RallyBaron  Samppasport

Pohdintoja: Ahtopaine ja polttoaineen paine (V70 D5 2001)

  • 1 Vastauksia
  • 3073 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Autelin testerillä tutkailin ihan mielenkiinnosta.....

Polttoaineen paine Tyhjäkäynnillä on luokkaa 330 bar, ja seilaa kiivaasti ylös ja alas. Kierroksilla ilman kuormaan muutaman kymmenen baaria enemmän mutta kuorman kasvaessa paine nousee kovasti. Täydellä kaasulla paine nousi 1100 baariin. Kuorman kanssa ja korkealla paineella paineen vaihtelu on suhteellisesti paljon pienempää kuin tyhjäkäynnillä. Paineen säätäjä vaikuttaa olevan jotenkin aktiivisesti säädetty ja syötön määrää siis säädetään paitsi suuttimilla myös syötön korkeapainetta säätämällä.

Ahtopaine Tyhjäkäynnillä ahtopainetta ei juuri ole, ehkä ~0,05 bar. Ahtopainetta sai jo noin 1500 r/min 0,70 bar täydellä kuormalla ja suunnilleen 80 km/h ~ 1700 r/min paine nousi jo 1,1 baariin ja tämän ylemmäksi sen näköjään ei sallita nousevankaan.  Kevyellä vedolla ahtopaine oli hyvin pieni, tasaisella 80 km/h nopeudella vain noin 0,1 bar. Moottorijarrutus nosti ahtopainetta huomattavasti, noin 0,3-0,4 bariin, mikä oli minulle yllätys. Moottorijarrutuksen jälkeen aivan kevyt kaasutus pudotti paineen alas. Ahdinta ilmeisesti säädetään jotenkin pienemmälle osakuormalla, jotta ilmaa ei tulisi liikaa, sillä moottorijarrutuksessa paine nousee vaikka edellytykset ahtimen toiminnalle ovat huonommat (kun soppaa ei anneta ja ahdin saa käyttövoimakseen vain haaleaa ilmaa). Melkein voisi sanoa, että kun kierroksia vain vähänkin on niin ahtopaine kilopaskaleina on suoraan moottorin laskennallinen kuorma prosentteina. Yllättävän nopeasti tuo ahtopaine vaikutti myös reagoivan kaasuun.

EGR oli tukittuna. Mietin olisiko se ehkä voinut alentaa ahtopainetta kevyellä kuormalla, kun lisätäytettä ei tullutkaan. Mitään muuta mittaria ei ollut vaan perustuvat ihan auton omiin antureihin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Pohdintoja: Ahtopaine ja polttoaineen paine (V70 D5 2001)
« Vastaus #1 : 10.08.2013, 12:01:37 »
Polttoainepainetta säädetään vain sillä matalapainepuolen säätimellä, joka on korkeapainepumpussa.
Rail putkessa on oikeassa päädyssä paine-anturi ja vasemmassa päädyssä ylipaineventiili, joka muistaakseni aukesi 1600bar:ssa
Ylipaineventtiili voi myös aiheuttaa paineen heittelyä, jos se vuotaa, sen tarkistus on helppoa, venttiilistä letku pois, letku pihdeillä tukkoon, että sieltä ei tule ainetta ulos (letku yhdistyy polttoaineen paluulinjaan, joten suuttimien paluuvirta tulee myös siitä letkusta, jos sitä ei tuki)
Eli normaalisti moottoria käytellessä sieltä ylipaineventtiilistä ei saa tulla ainetta ulos.

 

RallyBaron  Samppasport