No jos pakokanava ei toimi kunnolla, niin eihän moottori silloin luovuta tehoakaan hyvin. Sellaista tilannetta ei ole koskaan tullut vastaan, että pakopuoli olisi ollut liian hyvä, mutta toisinpäin on kyllä käynyt. On käynyt niin, että myöhemmin on tullut muokattua pakokanavaa reilustikin koskematta mihinkään muuhun ja lopputulema on ollut se että huipputeho on parantunut, kuin myös koko muukin alue.
Se missä ajassa/ aikaikkunassa sylinterin saa tyhjenemään tehokkaiten, tuottaa myös muiden osa-alueiden ollessa kohdillaan parhaan lopputuleman. Tietysti myös imutahdin aikana, mutta jälkitäytöksen merkitystä ei voi liiaksi korostaa.
Ja mitä M50 kansiin/moottoreihin ja niihin haluttujen omkinaisuuksien tavoittelu sitten vaatiikin, niin kantta etenkin vaparikäyttöön joutuu muokkaamaan paljon. Ahdettua voi ajaa vaikka koskemattomalla jos haluaa, mutta moottori reagoi kannen muutoksiin hyvin tässäkin tapauksessa.
En kehuisi tuonkaan kannen pakokanavaa liian hyväksi, eikä siihen edes sellaista saa tehtyäkään. Ja johtuen mm. sen alkuperäisestä suunnittelusta. Tulokulma kanavaan ja siitä taitten suuaukkoa kohti on melko jyrkkä> joka vaikuttaa paine-eroihin paljonkin. Se on ihan sama, mitä virtausmittaus näyttää ja varmasti jos suurentaa venturia ajatuksena saada kanava pyörteettömämmäksi, niin nopeushan tippuu automaattisesti siinä kohtaa näyttäen numeraalisen tuloksen huonommaksi. Mutta kun paine-ero muuttuu suuremmaksi, niin se kyllä näyttäytyy tehon kasvuna ( mikäli muut asiat moottorissa ja sen ulkopuolella ovat kunnossa).
Ja kun kansi ympäristöineen toimii paremmin, voi hieman myös tinkiä nokka-akselien suhteen ja saada sitä kautta hyvin toimiva kokonaisuus.
On tapauksia, jossa imupuolelle joutuu tekemään paljonkin ja päinvastoin.
Noin niinkuin esimerkkinä, kun on joskus tullut käynnistettyä pölynimuri ( virtauspenkki), niin jopa lähemmäs 4mm nostoille saakka 4v kansissa pakopuolen hyvyys imupuolesta on ollut yli 100% ja 2v kansissa parhaat ovat olleet +80% ja hyvin toimivat käytännössä. Jos pakokanava ei toimi hyvin poiston aikana, kuinka se voisi tomia hyvin overlapin aikana vaikkapa vaparissa?? Miksi hukata jälkitäytöstä yhtään?
Omat kokemukset mittausten suhteen olleet, että kannen virtauksen päälle on saavutettu parhaimmillaan n.15% ( 2v) teholisä käyvässä moottorissa. Kuten myös moottori ei ole pudottanut parhaimmillaan huipputehon kierrosluvun jälkeen 1000rpm ylempänä kuin n. 5%, eli varsin laajatoimisuuteen on tällöin päästy.