Piirtelin tuohon samaan kuvaan punaisella oman kamppeeni vääntökäyrän vertailukohteeksi.
Ei ole oikeasti noin tasainen, mutta samalla hehtaarilla ollaan.
4000 jälkeen ottaa vakiorautainen bensakampe jo väännössä päihin...

Aikas hyvin se oli sinnepäin tuo vääntökäppyräsi! Eikä tuloskaan ole huono! Pänvastoin! :hello:
Pingaus näkyy siinäkin tuossa 3500rpm kohdilla. Tiedän jo nyt kokemuksesta, että 3500-5000rpm välinen kierrosluku alue on pirun herkkä pingaamaan vakiossa vinokoneessa ja vaatii lastun tekijältä pirullista huolellisuutta. Sekä sytyssä, että polttoaineessa.
Vakiopolttoainekartta on käsittämättömän kulmikas (vuoroin hoikalla/rikkaalla) tuolla alueella ja sen jälkeen se rikastuu tolkuttomaksi, suojellakseen turboa turbo+ sarjan kanssa. Tosin tällöin suuttimet ovat kyllä tapissaan ja nakutusrikastusvaroja ei juurikaan ole suuttimissa jäljillä, joten pingaus estetään sillä, että kakkua annetaan valmiiksi koneelle riittävästi.
Syy, miksi monet vakioromuilla tehdyt virit eivät oikein toimi on siinä, että suuttimet ovat tapissaan ja sopat päin prinkkalaa. Toisin sanoen ahtoja on liikaa siihen nähden mitä suuttimista tulee. Tätä eivät paranna paineensäätimet yms. sillä karttoja (minkään yleislastun) ei ole tehty sitä silmällä pitäen. Tosin vakiokoneessa tuonne ylimmälle kartan riville ei juurikaan pitäisi päästä.
Tästä on suurimmin osin muodostunut tuo urbaani legenda siitä, että ahdin tukkeutuu. Toki sillä on rajansa, mutta suuttimet tulevat ensin rajoille.
Tuossa aikaisemmin linkkaamassani penkkilapussa tätä ongelmaa ei todellakaan tule esiin. (668cc/min suuttimet).
Sen vuoksi tehokäyrä on yllättävän tasainen loppuun asti, vaikkei syttylastu ole lähelläkään optimaalista.
Samaten monissa penkkilapuissa näkyy "jänniä" ryppyjä siellä täällä, jotka ovat selvää nakutusta (kevyehköä).
Ruutanan penkkilapussa näkyy seokset ja siinä käppyrässä näkyy 5000rpm kohdilla se kuinka sopat alkavat hoikistua, vaikka kartoissa taatusti niitä on lisätty. Mutta jos suuttimet ovat tapissaan, ei papua saa enempää kierrättämättämällä.
Samaten siinä näkyy vakiokarttojen peruja oleva omituinen soppien hoikennus tuossa 3000rpm kohdilla ja se sitten väistämättä näkyy vääntökäyrässä. Samaten väittäisin, että n. 4750rpm kohdilla syttykartta on nakutuksen kipurajoilla ja sitten siinä 5000rpm kohdalla se pingahtaa. Hassusti vakiosyttykartassa tuosta kohden loppuun asti ennakko pysyy vakiossa täysin samassa (~25astetta), vaikka sitä voisi hitusen lisätäkkin kierrosten mukaan, kunhan kipu-alue on ohitettu. Tämäkin antaa mielikuvan ahtimen tukkeutumisesta.
Samaten
Hevosen vakio lastuilla ajama vääntökäppyrä kertoo aikas kovasta pingauksesta.
Ainoa T-nokalla ajettu hyvän näköinen lappu on
Puavon B21ET koneesta.
Tosin siitäkin olis saanut vääntöä ehkä hitusen lisää maksimin kohdille.
Joten eiköhän upoteta senkin "fakta", että vakiokokoonpanon maksimitehon saannin estää pikku-mitsun tukkeutuminen.

Edit: samalla tässä upposi se, että T-nokka on tukkoinen ylhäältä!
Kyllä se syy on suuttimien riittämisessä!

Tämän uudemman laatikon (AW71L) toiminnasta kerron lisää, kunhan olen ehtinyt ajella enemmän. Sen voin sanoa, että hyvin erilainen käytökseltään tietyiltä osin kuin entinen.
Liekö FK/FT eroja? Vai jotain muuta Göranismia?
Ainoa yhteinen asia on turbiinin lukon tarttumisnopeus.