KL-varaosat  Race.fi

S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...

  • 20 Vastauksia
  • 10126 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« : 30.08.2013, 13:03:04 »
Tästä tulee paremminkin tiedote, kuinka tuo cem moduuli voi kiukutella. Juttua on ollut täälläkin radiosta, käyntivaikeuksista, valoista jne... Noh:

Tänne osui kanssa se "cem arpa," auto jäi ruokiksen päätteeksi pihaan. Starttaa, mutta ei tulille. Ensin revittiin täällä tutussa huollossa tankki pois, olettamana pa-pumppu sökö, kuten uutena, oliskin... Kunnes päästiin Bosch testereillä vaiheeseen, että pumppu toimii jos sille syöttää virtaa, sulakkeelle tulee virta, tarvitsee päästä syvemmälle... CEMmi sieltä virallisesta huollosta annettiin syypääksi, pumpulle menevään nastaan ei tule enää virtaa. Auto saadaan nippuun ens viikolla, ehkä, osan saatavuudesta ei havaintoja. Töineen hieman alle tonni, osa 650€ itsessään.

Olis se tietysti saanut vajaa neljä kk sitten levitä, mutta nyt näin...
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #1 : 30.08.2013, 13:14:39 »
Tästä tulee paremminkin tiedote, kuinka tuo cem moduuli voi kiukutella. Juttua on ollut täälläkin radiosta, käyntivaikeuksista, valoista jne... Noh:

Tänne osui kanssa se "cem arpa," auto jäi ruokiksen päätteeksi pihaan. Starttaa, mutta ei tulille. Ensin revittiin täällä tutussa huollossa tankki pois, olettamana pa-pumppu sökö, kuten uutena, oliskin... Kunnes päästiin Bosch testereillä vaiheeseen, että pumppu toimii jos sille syöttää virtaa, sulakkeelle tulee virta, tarvitsee päästä syvemmälle... CEMmi sieltä virallisesta huollosta annettiin syypääksi, pumpulle menevään nastaan ei tule enää virtaa. Auto saadaan nippuun ens viikolla, ehkä, osan saatavuudesta ei havaintoja. Töineen hieman alle tonni, osa 650€ itsessään.

Olis se tietysti saanut vajaa neljä kk sitten levitä, mutta nyt näin...

Takuuko umpeutui 4kk sitten? Oletko ensimmäinen omistaja?
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #2 : 30.08.2013, 14:47:28 »
Jep ja jep, kyllä nämä sen kolme- neljä vuotta aina itsellä on uudesta, riippuu toki tarjouksista. Jotka on pehmeitä tällähetkellä  ELK
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #3 : 30.08.2013, 14:55:43 »
Jep ja jep, kyllä nämä sen kolme- neljä vuotta aina itsellä on uudesta, riippuu toki tarjouksista. Jotka on pehmeitä tällähetkellä  ELK

Jos auto on sinulla ollut uudesta asti niin luulisi tuotevirhevastuun kattavan x määrän kustannuksista maahantuojan piikkiin? Tuskin oletettu elinikä on 28kk..
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #4 : 30.08.2013, 16:12:28 »
Taitaapi ollaturhaa ruveta takkuamaan asialla kun auto on yrityksen... Positiivisena yllärinä Käyttöautosta soitettiin just, auto on kunnossa ja lasku halpeni.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa The Black Sheep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #5 : 30.08.2013, 17:30:19 »
Hyvä, ettei tarvinnut maksaa kaikkea. Oliko puhetta siitä, että oliko sinne päässyt kosteutta / oliko syystä mitään hajua? Menicö koko CEM vaihtoon? Tosiaan yritysten välillä ei valmistajan virhevastuuta voi soveltaa samalla tavalla, kuin yksityiselle henkilölle myydyssä. Muistelen, että tässä tapauksessa oli kyseessä "keinovanhennettu" eli "hieman" kovemmalla käytöllä ollut yksilö, kuin perus yksityiskäyttäjällä = taksikäyttö, jossa auto pyörii ideaalitilanteessa 24/7/365.

Joka tapauksessa ikävä kuulla, että CEM viat edelleen vaivaa noinkin uusia :(
V70 d5 awd A 2010
summum + tekniikka-, premium-, ja  driversupportpaketit + muuta roskaa

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #6 : 30.08.2013, 20:36:11 »
Juu, taksihan tämä, pienen paikkakunnan, ei tolpparaksutusta, suurin osa maantieajoa tyylillä. CEM moduli vaihdettiin kokonaisuudessaan, siihen vielä ohjelman uudelleenlataus, koska itse moduli on tyhjä, vähä kait kuten tietokoneen kovalevy, johon asennetaan käyttöjärjestelmä jos tällaista vertausta käyttäis. Ei mitään käryä, veikkasivat, että siellä on palanut sisällä joku piuha poikki tai vetänyt maihin. Auto on nyt taas valmiina lähtöön huomenaamulla, ei tullut seisontapäiviä kuin kaksi.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #7 : 05.10.2013, 13:39:03 »
Vahva veikkaus, että CEM kajahti toistamiseen. Alkaa huumori väheneen tämän auton kanssa  :nohnoh
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #8 : 05.10.2013, 18:49:17 »
Vahva veikkaus, että CEM kajahti toistamiseen. Alkaa huumori väheneen tämän auton kanssa  :nohnoh

Mikä ihme sen voisi polttaa? Minulla oli ilmastoinnin paineanturi oikosulussa kuukausi tolkulla eikä moottorinohjaus hajonnut vaikka virta sieltä tulikin. Sekoitti vaan muut laitteet jotka oli samassa piirissä.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
  EX Volvot
Imperial -70  Imperial -61  2x Coronet -70   BMW 501

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #9 : 05.10.2013, 19:10:20 »
Mikä ihme sen voisi polttaa? Minulla oli ilmastoinnin paineanturi oikosulussa kuukausi tolkulla eikä moottorinohjaus hajonnut vaikka virta sieltä tulikin. Sekoitti vaan muut laitteet jotka oli samassa piirissä.

Anturien syötöissähän ei kulje virtaa kuin hyvin minimaalinen määrä, joka ei voi käräyttää oikeastaan mitään.

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #10 : 05.10.2013, 19:47:21 »
Siihen on paha vastata, mutta eiköhän se ens viikolla sitten selviä, nyt ollaan Tampereella "telakalla." Tänään ei saatu kuin vikakoodin luvut, niitä olikin reilu puolen tusinaa*, mutta huoltopäällikkö, joka siellä pyörähti ja luki Vidaa, tuumaili, että CEMmiin viittaa pahasti -> jonka ollessa syyllinen se menee onnesta nyt sitten varaosatakuuseen, mutta autoa pitäää käydä läpi tarkasti, miksi se ylipäätään rikkuu. TRE Käyttöauton mielestä CEMmin rikkuminen on harvinaista ja nyt heti kuukauden jälkeen ennenkuulumatonta.

Oli miten oli, näin on.  :buck2:
*En kattonut, vituttaa jo omaan tarpeeseen  :nuhtelu
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #11 : 06.10.2013, 11:37:34 »
Se polttoainepumppu lienee 20A sulakkeella. CEM:n sisällä on yksi rele ja johdinfoliota.
Jos vika on ollut releen tai kuparifolion kärvähtäminen on siellä ehkä virrankulutusta lähes sulakkeen sietokyvyn verran ja rele tai piirikortin folio kuumenee niin että tinaukset sulavat tai folio katkeaa  :(.

Jos todellakin sama vika uusiutui, niin sen vian aiheuttaja onkin varmaan jossain kauempana. Mikäli automalli tuli arvattua oikein niin ennen polttoainepumppua on "Fuel pump control module" jossain takapenkin paikkeilla ja sitten vasta pumpun moottori. Samoin saman sulakkeen ja CEM:in releen kautta näyttäisi joissain malleissa menevän virta niinikään takapenkin paikkeille "Additive Dosing Module"-yksikölle ???.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2013, 11:39:05 kirjoittanut Nortti »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #12 : 06.10.2013, 12:35:45 »
Se polttoainepumppu lienee 20A sulakkeella. CEM:n sisällä on yksi rele ja johdinfoliota.
Jos vika on ollut releen tai kuparifolion kärvähtäminen on siellä ehkä virrankulutusta lähes sulakkeen sietokyvyn verran ja rele tai piirikortin folio kuumenee niin että tinaukset sulavat tai folio katkeaa  :(.

Jos todellakin sama vika uusiutui, niin sen vian aiheuttaja onkin varmaan jossain kauempana. Mikäli automalli tuli arvattua oikein niin ennen polttoainepumppua on "Fuel pump control module" jossain takapenkin paikkeilla ja sitten vasta pumpun moottori. Samoin saman sulakkeen ja CEM:in releen kautta näyttäisi joissain malleissa menevän virta niinikään takapenkin paikkeille "Additive Dosing Module"-yksikölle ???.


Kyseessä oleva vehje oli joko 2010 tai 2011 5-syl 2.4L diesel
Polttoainepumpun ohjausyksikkö (PEM) löytynee vain bensakoneista ja ADM on se lisäainesäiliön pumpun/anturin ohjausyksikkö, joka löytyy joistain ford peräisistä 4-syl dieseleistä ja näissä ei pa-tankissa ole polttoainepumppua ollenkaan

Noita polttoainepumppuja kun on tullut joskus vaihdeltua, niin pääsääntöisesti pumpun liittimestä löytyy myös kärähtänyt liitinpinni.
Mutta jos vika on ohjausyksikön sisällä, niin se vika voi tulla sinne jostain ihan muustakin piiristä, kuin pa-pumpusta, vaikka pa-pumpun jännitteensyöttö siitä lakkaakin, todennäköisesti tuo pumpun piiri on suht yksinkertainen ja helposti tutkittavissa sieltä CEM:n sisältä, kun ei sitä ole kytkentäkaavion mukaan yhdistetty CEM:iin, kuin releen kelan maadoittamiseksi.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #13 : 06.10.2013, 13:23:28 »
Kyseessä oleva vehje oli joko 2010 tai 2011 5-syl 2.4L diesel

Niin se onkin kun viittii tarkemmin lukea :).

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 jäi pihaan, CEM rikki. Ihanan kallista...
« Vastaus #14 : 06.10.2013, 16:59:55 »
Niin se onkin kun viittii tarkemmin lukea :).

Kappas, sielähän se luki allekirjoituksessa.. itsekkin vaan ulkomuistista heitin, enkä tosta tajunnu kattoo :D

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron