Autodiagnoosi  Carcom Oy

940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.

  • 14 Vastauksia
  • 4778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« : 28.08.2013, 17:20:39 »

Lintta kävi huollossa, samalla huolsivat ilmastoinnin (lue= täyttivät), ainetta ei ollut juurikaan karannut edellisestä huollosta.

Nyt kuitenkin huomasin että tän huollon jälkeen väriaine sotkee kaikki paikat juuri tuosta täyttöventtiilistä, huollossa vastaus että venttiili on vaan vanhuuttaan mennyt rikki eli vaihdettava. Mutta, onkohan tää kuitenkaan ihan oikein? Jostain ihmeen syystä tuo alkuperäinen tulppakin on vaihdettu ihan erilaiseksi, orggis tulppa on vieressä, eli kuuluuko tuon tulpan tiivistää mitään:


http://sekokupu.pp.fi/images/farkkuysi/ilmastointi/IMG_20130827_170612.jpg

Kuvassa putsattu taas väriainetta pois että näkee että se varmana vuotaa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #1 : 28.08.2013, 18:16:40 »
Korkin ei kuulu pitää kylmäainetta sisällään, vaan sielä sisällä oleva venttiili tekee sen.
Rakenne on samanlainen, kuin renkaan venttiilissäkin, siinäkin on korkki vain suojana, tuo on vain vähän isompi ventiili, kuin renkaassa, meilläkin on noita ventiileitä sarja erilaisia varastossa, kun joskus ne vaan alkaa vuotamaan.

Tuota en kyllä osaa arvatakkaan, miksi korkki on vaihdettu, olisko alkuperäisestä kierre rikki?
Noissa alkuperäisissä korkeissahan on ongelma, että muovikorkin sisällä oleva metallinen kierreosa alkaa pyörimään sen muoviosan sisällä, eikä korkki meinaa auetakkaan, syynä lienee se, että joskus se on kiristetty liian lujaan.. tuohon korkkiin kun saa aika ison kiintoavaimen kiinni ja kaikki ei hallitse voimiaan.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #2 : 28.08.2013, 19:26:06 »
Alkuperäinen korkki kyllä meni nätitist takasin paikoilleen. Mutta ehkäpä se sitten oikeasti vaan nöyrtyi se liitin siihen huoltoon. Ettei vaan heidän omat kämminsä mene nyt minun piikkiin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #3 : 28.08.2013, 19:31:44 »
Jos se on tähän asti pitänyt, niin sinuna maksaisin korkeintaan sen venttiilin, mutta en uudellen tyhjennystä/täyttöä.

Aika hassua, että miksi sen korkki on vaihdettu :(

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • www.vrcf.fi
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #4 : 28.08.2013, 19:37:08 »
Tuota olen hieman sattuneesta syystä myös hämmästellyt siis tuota ko. venttiilinhattua... Ymmärrän asian mitä Miksu sanoo tuon venttiilin rakenteesta ja toimintatavasta mutta se että venttiilin kaulalla on myös tuo kylmäaine/öljy -tiivistys? Onko sen tarkoitus olla jonkilainen backuppi mahdollisen venttiilivuodon varalta?

Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #5 : 28.08.2013, 20:05:46 »
Eikös se kaulalla oleva o-rengas ole sitä täyttölaitteen liitintä varten? Vai tiivistyykö se sieltä "karalta"?

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #6 : 29.08.2013, 17:40:37 »
Korjaamo vaihtoi venttiilin ja työnti aineet takaisin. Joutui maksamaan vain venttiilin hinnan, työstä yms ei mitään. Elikkä harvinaisen hyvä maku kuitenkin loppupeleissä jäi suuhun :)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #7 : 29.08.2013, 18:23:14 »
Korjaamo vaihtoi venttiilin ja työnti aineet takaisin. Joutui maksamaan vain venttiilin hinnan, työstä yms ei mitään. Elikkä harvinaisen hyvä maku kuitenkin loppupeleissä jäi suuhun :)

Hyvä hyvä. O0 Taisi olla korjaamolla oma lehmä ojassa. :juhau: Ei ne minultakaan ottaneet mitään kun kesällä käytin auton uudelleen pajalla sisäkennon jäätymisen takia. Liikaa siellä oli ainetta mutta eivät vaan myöntäneet sitä.  ::)



Asiasta viidenteen, voiko korjaamolta, tai asentajalta, lähteä kylmäaineluvat (tai millä nimellä ne nyt kulkevatkaan) jos tarpeeksi monta kertaa ryssii ilmastointihuollon?  ??? Tuli vaan tuossa omassa tapauksessa mieleen tämmönen kun eivät myöntäneet virhettään. Olisi pitänyt mennä halliin katsomaan sillon uusintakäynnillä. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa peteq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #8 : 31.08.2013, 08:23:43 »
Tuohon Turbo 242:n kyssäriin että lähteekö korjaamolta tai asentajalta luvat jos ryssii ilmastointihuollon useasti,niin kylmäaineluvat ovat tällä hetkellä asentajakohtaisia eikä firmoilla ole enää ns.yleislupaa jolla voi tehdä kylmäainetöitä. Ja ei varmaankaan lupa lähde vaikka ryssisi jokaisen huollon,voi olla vaikea todistaa se että asentaja mokasi jälleen kerran. Ja hyvä että sekokuvun ilmastointi toimii ja korjaamo ei laskuttanut ylimääräistä. Jos ei mitään tee niin ei mitään satukkaan.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6707
  • 1% Hybridi
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #9 : 31.08.2013, 09:43:15 »
Ei kai ne luvat mihinkään lähde, ellei todistetusti tee tahallisesti. Jos on palkollinen, niin lapikasta ja jos on yrittäjä, niin huono maine kostautuu.
Mistäs se TUKES mitään kenenkään täytöistä.

Luvat ovat henkilökohtaisia ja TUKES pitää niistä rekisteriä. Ajoneuvojen ilmastointiin riittää päivän tai parin kurssi, niissä kun täytös on enimmäkseen alle 3 kg ts. pikkuluvalla. Sitä en tiedä saisiko tuolla autopuolen luvalla duunailla lämpöpumppujakin  ::)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #10 : 31.08.2013, 10:40:31 »
Se kylmäainelupa ei sinänsä liity ilmastointihuollon ryssimisiin, jos ryssiminen ei aiheuta kylmäaineen lentämistä taivaan tuuliin.
Lupa on ympäristönsuojelu painotteinen systeemi, vaikkakin lupa kokeessa käsitellään kyllä kylmäainejärjestelmän toimintaakin, mutta lainsäädännön tunteminen aiheesta näytteli pääosaa.
Jos järjestelmä on niin vajaa, että on syytä epäillä siellä olevan vuoto, niin sinne ei saa kylmäainetta laittaa (ei edes väriaineen kanssa), ennen kuin on todettu, että se ei vuoda, käytännössä siis täytyy tehdä järjestelmän koeponnistus typellä ja seurata painemittarista, että pysyykö paine.

Ei saa koskeakkaan lämpöpumppuihin autoalan luvalla.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #11 : 31.08.2013, 11:14:11 »
Semmonen pieni miinus kyllä, että onnistuivat vissiin väriainetta (eli kylmäainetta väriaineella) roiskimaan ympäri konetilaa :|

Putte

  • Vieras
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #12 : 04.09.2013, 06:35:23 »
Yksi tapa varmistaa ilmastointihuollon laatu, on kysyä raporttia huoltotoimenpiteestä. Aika moni huoltolaite tulostaa tarvittaessa raportin siitä, paljonko järjestelmässä oli kylmäainetta, paljonko öljyä poistettiin/lisättiin ja paljonko kylmäainetta lisättiin.

Ja jos laitteessa ei sitä tulostinta ole, niin sitten arvot vaan paperille. Huoltoa tilatessa kannattaa jo ilmaista halunsa tälläselle raportille.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #13 : 04.09.2013, 07:19:12 »
Yksi tapa varmistaa ilmastointihuollon laatu, on kysyä raporttia huoltotoimenpiteestä. Aika moni huoltolaite tulostaa tarvittaessa raportin siitä, paljonko järjestelmässä oli kylmäainetta, paljonko öljyä poistettiin/lisättiin ja paljonko kylmäainetta lisättiin.

Ja jos laitteessa ei sitä tulostinta ole, niin sitten arvot vaan paperille. Huoltoa tilatessa kannattaa jo ilmaista halunsa tälläselle raportille.

Raportti kyllä oli penkillä, ei se kyllä mitään varmistanut :) Toki hyvähän nähdä että onko oikeasti paljon kadonnut ainetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: 940: Vuoto kuivaimen täyttöliittimessä.
« Vastaus #14 : 04.09.2013, 11:08:01 »
Yksi tapa varmistaa ilmastointihuollon laatu, on kysyä raporttia huoltotoimenpiteestä. Aika moni huoltolaite tulostaa tarvittaessa raportin siitä, paljonko järjestelmässä oli kylmäainetta, paljonko öljyä poistettiin/lisättiin ja paljonko kylmäainetta lisättiin.

Ja jos laitteessa ei sitä tulostinta ole, niin sitten arvot vaan paperille. Huoltoa tilatessa kannattaa jo ilmaista halunsa tälläselle raportille.

Itse en huomannut pyytää tätä käsinkirjoitettua raporttia. Se aiheutti ylimääräisen käynnin huollossa.  :tickedoff: Oli edellinen kone mennyt rikki "pienen" virheen takia ja uudessa ei kuulemma ole tulostinta. Seuraavaksi koitan muistaa pyytää raportin kylmäainemääristä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Futurez  Kulkukoira