Vaikka uuden moottorin säädöt ovat vielä hakusessa, voi tuon mikanin kontin voimanlähdettä todellakin etäisesti verrata sähkömoottoriin.
Tänään pääsin tyypit ko. kamppeesta ottamaan, eihän siinä tosiaan mikään rähinä ala, mutta erittäin pullea/laakea käyttöalue (=murhaava alavääntö) jollaista en ole kokenut missään bensakoneessa tähänasti.

Yhtä herkästi heräävää ahdintakaan en ole ihan hetkeen nähnyt (oikeastaan vain ralliautoissa), ahtopaineviisari värähtää ylöspäin ihan samointein kun kaasupolkimeen koskee ja veto alkaa heti. Samasta syystä tuolla autolla oli, ei nyt hankala, vaan ikävä ajaa 60-80km/h koska nopeus pyrki kokoajan nousemaan 120km/h paremmalle puolen.
Eihän tuo varmasti olekkaan kylän nopein turbovinokone, mutta vakioksi aika mellevän tuntuinen ja käyttöauton moottorina aivan loistava.
Ei voi kuin kumartaa kun joku jaksaa nuin tonkia, ihmetellä, säädellä, oppiakantapäänkautta, ja taas säätää. itse en todellakaan ikinä jaksaisi.
Kun täällä(kin) on männän nakujäljistä ollut puhetta, niin täällä yksi joka voi todistaa ettei niitä ole. Tänään pidin mäntiä (räjähtänyttä ja eheää) käsissä, eikä kummassakaan ollut mitään jälkiä agressiivisesta nakutuksesta. Räjähtänyt mäntäkin näyttää laestaan suoraan katsottuna täysin normaalilta, mitänyt kanki tökännyt reijän alhaaltapäin keskelle mäntää.
Mutta jonninverran on tullut nakuttaneita moottoreita nähtyä, tuon männissä ei ollut jälkiä nakutuksesta ollenkaan.
Ja nyt pitää muistaa, ettei mikan ole kieltänyt nakutuksen tapahtumista moottorissa ajoittain. Yksittäisiä ropsahduksia on sillointällöin, mutta jatkuvaa kilinää ei (koska syttymyöhäkkö ja nakurikastus).
Ja mikan, muista nyt lisätä se nakuanturi öljypohjaan, ettei pääse siellä(kään) ropsahtelemaan.
