KKD Motorsport  Samppasport

Valokytkimen- ja ilmastointipaneelin polttimoiden vaihto

  • 5 Vastauksia
  • 13362 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
Tarvitset:
- Uudet polttimot. Itse hain siniseltä, kun muualta ei löytynyt oikeaa polttimoa ja värihuppua. Polttimot olivat erittäin kalliit, tinganttuna yht. 50e kolme kappaletta valokytkimeen ja kolme ilmastointipaneeliin.
- Ristipää- ja talttaruuvimeisselin
- Joku ohut lasta, jolla voit kammeta paneeleita irti. On erittäin suositeltavaa käyttää muovisia työkaluja, jotta osiin ei jää jälkiä.


Laatikossa olevat on ilmastointipaneeliin ja pussissa valokytkimeen.


Korkeat polttimot on ilmastointipaneeliin ja matalat valokytkimeen.

Aloita työt irroittamalla akun miinuskaapeli, varmista tätä ennen, että radion mahdollinen koodi on tallella. Ennen akun irroitusta, ota avain pois virtalukosta ja odota muutama minuutti, että kaikki tiedonsiirto eri tietokoneiden välillä on loppunut. Akun irroittaminen saattaa tuntua turhalta, itsekään en tätä ensin tehnyt. Seurauksena oli, että parkkivalot syttyivät irroitettuani valokytkimen paneelin. Liittimien irroittaminen ei varmastikaan ole terveellistä akun ollessa kytkettynä.


Valokytkinpaneeli

Näiden polttimoiden vaihto on helppoa, eikä vie aikaa juurikaan.
- Paneelin alla on ristipääruuvit, irroita ne.
- Venä paneeli pois paikaltaan, itse vedin ihan sormin/kynsin sen ensin alareunasta ja sitten loppu tulikin perässä. Irroita liitin (toisella liittimen pitkästä sivusta löytyy pieni salpa) ja ota setti pöydälle.
- Laitteen pohjassa on kolme mustaa "tulppaa", joiden alla polttimot ovat. Ne saa auki talttameisselissä kääntämällä neljäsosakierroksen vastapäivään. Ne voivat olla vaikeat saada ulos, pienet pihdit voivat auttaa poisvetämisessä.
- Pudota uudet lamput paikalleen ja käännä myötäpäivään neljänneskierros, jolloin lamput lukkiutuvat paikalleen.
- Tarkista ennen paneelin autoon asennusta, että tuuletussuuttimen putki on paikallaan kunnolla ja sulkuventtiili toimii. Itsellä putki lähti irroituksessa paikaltaan.
- Laita liitin kiinni ja paina paneeli paikalleen, kiristä vielä ruuvit.


Avaa kaksi ruuvia


Laitteessa on yksi liitin

Ilmastointipaneeli

Ilmastointipaneelin polttimoiden vaihto on hieman vaikeampaa ja aikaakin menee enemmän. Työskentele rauhallisesti ja varoen, muoviosat särkyvät helposti. Tätä ei myöskään kannata tehdä kylmässä ilmassa tai varsinkaan pakkasessa, muoviosat särkyvät muutoin varmasti.

- Aloita irroittamalla mankka. Valitettavasti en tiedä kuinka alkuperäinen mankka lähtee, omassa jälkiasenteisessa Pioneerissa oli muovikehys ympärillä, jonka irroittamisen jälkeen soitin oli vedettävissä paikaltaan. Mankan johtoja ei tarvitse välttämättä irroittaa, jos johdoissa on varaa siirtää mankka vain syrjään.
- Irroita mankan alla oleva säilytysrasia, jos autossa sellainen on.
- Kampea ilmastointipaneelin päällä oleva muovikehys irti. Kannattaa ensin irroittaa alasivuilta, ja kun sen saa jostain kulmasta irtoamaan lopun saa sormin irti.
- Irroita viisi ruuvia keskikonsolin paneelista, neljä ilmastointipaneelin sivuilta ja yksi säilytyslokeron alta.
- Nyt ilmastointipaneelin voi pujotella pois paikoiltaan. Laitteen takana on kaksi liitintä, toinen päällä ja toinen sivulla. Niissä on keskellä pieni salpa, jota painamalla liitin irtoaa. Toinen liittimistä on isompi, joten sekoittumisvaaraa ei ole. Irroita myös ilmaletku.
- Kun paneeli on irti, vie se pöydälle ja katso paneelin taakse. Sieltä löytyy kolme mustaa "tulppaa" joiden takana polttimot ovat. Ne saa auki talttameisselissä kääntämällä neljäsosakierroksen vastapäivään. Ne voivat olla vaikeat saada ulos, pienet pihdit voivat auttaa poisvetämisessä.
- Paina uudet polttimot paikoilleen, itselläni ne oli sangen vaikea saada paikalleen, koska sovitus oli niin tiukka. Painoin niitä pienen ruuvimeisselin kahvapäällä. Kierrä uusia polttimoita myötäpäivään neljänneskierros, jolloin lamput lukittuvat paikalleen. Itselläni ne oli erittäin tiukka kiertää, joten valitse näihin hyvin sopiva meisseli, jotta kanta ei mene piloille.
- Tässä yhteydessä on hyvä puhdistaa ilmastoinnin lämpöanturi, se pieni ritilä siinä paneelin etupuolella. Puhalla kanava puhtaaksi vaikka paineilmalla, mutta varo osumasta itse anturiin!
- Vie paneeli autoon, asennus käänteisessä järjestyksessä kuin irrotus. Muista kiinnittää molemmat liittimet ja putki!


Kiinitä lopuksi akku, aseta kello aikaan mahdollinen radion koodi.


Väännä paneeli irti varovasti, alareunasta aloittaen


Sivuilta löytyy neljä ruuvia


Muista avata myös kuvan keskellä näkyvä ruuvi


Pujottele laite pois paikaltaan ja irroita liittimet + letku


Polttimot on mustien muovitulppien alla


Nyt on pimeälläkin kiva säätää valoja


ja ilmastointia ;)
« Viimeksi muokattu: 28.07.2013, 16:01:23 kirjoittanut RKJ »
Volvo V50 D3 -12

Poissa rippe53

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Valokytkimen- ja ilmastointipaneelin polttimoiden vaihto
« Vastaus #1 : 25.11.2015, 17:40:25 »
Onkohan lamput vielä saman hintaisia sinisellä ...vai saako muualta halvemmalla ...pitäis valokytkimeen 3 kpl ja ilmastointi paneeliin 2 kpl.. 

Poissa Velzi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Valokytkimen- ja ilmastointipaneelin polttimoiden vaihto
« Vastaus #2 : 12.12.2015, 12:15:21 »
Kyselin tänään hintoja Käyttöautosta Tampereelta, 11,50e / kpl oli ilmastointipaneeliin ja 7,60e / kpl valokytkimeen. Eli hinnoissaan ovat edelleen.

Poissa Voffeli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Valokytkimen- ja ilmastointipaneelin polttimoiden vaihto
« Vastaus #3 : 23.11.2016, 17:15:29 »
Vanha topic, mutta pieni säästövinkki lämmityslaitteen paneelin kolmen polttimon korjaamiseen (tai no 24 e - 4,5 e = 19,5 e)

Nuo lämmityslaitteen säätimen polttimot ovat tosiaan sikahintaisia ( 8 e/kpl).
V40, 2004 malliin ratkaisin asian askarteluhengessä, joka osoittautui yllättävän helpoksi. V40 ei ole myöskään pakko irrottaa alempaa lokeroa, etulevy irti alareuna edellä,  4 ruuvia auki ja paneeli tulee kolostaan ulos, yläreunan kohouma hiukan tökkii.

Vanhan polttimon voi purkaa. Itse avasin panelin takakannen, on helpompi operoida polttimoita.

Motonetista ostin 1,5 e/kpl 1w kirkkaita perusledejä kolme kappaletta (siis yhteensä 4,5e), näitä varmasti saa elektroniikkaliikkeestä n. 10 centilläkin.
Tuo pidempi polttimomalli on kyseessä. Sen saa osiin seuraavalla tavalla:

- takapään metallipalat irtoavat vetämällä kapeilla pihdeillä ne pituussuuntaan ulospäin. Säästä palat.
- Tämän jälkeen polttimo tulee johtoineen ulos etupäästä.
- uusi led pitkine johtoineen polttimonaukosta takaperin sisään ja johdot pienistä rei`istään läpi kannan.
- takapään metallinpalat paikalleen huolella, ei ole kovin vaikeaa.
- ylimääräinen johto poikki.

Sitten vaan polttimot paikalleen, ei vaadi tinaamista saati muuta sen kummempaa, takaosan metallinpalat puristavat johdot paikalleen.

Valopaneelin polttimot olivatkin niin halpoja (a`1,45) ja  kiinni tinattuja, ettei kannata jumpata niiden kanssa, mutta nämä kalliimmat on eri juttu, ellei pidä tärkeinä niitä kiinni palaneita sinisiä huppuja :)

Videokin on, en saa vaan ladattua koneelle.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2016, 19:39:28 kirjoittanut Voffeli »

Poissa DaddyCool

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 329
  • Volvo XC60 D5 AWD R-Design -10
Vs: Valokytkimen- ja ilmastointipaneelin polttimoiden vaihto
« Vastaus #4 : 27.02.2019, 10:53:19 »
Vanha topic mutta oli itselle ajankohtainen  :)

Siniseltä ajovalokytkimen polttimot á 7 eur. Ylläolevien ohjeiden mukaan akun miinusnapa irti ja itse kytkin irti kahdella ristipääruuvilla. Koko systeemi irtosi helposti, liitin irti ja keittiön pöydällä vanhojen polttimoiden irroitus ja uudet tilalle. Minulla ei ollut pieniä pihtejä joten pienillä talttapääruuvareilla lähti vanhat polttimot irti. Kytkin/ritilä takaisin ja akun kenkä takaisin kiinni. Radio ei kadottanut koodia  O0

On sen verran kirkasta ettei pysty vielä sanomaan toimiiko uudet polttimot vai onko vika ollutkin jossain muualla :-\
Datsun 100A -73, Ford Escort 1.3 L -79, Ford Taunus 2.0 L -79, Peugeot 205 GTI -84, Opel Kadet 1.8 GSI -85, Opel Vectra 2.0 GL -89, Opel Calibra 2.0 16V -91, Volvo 855 T5 -94, Volvo S60 2.4 -01, Volvo V70 OR 2.4T -02, Volvo S60 Sport 2.5T -04, XC60 D5 R-Design -10 ...

Poissa EppuHeppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Valokytkimen- ja ilmastointipaneelin polttimoiden vaihto
« Vastaus #5 : 18.07.2019, 23:00:58 »
Itsehän tilasin muutamalla eurolla Kiinasta kolme kappaletta T4.2 -kannalla olevia vihreitä LEDejä ilmastoinninpaneeliin. Hyvin nuo asiansa ajavat, mutta paneelin alapuolelle piti laittaa vähän himmentävää materiaalia, koska paneeli oli selvästi alaosastaan kirkkaampi kuin yläosasta, johtuen siitä että ledistä ei tule hajavaloa samallalailla kuin langallisesta polttimosta.
I'm the #1 so why try harder.

 

Futurez  Proturbo