Kiitoksia

En ole kuiteskaan miittiin tulossa.
Kun päästiin siihen pisteeseen, että autoa olisi pitänyt käynnistää, niin ensimmäisenä tuli ongelmia tyypillisesti triggeröinnin kanssa. Nokasta tuli vaihtelevasti signaalia ja tuntui olevan todella heikkolaatuista. Ennen ei ollut tullut edes nokan anturia megaan laitettua, niin vähän opettelua senkin puolesta. Luulin kuitenkin ensin, että johtoihin vain tulee häiriötä sytkäjohdoista tai vastaavaa, mutta niiden uudestaan reitittämisellä ei ollut haluttua vaikutusta.
Anturilta tuli low-asennossa jotain 2,5V ja high reilu 3V ja tämä, vaikkei ollut edes pull up -vastusta asennettuna. Anturi oli siis rikki. Olisi kannattanut ehkä mittailla ennen asennusta, kun paikkakin oli niin vaikea. Makrulla oli onneksi kaksi anturia varastoissaan, mutta niistäkin toinen oli rikki. Vaati myös toimiakseen sen pull up -vastuksen, muuten ei tullut mitään tietoa ulos. Vähän alkoi mietityttää, jos tuollainen hajoaa tien päällä, niin on viheliäinen saada kuntoon. Teen ehkä anturoinnin nokan etupäähän jossain vaiheessa erilaisella anturilla, niin on helpompi huoltaa.
Tämän jälkeen asentotieto alkoi olla kunnossa, VR-anturin polaarisuus taisi olla vielä väärin päin. Kone lähti käyntiin, mutta kävi neljällä. 5. pytty ei sytyttänyt, eikä vika ollut puolassa tai tulpassa. Vika paikantui aika nopeasti siihen, että mega ei triggeröi puolaa. Sytkälähdöt oli kuitenkin ihan oikein ja vaihdoin sieltä kytkennässä käytetyn transistorinkin, jos se olisi saanut liikaa lämpöä tai jotain. Epäilin jo, että megasta on prosessorista lähtö hajalla, mutta onneksi ei sentään. Signaali tuli puolalle saakka, muttei se silti sytyttänyt. Tiesin, että esimerkiksi osa vag-puolista ei toimi tällä "resistor method" -kytkennällä, mutta kuitenkin nyt näytti siltä, että kaikki muut samoilla osilla tehdyt lähdöt toimivat ja puolienkaan vaihtaminen keskenään ei auttanut asiaa. Lopulta uskaltauduin kuitenkin kokeilemaan samaa kytkentää pienemmillä vastuksilla, suositelluista 4,7K -> 1K ja heti löytyi kipinä. Ohjeiden mukainen ratkaisu tässä tapauksessa olisi tehdä sytkälähdöt kokonaan eri kytkennällä ja tilasinkin osia sitä varten jo.
Auto kävi jo hyvin, mutta vielä löytyi yksi kumma juttu. Jostain syystä ajoituslampulla katsottuna sytkäennakko ei ole mitä pitäisi. Kun laatikko oli vielä irrallaan, en tullut tarkistaneeksi hammastuksia vauhtipyörästä, mutta olen kuvitellut, että ne ovat samat kaikissa näiden vauhtiksissa. Tooth #1 angle on ainakin mielestäni ollut kaikissa näkemissäni 88°-90°. Mielestäni tässä oli n. 80°, kun sitä useampaan kertaan yritin ajoituslampulla katsella. Epäilen kyllä edelleen, että jotain ajatusvirhettä siinä olisi tullut, koska ei tuollaista tulosta pitäisi tulla millään. Olen nyt pitänyt toistaiseksi lukeman tuossa yleisimmin nähdyssä, etten laita liikaa ennakkoa ainakaan. Ne sytkälähdöt vaihdan vielä toisenlaisiin osien saapuessa ja katsotaan onko sillä jotain vaikutusta. Ei pitäisi olla, mutta en muutakaan keksi.
Auto on pelannut muuten aika hyvin, ei ole mitään suurempia vikoja oikein löytynyt. Turbon öljyn tulo hiukan tihkui ensi alkuun, mutta nyt se on tiivis myös.
Bmw:n laatikko on melko äänekäs jopa äänekkääksi väitettyyn M90 verrattuna. Isolla vaihteella vedättäessä jyristää aika paljon, mutta se ei meinaa mitään harrasteautossa. Vaihteet ei myöskään mene ihan täydellisesti sisään. Tai ainakin ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle vaihdot on tehtävä hitaasti, ettei rusahda, mutta muuten toimii kyllä kaikenkaikkiaan.
Voi olla, että sillä on jo ajettukin riittävästi. Tai voisiko olla, ettei kytkin sittenkään irrota riittävästi, vaikka kyllä tuntuisi muuten, että irrottaa hyvin. Sisällä on Amsoilin öljyt, että niiden puolesta pitäisi pelata, eikä sitä ongelmaa olekaan, ettei ykköstä saisi paikallaan silmään.
Ahtoja on nyt 1bar luokkaa, suuttimien käyttöaste oli jo jotain 65%, että ne loppuvat varmaankin taas jossain 1,5bar paikkeilla. Vinokoneeseen verrattuna huomannut säädöissä ainakin sen, että kylmällä tarvitsee paljon vähemmän rikastusta ja toimii paremmin laihemmalla seoksella mitä vinokone.