Autodiagnoosi  Carcom Oy

5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia

  • 40 Vastauksia
  • 21913 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Henke74

  • Vieras
5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« : 17.03.2011, 22:45:26 »
Tästä olikin jo ainakin vanhalla foorumilla jotain juttua, mutta en saanut oikein vastauksesta selvyyttä. Oire on siis se, että D5:n  automaatti vaihtelee kierroksia noin 2-300 r/min ikävästi just tuossa 50-60 km/h nopeudessa. Tämä tapahtuu sekä ajettaessa vaihteiston D-asennolla, että 4:lla. Vakkari päällä "ongelmaa" ei esiinny.

Vaihteiston sulaketta on käytetty irti, eli opit resetoitu (?). Mitäköhän softapäivitys voisi tuohon auttaa ja mistä tietää onko se jo tehty? Öljynvaihto on listoilla seuraavan huollon yhteydessä 220-tkm kohdalla, toiveissa tietty on että sekin voisi auttaa asiaa.

Auto on ollut minulla vasta melko vähän aikaa, mutta huoltokirjassa ainakin on leimat, eli oletan että vaihteistoöljyjä ei olla vaihtamassa nyt ensimmäistä kertaa.

Muuten olen kyllä sekä moottoriin että vaihteistoon tyytyväinen. Ja itse asiassa tähän ensimmäiseen Volvooni muutenkin...  :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #1 : 17.03.2011, 23:15:47 »
Tästä olikin jo ainakin vanhalla foorumilla jotain juttua, mutta en saanut oikein vastauksesta selvyyttä. Oire on siis se, että D5:n  automaatti vaihtelee kierroksia noin 2-300 r/min ikävästi just tuossa 50-60 km/h nopeudessa. Tämä tapahtuu sekä ajettaessa vaihteiston D-asennolla, että 4:lla. Vakkari päällä "ongelmaa" ei esiinny.

Vaihteiston sulaketta on käytetty irti, eli opit resetoitu (?). Mitäköhän softapäivitys voisi tuohon auttaa ja mistä tietää onko se jo tehty? Öljynvaihto on listoilla seuraavan huollon yhteydessä 220-tkm kohdalla, toiveissa tietty on että sekin voisi auttaa asiaa.

Auto on ollut minulla vasta melko vähän aikaa, mutta huoltokirjassa ainakin on leimat, eli oletan että vaihteistoöljyjä ei olla vaihtamassa nyt ensimmäistä kertaa.

Muuten olen kyllä sekä moottoriin että vaihteistoon tyytyväinen. Ja itse asiassa tähän ensimmäiseen Volvooni muutenkin...  :)

Landiassa tästä itsekkin kirjoittelin ja sanoin raportoivani, kun olen päivittänyt vaihteiston ohjainlaitteen.. sitä en ole kuitenkaan saanut aikaan vieläkään :)
Vaihteistoöljyt olen kuitenkin vaihtanut, sekä nollannut mukautuvuudet, kumpikaan näistä ei vaikuttanut tuohon asiaan mitenkään.

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #2 : 18.03.2011, 09:30:36 »
Tuo laatikon öljynvaihto ei taida kuulua huolto-ohjelmaan, vaan kukin huolehtii omalla kohdallaan tuon asian kuntoon. Joten pelkkä olettamus huoltoleimojen osalta ei riitä takamaan sitä, että öljyt olis vaihdettu. Toivottavasti on vaihdettu  :)
V70 D5 AWD Classic -07

Poissa karvis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #3 : 18.03.2011, 10:54:09 »
Moottorinohjausyksikön päivitys saattaisi auttaa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #4 : 18.03.2011, 11:36:04 »
Moottorinohjausyksikön päivitys saattaisi auttaa.

ECM:n oon omaan autoon päivittänyt, joten sekään ei tuo apua ominaisuuteen :)

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #5 : 18.03.2011, 14:17:15 »
-05 D5 ja laatikko ei ole osannut päättää sopivaa vaihdetta itsekseen pitkään aikaan. :D
Vaihteiston öljyt vaihdettu ja ohjelmistot päivitetty uusimpaan mahdolliseen....tilanne ihan sama, eli taitaa olla niin että vaihteisto on alunpitäen säädetty toimimaan liian pienillä toleransseilla (paineet)? Tällöin ainakin omassani tilanne esiintyy vain pintakaasulla (vakkarilla) ajettaessa, jolloin öljynpaineet liikkuvat alueella, jossa vaihteiston "aivot" eivät osaa päättää/valita sopivaa vaihdetta....tiedä sitten??
No, vaihteisto pelaa ihan ok, joten en ole asiaan paneutunut sen enempää....todennut vain vallitsevan tilanteen, ja hyväksynyt nykytekniikan olevan tälläistä  ;)

Poissa M1k4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #6 : 18.03.2011, 17:59:15 »
Taitaa olla laatikon "ominaisuus". Mulla -03 s80 tekee samoja temppuja. Vakkarilla ajaessa n.60km/h ei kierrokset humpaile, mutta ite kaasua polkiessa kierrokset seilaa miten sattuu. Liekkö vapinaa kaasujalassa :D

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #7 : 18.03.2011, 19:46:39 »
Oirekko oli siis semmonen, jotta kierrokset seilaavat vaikka kuski pitää kaasujalkansa liikkumattomana?
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #8 : 18.03.2011, 20:46:48 »
Oirekko oli siis semmonen, jotta kierrokset seilaavat vaikka kuski pitää kaasujalkansa liikkumattomana?

Juuri sellaiset.
Omassa autossa nopeuden ollessa n. 50 ja kaasu tasaisesti painettuna kierrokset alkaa seilaamaan, mitähän se on... 100-200rpm vai paljokohan se seilasi.

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #9 : 19.03.2011, 00:03:26 »
Jo vain, taisi samainen oire olla tuossa omassakin lavetissa uuden ohjelmiston latauksen ja vikamuistin nollauksen jälkeen. Ei ole moista enää ollut uuden hydrauliyksikön asetuttua paikoilleen. :P SLU -solenoidi siellä taitaa oikutella, tai olla pois säädöstä.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #10 : 19.03.2011, 00:25:32 »
Jo vain, taisi samainen oire olla tuossa omassakin lavetissa uuden ohjelmiston latauksen ja vikamuistin nollauksen jälkeen. Ei ole moista enää ollut uuden hydrauliyksikön asetuttua paikoilleen. :P SLU -solenoidi siellä taitaa oikutella, tai olla pois säädöstä.

Eihän sekään toki mahdotonta olisi, kun kierrosluvun muutos on aikalailla sen verran kuin voisi tuossa tilanteessa kuvitella, mutta miksi 50km/h:ssa turbiinia lukittaisiin jo.
Miksi vakkarilla ei tapahtuisi samaa

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #11 : 19.03.2011, 08:51:00 »
Eihän sekään toki mahdotonta olisi, kun kierrosluvun muutos on aikalailla sen verran kuin voisi tuossa tilanteessa kuvitella, mutta miksi 50km/h:ssa turbiinia lukittaisiin jo.
Miksi vakkarilla ei tapahtuisi samaa
....hmmm, omassani "pykältäminen" ei tuntuisi olevan nopeussidonnainen, vaan juurikin tapahtuvan vain pintakaasulla (vakkarilla tai vapaana). Onko siis tilanne sen kaltainen, ettei vaihteisto vaihdakaan vaihdetta, vaan lukitsee/avaa turbiinin lukitusta??? :o

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #12 : 19.03.2011, 09:43:43 »
....hmmm, omassani "pykältäminen" ei tuntuisi olevan nopeussidonnainen, vaan juurikin tapahtuvan vain pintakaasulla (vakkarilla tai vapaana). Onko siis tilanne sen kaltainen, ettei vaihteisto vaihdakaan vaihdetta, vaan lukitsee/avaa turbiinin lukitusta??? :o

Njoo, itse en ole huomannut, kuin siinä n. 50 nopeudessa (voi olla muutamia km/h enemmänkin) ja vakkari päällä ei tee sitä ollenkaan.
No, itseä tuo ei haittaa, joten en jaksa enempää varmaan edes kyseiseen asiaan perehtyä, vaikka vähän ärsyttävää se kierrosten seilaaminen silloin on, kun sitä tapahtuu..

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #13 : 19.03.2011, 16:19:28 »
Kyllä tuo ainakin itellä joskus pintakaasulla tasaisella ajellessa napsauttanut lukituksen päälle alle viidenkymmenen tuntikilometrin vauhdissa - riippuu siitäkin millä tuulella se on. :2funny:

Teknisesti tarkastellessa turbiinin ohjattu lukkiintumisprosessi aloitetaan aina, kun vaihteistoon tulevan akselin kierrosnopeus on 1100 r/min tai enemmän ja kaasuläpän avautuma on 35% tai vähemmän, ja vaihde on joko 3, 4, tai 5.

Melkoista jurnutusta tuo ajo on kyllä silloin, kun lukitus on toiminnassa ja kierrokset pyörii siellä alle tuhannen kahdeksansadan... Ei ihme jotta askit paukkuu - voiteluhan lienee aika vähäistä. Sitten taas jos annat rullata kaasu ylhäällä: Turbiini avautuu turhankin aikaisin, joutuu jarrulla himmaamaan... :-\
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Henke74

  • Vieras
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #14 : 19.03.2011, 21:13:31 »
Jo vain, taisi samainen oire olla tuossa omassakin lavetissa uuden ohjelmiston latauksen ja vikamuistin nollauksen jälkeen. Ei ole moista enää ollut uuden hydrauliyksikön asetuttua paikoilleen. :P SLU -solenoidi siellä taitaa oikutella, tai olla pois säädöstä.

Kiitoksia aktiivisesta vastailusta, eki_j ja muutkin. Vaikka tulkinta taitaa tässä vaiheessa painua enemmän osastolle "ominaisuus, ei vika", niin ajattelin kuitenkin varovasti tiedustella korjauksen hintaa ja järkevyyttä. Siis: mitä maks hydrauliyksikkö ja vaihto?

Vakkari päällä tosiaan ei oikuttele ollenkaan, mutta jos vaihteisto onnistuu täsmäämään kierrokset tuonne puolentoistatuhannen paikkeille, niin sekoilu turbiinin lukitsemisen/luistattamisen välillä alkaa.  :idiot2:

Ne öljyt kyllä on vaihdettukin ainakin kerran, mutta vaihdatan ne joka tapauksessa varmuuden välttämiseksi pikapuoliin. Ennen huoltoa, siis.

 

Autoracing  KL-varaosat