Noin, nyt auto pelaa uudella tekniikalla

Ollut jotain viikon jo liikenteessä.
Monenlaista hommaa ollut viime päivityksen jälkeen, koitan kertoa tässä mitä muistan.
Kytkin piti muuttaa hydrauliseksi. 240 poljintelineessä on jo valmiina paikka pääsylinterille sekä valmiit reiät johon poljin kuuluu kiinnittää, jotta siitä tulee vetävän sijasta työntävä. Polkimen vartta täytyy pidentää saman verran, kuin se nousee ylemmäs. Vaihdoin samalla jarrutehostimen uudemman malliseksi, koska imusarja otti entiseen kiinni. Nytkään ei jää paljoa tilaa, mutta riittävästi. Kytkimen painelinjan tein an3-letkusta ja banjopäistä. Toistaiseksi vaikuttaisi pitävän ja toimivan. Kytkimestä tuli yllättävän kevyt ja helppo käyttää, vaikka onkin 4-lapaisella sintterilevyllä.
Muokkaamaton ja muokattu poljin


Nokka-akseleista päätinkin käyttää toisena tuota koneen mukana tullutta VVT-pakonokkaa ja toisena hommaamaani vaparin pakonokkaa. VVT-nokka sai mennä imupuolelle. Mittailin niitä vähän ja vaikutti molemmat olevan 1,27mm välyksellä mitattuna vain 170° ja 0,25mm 268°. VVT:ssä on kuitenkin marginaalisesti enemmän nostoa, muttei mitään merkityksellistä.
Purin VVT-pyörän ja tein nokkaan kohdistustapin ja pyörään paikan sille, jotta saan nokat ajoitettua jotenkin järkevästi. VVT piti myös hitsata kiinteäksi. Pyörä oli näemmä rikki jo valmiiksi, että ei ole varmaan kovin hyvin pelannut sen osalta vähään aikaan.



RN-koneessa on ollut sähköinen kaasuläppä, joten kaasuläpäksi tuli Volvo 850 NA kaasuläppä, joka oli siis tässä jo vinokoneen kanssa käytössä. Pulttijako ei sopinut lainkaan. Tein paksusta alumiinista koroke/adapterilaipan, jolla se saatiin pultattua kiinni. Vivustoksi rakentelin 240 K-jetin ja LH:n imusarjan vivuston osista muokkaamalla sopivan paketin, jolla se sopii 240:n alkuperäiseen kaasuvaijeriin. Imusarjaan laitoin pari alipainelähtöä lisää. Tyhjäkäyntiventtiiliä en laita tällä kertaa ollenkaan.

Uusi jäähdytin sopi lopulta paikoilleen ihmeen hyvin. Jäähdyttimen palkkia piti hieman kairata, jotta jäähdytin saadaan riittävän alas, mutta muuten aivan täydellisen kokoinen 240 koriin. Vesiletkut piti molemmat tehdä kahdesta palasta yhdistelemällä S60 ja 240 letkuja.
Ahtoputket tein taas pakoputkitavarasta, kuten tavallista. Imusarjan alla oli vähän ahdasta tehdä niin loivilla mutkilla, mutta mahtui kuitenkin. Dumpiksi tuli tällä kertaa Greddy FV -kopio. Tuskin merkittävää eroa on, mutta ajattelin jos se olisi vähän virtaavampi ja herkempi, kuin vanha.
Megasquirttiin tein tarvittavat muutokset, eli entisen kahden tilalle viisi sytkälähtöä ja nokan asentotunnistuksen kytkeminen. Sytkälähtöjen piuhat vedin ulos suoraan Megasta erillisillä liittimillä, koska DB37-liittimessä ei oikein ollut enää vapaata tarpeeksi. Sytkälähdöt tuli tehtyä vastustyylillä ledien jaloista.
Tein huohotussäiliön koneen etupuolelle. Siellä on verkkoa sisällä ja ilma joutuu kiertämään pohjan kautta päästäkseen pois. Pohjalta menee öljyn paluu takaisin öljypohjaan. Huohotukset taas tulee vakiopaikoista kannesta ja lohkon kyljestä. Laitoin huohotuskaasut menemään takaiskun kautta imusarjaan, kuten alkuperäisestikin ja toisen suuren takaiskun ja suodattimen kautta moottoritilaan. Pitäisi siis olla moottorissa alipaine alipainealueella ajaessa ja ahdoilla työntää konehuoneeseen kaasut. Tuossa jakavassa levyssä on alaosassa reikiä, jotta kaasut pääsevät toiselle puolelle.

Kannen laitoin lopullisesti paikoilleen ja nokat ja venakopan paikoilleen. On tosi ahdas tuo nokan asentotunnistin asentaa, kun kone on niin lähellä tulipeltiä. Sitä ei saa normaalilla tavalla asennettua, pitää mm. asentaa se puolittain venakopan ollessa irrallaan. Liekö kone vähän turhan lähellä tulipeltiä, mutta eipä tuo kummempi ongelma ole, jos ei tarvitse huoltaa.
Jakopää piti ajoittaa venttiilin aukeamisen mukaan. Yritin tehdä merkinnät sitä varten silloin, kun kansi oli irrallaan. Pitäisi olla nyt molemmat 1mm auki ykk:ssa. Apulaitehihna tuli muuten vakiotyylillä, paitsi ilmastoinnin kompuraa ei ole. Siirsin laturin sen tilalle ja laitoin hihnan kulkemaan yksinkertaisemmin. Tämä tosin aiheutti laturin pyörimisen väärään suuntaan, jonka tajusin vasta siirron jälkeen. Jäähdytys siinä ei ehkä toimi ihan optimaalisesti ja vissiin tuossa pitäisi olla vapaakytkinkin, mutta ajattelin kokeilla kuitenkin ja vaikuttaisi toistaiseksi pelaavan. Vapaakytkin on kaiketi jumiutunut kiinni, mutta se on tässä tapauksessa edellytys toiminnalle.
Polttoainelinjat konehuoneesta päivitin AN6-letkuiksi. Haaroitus paineensäätimelle on nyt jo ennen jakotukkia ja jakotukissa ei siis ole paluuta ollenkaan.


Ilmanputsariksi vois vaihtaa jonkun kivamman näköisen joskus, mutta ajaa asiansa tuokin.

Tästä viestistä tuli jo aika pitkä. Jatkan toiseen viestiin myöhemmin mitä kaikkea hämminkiä oli toimimaan saamisessa ja miten auto pelaa nyt.