Autoracing  KL-varaosat

Volvo s40 T5 2005. "Ajovakautus tilapäisesti pois käytöstä" *vika= akku rikki*

• 12 Vastauksia
  • 8427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Moro, taas ois auto rikki :(

Vaihdoin takavakaajatangon ja ajattelin ajaa remontin jälkeen auton takaisin paikalleen, mutta auto sammui n. 3sek ajon jälkeen herjaten "ajonesto katso ohjekirja", "ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä".
Akun navat on ollut muutamaan otteeseen nyt irti, mutta silti ei edes yritä startata. Hajosikohan tuosta toi sähköinen virtalukko, vai jotain isompaa niinkuin tässä mun yksilössä on ollut tapana. Olen tarkastanut, että mitään piuhoja ei ole irronnut vakaajatangonvaihdon yhteydessä, jonka siis tein tunkin ja pukkien varassa..... lisäksi putsasin miinuspisteet moottoritilasta. Akku näyttää 12.5v ja akun navat on putsattu.

Auto on lähtenyt vähän normaalia huonommin käyntiin viime aikoina, tai siis käynnistyksen yhteydessä mittaristo "kuolee hetkeksi" ennen kun auto hörähtää käyntiin. Akku taitaa olla orkkis, eli siis 2005/8 152tkm

Arvauksia, pikaista jeesiä, koska leimakin loppuu ensi viikolla ja katsastukseen pitäs päästä.

« Viimeksi muokattu: 28.07.2013, 19:40:59 kirjoittanut Arto Soikkeli »
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Nyt tuli sit koko litania vikoja niinkuin tuli viimeksi kun laturi hajosi. Abs, hälytin, ajonvakautus je jne vaatii huollon. Akku nousi juuri omassa top3:ssa ykköseksi ja laitoin sen ctekin päähän lataukseen, mutta jos se on entinen niin tuskin se enää hirveesti lataa? Olen käynnistellyt autoa tänään joku 6 kertaa kun olen siirrellyt sitä pihalla
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Risto H

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Virtalukko, akku tai joku kojelautaan liittyvä maadoituspiste. Kuinka vanha se akku oikein on? Etäisempi mahdollisuus on rattilukko (hajoava osa, herjaa ajonestosta) mutta silloin ei helposti pitäisi tulla muita herjoja.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
Tarkista apukuskin jalkootilasta, sieltä jalkootilan yläpuolelta keskusyksikön liittimet, että lukot ovat kiinni, eli liittimet on paikallaan kunnolla.

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Boxin liittimet paikallaan ja lukot kiinni. Akku on vanha, eli siis orkkis. 152tkm ja 8vuotta. Meni laturirempan yhteydessä monta kertaa ihan tyhjäksi.
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
Kun otat avamen pois virtalukosta ja laitat takaisin, niin kuuluuko se sähköisen rattilukon surahdus ja toimiko se rattilukko?

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Olin just kirjottamassa, että rattilukko vapautuu, virtalukko surahtaa, moottorissa alkaa kaikki vinkumaan ja surisemaan, mutta ei edes yritä pyörittää starttia. Kun laittaa virrat päälle xenonit jne toimii, mutta kun väännän xenonit pois päältä niin viat häviãä, mutta ei käynnisty silti.
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Aikaisemmin siis yskäsi startissa, mutta nyt ei enää yhtään. Antaa muijan ja mun avaimella eri viat ja ei vaihda penkin asentoa niinkuin kuuluisi....oisko akku kuitenkin paskana? Mulla on nyt akku irti ja laturissa jos ja jos.... Arvauksia otetaan vastaa vieläkin.
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?PHPSESSID=4908a225335350c8d3a23767c0796cbe&topic=975.10

Tän perusteella viittaisi virtalukkoon, joita ilmeisesti on mennyt v50 ja s40n autoissa, varsinkin vastaavissa vuosimalleissa, mutta toi meidän maanvaivahan lähti käyntiin ja kävi hetken kunnes stumppasi ja herjasi nyt noita jo tutuksi tulleita vikoja..... Akun nyt voisin mitata startin yhteydessä, koska käynnistyminen on tosiaan ollut tahmeeta varmaan viikon ajan.....
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tunnin akunlatauksen jälkeen laitoin akun kiinni ja avasin kaukosäätimellä ovet 5 kertaa. Menin autoon ja auto starttasi kuin mitään ei olisikaan ollut vialla. Akun jännite "kylmänä" 12,8v, startatessa tippuu 8v ja käynnissa 14,4v. Mitään vikoja ei enää ole, mutta nyt jää arvailujen varaan, onko akku vaihtokunnossa vai kiusasiko ajonesto?

Kiitos muuten Miksulle ja Ristolle nopeista vastauksista ja päivystämisestä foorumilla  :hello:

Jätin nyt akun lataukseen ja lähden rohkeasti huomenna kohti akkukauppaa, ellei sitten arvon raati ole sitä mieltä, että akku vaikuttaa kertomani perusteella täysin toimivalta. Naapurin v70 oli muuten tasan sama vika ja siinäkin akussa on samat specsit, joten sitäkään ei voinut kokeilla mun autossa :D
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
8 vollttia startatessa menee jo liian alas, eli akku vaan vaihtoon.

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
^ jees, kiitti. Vika siis näillä näkymin selvisi ja akku on vaihtokunnossa aika tasan 8v ja 152tkm ikäisenä.

kiitos vastanneille :)
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Arto Soikkeli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Akku oli yön latauksessa ja näytti vajaata edelleen. Auto ei lähtenyt tänäänkään käytiin, joten lähdettiin naapurin vastaavasti oireilevalla v70 hakemaan uudet akut. Uusi exide 2v takuulla kiinni ja taas toimii.

Tapaus suljettu ja fiilis on kun voittajalla. Mielessä olleet satasien ja tonnien viat vaihtuikin satasen vikaan. Aina se mittaus kylmänä ei kerro koko totuutta. Mullakin mankka, valot keskuslukko jne toimi normaalisti, vaikka akussa potku ei riittänyt starttaukseen  ELK
Volvo V70 mk3 2.5T

KL-varaosat  Race.fi