennessä.
Täydentäkää muut, tuossa nuo kalleimmat jutut mitä mieleen tuli. Toivottavasti oli apua !