Jule osuu naulan kantaan. Bendixin ohjausboksi kompensoi EGR ja Pulsair puuttumisen ja katsastus menee läpi. (B230K koneessa on myös nakutusanturi imusarjan alapuolella noin kaasuttimen kohdalla.)
Sportswagonissani on molemmat, Pulsair ja EGR (Exhaust Gas Recirculation), kumpikin toimimattomia ja CO2 arvot 2% luokkaa. Ei ole pakokaasupäästöissä ollut ongelmia.
Pulsair päästää ilmaa pakosarjaan jolloin polttoaine palaa täydellisemmin ja EGR ohjaa pakokaasua takaisin imusarjaan jolloin "ylimääräinen" palava aine palaa moottorissa. Ainakin teoriassa.
EGR putket voi puristaa kasaan (ne ruostuvat puhki moottorin ja rintapellin välistä, mistä niitä on mahdoton korjata...) ja juottaa umpeen tai irrottaa ja tukkia liitos. Irrotus onnistuu aika helposti, ainakin pakosarjan ja kaasuttimen irrottamisen jälkeen.
Pulsairin putken voi tukkia bitumiklöntillä tms. ettei pakokaasu virtaa ilmanpuhdistimeen. Pulsairin venttiilit jumittuvat auki jolloin putkesta kuuluu "römpötystä" ja pakokaasua virtaa ilmanpuhdistajaan ja kaasuttimeen noeten molemmat. Tässä linkki:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#PulsairValveVenttiili voi myös ruostua ulkoseinästä puhki jolloin moottoritila nokeentuu pikkuhiljaa.
Omassa B230K (ilman lambda-anturia) EGR on tukittu puristamalla putket kasaan ja juottamalla päät.
Pulsair on jumittunut auki ja sen letku on tulpattu sisältä.
Eli tulppaa vaan ei vaikuta katsastukseen.