Kulkukoira  Proturbo

240 B230F ilmamäärämittariko sökö?

  • 9 Vastauksia
  • 4198 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pallisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« : 07.08.2013, 15:36:57 »
Kesän jatkuneen satunnaisen nykimisen jälkeen tuli tänään matkalle toppi, ei irronnut enää vetoja, kävi huonoa tyhjäkäyntiäkin ja vikakoodiksi antaa konehuoneen ledi 1-2-1, eli ilmamäärämittariin viittaisi. Mittarin piuhan irroituskaan ei tilannetta varsinaisesti parantanut, kävi vaan eri tavalla huonosti. Mittari on uusittu pari vuotta sitten, tehdaskunnostettu Bosch, ja hyvältä ja puhtaalta tuo kurkisteltuna näyttääkin. Onko tuossa nyt oikeastaan enää edes muita vaihtoehtoja vai käynkö hakemassa Biltemasta uuden mittarin ja kokeilen josko sillä tokenisi?

EDIT: kävisin mittaamassa yleismittarilla mutta auto on tuolla 20km päässä odottelemassa pääsyä kotiin.
EDIT: http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-MASS-AIR-FLOW-METER-0280212016-0-280-212-016-240-740-760-780-89-98-/330938612008?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4d0d7a7928 lie fiksumpi ostos kuin Bilteman osa, jota ei näköjään ole edes Tampereella hyllyssä.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013, 17:27:05 kirjoittanut Pallisti »

Poissa Pallisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #1 : 07.08.2013, 19:26:16 »
Hain auton pois, kulki tosi nätisti kun irroitti IMM:n piuhan _ennen_ virtojen päälle laittamista. Kotipihassa laitoin piuhan takaisin kiinni, ei mitään ongelmaa käynnissä. Tän jälkeen nollasin vikakoodit ja 1-1-1 vilkuttaa parin minuutin käynnin ja kaasuttelun jälkeenkin. Anturin pinnit 2 ja 3 antaa resistanssiksi reilut 4 ohmia, eli langat on ilmeisesti ehjät.

Mitäs ihmettä?

Poissa Pallisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #2 : 07.08.2013, 20:53:44 »
Putsasin puhtaan näköisen anturin Bilteman Elektroniikan puhdistusspraylla, kulkee paremmin kuin koskaan ennen. Pienestä on kiinni  ;D

Poissa Pallisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #3 : 12.08.2013, 14:37:00 »
Totaalinen hyytyminen toistui eilen samanlaisissa olosuhteissa, eli moottoritienopeuksissa kuumana päivänä. Nilkuttamallakaan ei päässyt kuin muutaman kilometrin ennen kuin auto tukehtui totaalisesti, joten pisti vähän miettimään mahdollisia vikakohteita. Ekalla kerralla IMM oli melko kuuma, ja tuosta tein johtopäätöksen imuilman esilämmityksen jatkuvasta päälläolosta, haitariletkun revin mäkeen ja nyt ei ainakaan tuo ilmamassamittari enää lämpene.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #4 : 12.08.2013, 14:50:06 »
Se on ilmamassamittari, ja tuon ruiskun ilmamassamittari muistaakseni koittaa aina pitää langan 20astetta imuilmaa lämpimämpänä, joten voi se olla aika kuuma jos kesäkelillä pistää vielä pakosarjalta lämmintä ilmaa suoraan mittarille  :2funny: Kun lämmitysvastuksellakin on rajansa, niin tietyn vaiheen jälkeen kun ei enää pysty ylläpitään lämpötilaeroa niin menee kokonaan lakkoon.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Pallisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #5 : 27.08.2013, 20:24:14 »
Se on ilmamassamittari, ja tuon ruiskun ilmamassamittari muistaakseni koittaa aina pitää langan 20astetta imuilmaa lämpimämpänä, joten voi se olla aika kuuma jos kesäkelillä pistää vielä pakosarjalta lämmintä ilmaa suoraan mittarille  :2funny: Kun lämmitysvastuksellakin on rajansa, niin tietyn vaiheen jälkeen kun ei enää pysty ylläpitään lämpötilaeroa niin menee kokonaan lakkoon.

Tuopa selittää sitten paljon. Ilmamassamittarin puhdistus poisti tuon nykimisen ja esilämmityksen haitariputken mäkeen heittäminen poisti vikakoodin hyytymisen yhteydessä, mutta tuo hyytyminen vaan toistuu kerta toisensa jälkeen. Vaatii useamman kymmenen kilometrin ajoa korkeilla kierroksilla eli esim. vitosella mittarinopeutta n. 110-130 ja johan katoaa vedot, hiljempaa jos ajelee ei mitään ongelmaa, ainakaan vielä.

Mikä tuossa voisi olla? Tehot häviää ja vauhti putoaa, kaasua painaessa tukehtuu, erittäin huonoa tyhjäkäyntiä käypi sitten. Viimeisimmällä kerralla ei tosiaan antanut mitään vikakoodiakaan.

s73

  • Vieras
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #6 : 27.08.2013, 20:33:19 »
Joko se immu on sökö tai vika on  sytytyksessä. ??? ???

Poissa Pallisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #7 : 29.08.2013, 20:46:37 »
Joko se immu on sökö tai vika on  sytytyksessä. ??? ???

Immu on mun ymmärtääkseni kyllä kuitenkin ehjä. Puolan vois mitata.

Poissa Pallisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #8 : 03.09.2013, 17:08:51 »
Puola antoi 7,3k per puoli virranjakajalle menevää vasten mitattuna, navat keskenään 0 ohmia. Kertooko tuo jotain?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F ilmamäärämittariko sökö?
« Vastaus #9 : 03.09.2013, 21:38:20 »
Vaihda sytkäpääte.

 

Futurez  Kulkukoira