Samppasport  Futurez

940 kardaani?

  • 18 Vastauksia
  • 7635 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
940 kardaani?
« : 19.09.2013, 19:54:39 »
Moi!

Tuossa b230fk + m90 ollut pari ongelmaa. Vaihdoin kesällä moottorintukikumit dieselin mallisiin, oli varmaan 5cm matalemmat kuin orkkis hydrauliset. Pistin kyllä molemminpuolin paksut prikat. Vissiin jonkun verran menee kasaan nuo hydrauliset painosta vrt dieselin kumeihin. Enintään 2cm heittoa oli vapaasti prikkojen kanssa.

No tämän jälkeen kun ajaai, niin alkaa kolisee vaimeasti (mutta vittumaisesti) kardaani/perä suunnalta alle 80kmh, tasakaasulla ja moottorijarrussa.  Joutuu ajamaan hetken ennenkuin ääntä alkaa kuulumaan.

Täys kaasussa tulee tärinää vitosella. (ei oo kaksoismassaa enään)

Aina mun aikana tapahtunut liikkellelähdössä tärinää jos: painaa yli 20-40% kaasua, täristää n. 2500-3000rpm asti. Samoiten pieni kolahdus tullut uretaanipuslian jälkeen kun lähtee liikkeelle (tukivarret ei ole löysällä).

Onko kardaani niin tarkka suuntauksesta, että pitäisi askia ja kardaanin kannaketta laskea?

Kardaanissa mitään ihmeellistä tuntunut käsin koitettaessa... Mutta oireet vaikuttais kardaanilta?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #1 : 22.09.2013, 17:51:05 »
Takimmainen nivel oli sökö.

Vielä vähän tärrää ja kolisee. Vaihdan ens viikolla tukilaakerin...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5848
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #2 : 22.09.2013, 18:15:12 »
Ja saattaisi riittää tukilaakerin pulttien löysäys ja tasainen kiristys. Uudet kumit voi aiheuttaa sen että kardaani ei välttämättä ole enää suorassa suhteessa laakeriin.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #3 : 22.09.2013, 18:19:04 »
Mistä löysit tiisselin kumit?
Olen etsinyt seiskaan noita, mutta ei valmisteta.

Muoks: Vai onko tämä kuitenkin II-koppanen?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #4 : 22.09.2013, 18:40:41 »
Mistä löysit tiisselin kumit?
Olen etsinyt seiskaan noita, mutta ei valmisteta.

Muoks: Vai onko tämä kuitenkin II-koppanen?

Öö, oisko ollu 240 vai 740 dieselin kumit. Fixukselta. Koko kumiset verrattuna hydraulisiin. Jotku prikat tai isot mutterit laitoin sinne väliin et oli n. saman korkuset.

Täytyy vaihtaa se laakeri ja tutkia sitä kardaanin suoruutta. Koitin pistää prikat ja nostaa tukilaakeria (ei vaikutusta)? (jos kone alempana ja autoa madallettu n. kierros jousista)

No luultavasti se laakeri vaan sökö, pitäny samanlaist ääntä "uudesta" asti mulla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #5 : 22.09.2013, 18:44:22 »
Öö, oisko ollu 240 vai 740 dieselin kumit. Fixukselta. Koko kumiset verrattuna hydraulisiin. Jotku prikat tai isot mutterit laitoin sinne väliin et oli n. saman korkuset.
Ostit siis bensakoneen umpikumit...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #6 : 22.09.2013, 22:57:53 »
Ostit siis bensakoneen umpikumit...

Diesel siinä paketissa luki ja kone sanoo dieselin kumiksi numeron...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #7 : 13.10.2013, 18:01:52 »
Tukikumi ja laakeri vaihdettu. Silti naputtaa/kolkottaa just silleen et kuulee. Pitää vaihtaa vielä toinen nivel (vaikka ehjä) ja varmaan suunnata sitten katseet perään...

Tukikumi oli riekaleina ja laakerissakin sanomista. Ei tärise enään siis. Mutta tuo kolina on outo. Liekkö tuo hitsattu g80 ääntää.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #8 : 13.10.2013, 18:08:55 »
Aina mun aikana tapahtunut liikkellelähdössä tärinää jos: painaa yli 20-40% kaasua, täristää n. 2500-3000rpm asti.
Tuo oire voi tulla motonetin kytkimestä tai moottorin, vaihteiston tai perän puslista/kumeista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #9 : 13.10.2013, 19:40:46 »
Tuo oire voi tulla motonetin kytkimestä tai moottorin, vaihteiston tai perän puslista/kumeista.

Ei täristä enään. Loppu kun vaihto ton rikkinäisen kardaanin nivelen, viimeisetkin tärinät loppu uudella kannatinkumilla + laakerilla.

Uutta siis:
-Kardaanin takimmainen nivel
-Kardaanin tukilaakeri + kannatinkumi
-Blingfactory vauhtis, -618 sre asetelma ja dieselin kytkinlevy
-Uretaani puslat (kaikki)
-Säädettävä panhard (perä suorassa)
-Jarrut uusittu (edessäkin liukutapit liikkuu nätisti)

Silti vielä kolkkaa. Tuntuis ääni kuuluvan about, kardaanin pyörintänopeudella ja hiton vaikea paikallistaa. Esim. käsijarrun tai jarrun painallus ei auta.
Pahimmillaan ääni kuin n. 60kmh ja tasakaasulla ajelee.

Pitää toi vaihteiston kumi kattoo myös, ei kuitenkaan ihan riekaleina oo ollut sen verta vilkasin nopeesti.
Ei vissiin m90 askin kumei saa muualta kuin volvolta?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #10 : 13.10.2013, 19:45:21 »
Hardy-kiekko oikein?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #11 : 13.10.2013, 20:05:52 »
Hardy-kiekko oikein?

En oo siihen rättiniveleen koskaan koskenutkaan...

Mutta tarkistan, mikä siinä on oikea ja väärä asento?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #12 : 13.10.2013, 20:13:19 »
Olen nähnyt, että on laitettu jäykäksi.

Muoks. siis jossain autossa laitettu se lootan laippa ja kartaanin laippa samoihin pultteihin.
Onnistuikohan se edes ysissä.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2013, 17:22:39 kirjoittanut järviin »

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #13 : 14.10.2013, 23:09:20 »
Pistetääs tänne kun perästä kyse. Kyseessä siis G80lukollinen perä. Aina kun pakittaa niin perästä kuuluu hirvee nitinä. Liikkeelle lähettäessä rupes yhtäkkii kauhee tärinä ja jyrinä kuulumaa/tuntumaan perästä mikä kestää juurikin sinne 50km/h saakka. Varmaa noista tukivarsista ja puslista alottais?

Edit: Autoo on vähän madallettu jolloin perä on vähän menny toisel sivul.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2013, 23:10:52 kirjoittanut _tino_ »
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 kardaani?
« Vastaus #14 : 15.10.2013, 21:11:37 »
Pistetääs tänne kun perästä kyse. Kyseessä siis G80lukollinen perä. Aina kun pakittaa niin perästä kuuluu hirvee nitinä. Liikkeelle lähettäessä rupes yhtäkkii kauhee tärinä ja jyrinä kuulumaa/tuntumaan perästä mikä kestää juurikin sinne 50km/h saakka. Varmaa noista tukivarsista ja puslista alottais?

Edit: Autoo on vähän madallettu jolloin perä on vähän menny toisel sivul.

Mul menny pari ketaa g80 talvella jumiin. Hienoo ku paukuttaa ihan vitusti vastaan. Lähti kyl pois ihan max 10m matkalla. Pakilla jos käyttää niin lähtee pois myös.

Jos kerran ääni häipyy 50kmh jälkeen niin luultavasti g80 jumittelee? Itse avaisin sen perän kannen ja putsaisin sisältä. Vois auttaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron