KKD Motorsport  Samppasport

745/945 takakontin lukon kunnostus

  • 2 Vastauksia
  • 1984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4548
  • www.vrcf.fi
745/945 takakontin lukon kunnostus
« : 23.07.2013, 15:37:17 »
Aika harvassa nämä tuntuu toimivan ja johtuu ihan täysin käytön / voitelun puutteesta. Uuden saa siniseltä 54€ sarjoitettuna omalle avaimelle mutta tee-se-itse henkilölle kunnostaminen on mukavaa näpräystä.

Ensin pitää saada lukko sisätiloihin.
Irroitetaan luukun verhoilumuovi. (tästä ei ohjeita).
Muovien alta pääsee irroittamaan kahvan. Kahvaa pitää kiinni 4x13mm pulttia/mutteria. Lukituksen ja luukunavauksen tangot lähtee irti kun napsauttaa sokat irti tankojen varsista. Älä hukkaa avauskahvan tangon muoviholkkia johon sokka tulee kiinni (näkyy alla olevassa ensimmäisessä kuvassa oikealla).
Rekisterikilven valot on kahdella muovi kynnellä. Jos toinen katkeaa niin pysyy vielä yhdelläkin kiinni ;).
Sitten vain ujuttaa kahvan irti kontista.

Ja nyt päästään itse lukon kunnostukseen.
Joka vaiheessa kannattaa laittaa huomiolle miten päin osat on kiinni. CRC:tä ei kannata säästellä. Liuottaa tehokkaasti töhnää mitä on joka välissä ja kärsivällisyydellä säästää rahaa.

Lukkoa pitää kahvassa kiinni metallisokka joka lähtee ruuvarilla nostamalla.


Seuraavaksi pitää saada lukko osiksi.

Takaa irti sokka, tankojen kiinnitysosa, välilevy ja jousi.


Nyt teoriassa osat lähtisivät irti mutta todellisuudessa näyttää tältä


Putsasin enimmät pois, suihkutin astiaan crc:tä ja jätin sinne likoamaan. Vartin liottamisen jälkeen voi jälleen kaivaa töhnää pois. Sitten kun ulkopuolelta ei pysty enempää puhdistamaan, voi alkaa herkistelemään haittarunkoa irti ulkokuoresta. Liikaa voimaa ei kannata käyttää. Lukossa käytetty metalli on yllättävän pehmeää ja osia saa vääntymään / murtumaan. Pientä nakuttelua ja osien edestakaisin liikuttelua sekä crc:tä niin aukeaa kyllä.

Ja jälleen osat likoamaan öljyyn.


Seuraavaksi onkin haittalevyjen irroitus. Levyjä on 9 ja ne lähtee irti vuorotellen ylä- ja alapuolelta.
Nakuttelin vasaralla ja pienellä ruuvarilla haittoja liikkeelle. Työtä helpottaa jos saa pidettyä haittalevyt järjestyksessä mutta ei ole vaikeaa löytää niiden paikkoja uudestaan. Haittalevyjen toisessa reunassa on kynnet joiden alla on jouset. Jouset kaivoin pois neulalla. Kannattaa säästää voimaa ettei venytä jousta pilalle.


Ja seuraavaksi vain perusteellinen puhdistus jokaiselle osalle.

Kun haittalevyt liikkuvat kevyesti omilla paikoillaan ja haittarunko ulkokuoressa ilman haittoja, laitetaan jouset paikalleen. Haittalevyjen pitää kevyesti liikkua ja tulla jousen avustuksella muutaman millin ulos.


Jokaisen haittalevyn pitää olla 0,5mm tarkkuudella haittarungon tasalla kun avain on paikallaan ja lukon pitää kääntyä kuoressa.
Jos hävitit levyjen järjestyksen, tässä vaihessa haetaan paikat uudestaan. Kokeillaan ensin ensimmäiseen paikkaan jokaista haittaa avaimen kanssa ja haittarunkoa kuoreen. Vain oikean kokoisen haitan kanssa lukko kääntyy. Ja tätä jatketaan kunnes kaikki haitat on paikallaan ja lukko kääntyy. (Kuvassa pari haittaa on vielä väärissä paikoissa)


Ja sitten kasaamaan.
Avain paikallaan, laitetaan haittarunko kuoreen. Niin päin että kääntöliike on vain 45 astetta kumpaankin suuntaan.
Seuraavaksi jousi ja sen päälle tuleva välilevy. Levyssä on hammas joka tulee samaan kohtaan kuin ulkokuorenkin hammas. Jousen piikit molemmille puolille hammasta.
Levyn päälle tulee lukitustankoja kiinni pitävä osa ja sokka kiinni.


Nyt pitäisi avaimen kääntyä kevyesti ja jousen palauttaa keskelle. En suosittele mitään vaseliinia koska haittojen pitää liikkua hyvin pienellä voimalla. Pieni tippa aseöljyä toimii.

Sitten lukko takaisin kahvaan sokka paikalleen. Ja huomatkaa että laitatte sen oikein päin. Ei pidä vaatia vasaraa, väärinpäin ahdistaa! Tässä vaiheessa meni minulla pieleen, lisää voimaa ja naps. 3h huolellinen puhdistus hukkaan ;D.

Piti sitten puhdistaa toinenkin lukko ja kasata uudestaan vanhan lukon haitoilla. :)

Ei tässä montaa euroa voita kun voi hajottaa suunnilleen jokaisen osan mitä purkaa :D
« Viimeksi muokattu: 23.07.2013, 15:40:11 kirjoittanut Huikkoster »
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3255
  • Boxy, but good
Vs: 745/945 takakontin lukon kunnostus
« Vastaus #1 : 23.07.2013, 15:57:18 »

Muovien alta pääsee irroittamaan kahvan. Kahvaa pitää kiinni 4x13mm pulttia/mutteria.
Nuita kannattaa sitten hyväillä sillä crc:llä viikko(j)a ennen projektia, koska tuppaavat murtumaan pinnapultit muovista irti, eikä pysy sitten kahva enää kiinni luukussa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: 745/945 takakontin lukon kunnostus
« Vastaus #2 : 04.03.2019, 00:29:49 »
Aika harvassa nämä tuntuu toimivan ja johtuu ihan täysin käytön / voitelun puutteesta. Uuden saa siniseltä 54€ sarjoitettuna omalle avaimelle mutta tee-se-itse henkilölle kunnostaminen on mukavaa näpräystä.
...

Vajaassa 6 vuodessa on sarjoitetun lukon hinta noussut yli kaksinkertaiseksi. Nyt 3.3.2019 sen hinta on Saksan Skandix:lla  n. 111€ ja lisäksi postimaksut Suomeen n. 29€.  Volvon tuotenumero on  9444105
VIN-koodi pitää antaa tilaukseen mukaan, ja katsoa että se on varmasti oikein. Sillä osaavat sarjoittaa takakontin lukon juuri sinun autoosi nykyiselle avaimelle sopivaksi.

http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/karosserie/oeffnung-einstieg/schliessanlage/schliesszylinder/1024825/
Pitäisi kysyä myös Suomesta, esim. Bilia Helsinki Herttoniemi.   
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

KKD Motorsport  Samppasport